Wie doet dit?

Gestart door Klaske, augustus 24, 2006, 10:59:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaske

Hallo,

Al maandenlang loop ik met een vraag. En hierbij ga ik hem eens stellen.

Onze tuin heeft bestrating met koppelstones en elke ochtend zie ik dat een of ander insect? de gevallen hulstblaadjes met de steeltjes tussen de stenen naar binnen heeft getrokken. Waardoor het hele pad hier en daar dus rechtopstaande blaadjes toond. Soms maar 1, maar ik zie ook wel bosjes tegelijk met de steeltjes rechtop tussen de stenen staan.

Een blaadje kan niet op die manier vallen, en elke keer als ik ze eruit trek en opruim is het de volgende ochtend weer raak. Verse gevallen bladeren staan wederom rechtop tussen de stenen.

Wie doet dit? En waarom.

Heeft iemand het antwoord? Ik ben reuze nieuwsgierig

Met vriendelijke goret,
Klaske

Mark van Veen

Volgens mij zijn het regenwormen die dit doen. Die eten bladafval en ik dacht dat ze op deze wijze aan vers blad kwamen.
groet,

Mark van Veen

wilde

Mijn erf heeft een grindpad en daar zie ik hetzelfde, vooral als het wat nat is. De wormen zien kans om het grind ook wat omhoog te duwen, zodat er kleine heuveltjes zijn, waarop dan een stukje blad als vlag te zien is. Zover ik het zag sjorren ze een blad aan het steeltje naar binnen. Het hele erf kan er mee 'bezaaid' zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Klaske

Ha!

Regenwormen. Al wat ik dacht, maar deze beestjes had ik niet aansprakelijk gehouden.

Ik ga er nog beter op letten. Zie inderdaad ook wel bultjes aarde liggen hier en daar, wat best ook van deze bezige bladeters kan zijn.

Mijn vermoeden ging uit naar een soort mier, maar kon het niet voorstellen dat ze, alhoewel wel een blad kunnen tillen, het ook zo krachtig de grond in zouden kunnen trekken.

Bedankt voor jullie reacties!

Met vriendelijke groet,
Klaske

Date Lutterop

Ga 's nachts maar eens een poosje stil in je tuin staan. Je weet niet wat je hoort. Vooral veel met bladeren slepende regenwormen - vooropgesteld dat ze de enorme hoeveelheden water van de laatste tijd overleefd hebben.

Date

Groet,

Date