Hoofdmenu

Boleet?

Gestart door adinda, augustus 19, 2010, 12:09:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Was vandaag iets te voorbarig met schoffelen in de tuin.
Tussen de Rododendrons stond deze combinatie ongeveer 3 meter van een iep.
De steel is vele malen groter dan de hoed, het groeide eigenlijk zoals de bollen van bloemen groeien één grote en kleintjes aangehecht.
Ik neem alleen de maten van de grootste.
Hoed: ovaal; 18x13 mm; viltig; roodachtig/paars.
Steel: 26x23 mm bedekt met oranje schubben; bij doorsnijden lichtblauw verkleurend na 5 minuten in het bovenste gedeelte; kleur lichtgeel in de steelbasis donker geel; de buitenzijde van de steel verkleurt blauw bij aanraking/druk.
Foto-3 is de structuur van het hoedvlees in de gehele hoed maar daar is bij doorsnijden niets van te zien.
Foto-4 is een doorsnede van de hoed, de kleur van het vlees is licht roze, na het doorsnijden kleurt het gedeelt net boven de buisjes grijs/blauw, de buisjes zelf zijn helder geel.

Ik zal eens zien of er onder de  :micro:  nog het een en ander te vinden is.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Even wat  :micro:  foto's
Foto-1 sporen
Foto-2 cystide
Foto-3 het eind van hyfen volgens mij

Wordt nog nader onderzocht want ik heb nog geen basidia
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gulistan

Joop, de Fluweelboleten moet je uitsleutelen met de sleutel van Noordeloos in de Collia, kan je downloaden op de site van de NMV
Groeten van Christiane

bruggeman

Welke kleur hebben de porien?
groet,
Ida

adinda

#4
Zo op de foto's te zien (met name foto-4) was de kleur van de porieën donkergeel evenals de buisjes.
Ik heb wel geprobeerd uit te sleutelen maar ik blijf bij de steel al hangen.
Het blijft echter typerend en dat heb ik nog niet bij een boleet gezien dat het vlees in de hoed (ook bij na enige uren) dat aan de buitenzijde lichtgeel is (reeds doorgesneden) bij het wederom afsnijden van een dun laagje onmiddellijk oranje verkleurd.
Snij ik een stukje van de bolle steel af die mooi okergeel is dan verkleurd die na 1 minuut lichtblauw.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gulistan

Groeten van Christiane