mijn en rups A. curvipunctosa

Gestart door charles, augustus 18, 2010, 22:06:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

charles

Dag,

Deze heb ik vanmiddag gevonden tijdens het maaien. Is het blad van de gewone engelwortel met een mijn er in. Weet dat de agonopterix curvipunctosa deze als waardplant heeft. Tijdens de inspectie kwam ik twee kleine larven/rupsjes tegen.

Heb het ingevoerd met een ? 

Kan iemand dit bevestigen.

Dank  Charles
Groet, 

Charles Peeters

JohnvR

Hallo Charles,

A. curvipunctosa is voor zover ik weet geen bladmineerder. Bladmineerders kun je opzoeken op www.bladmineerders.nl. Je komt dan al vrij snel bij vliegenlarven.

Vriendelijke groeten,
John

charles

Dank je John,

Ga daar ook zoeken, zal de waarneming vooralsnog weghalen.

Groet

Charles
Groet, 

Charles Peeters

charles

John, Tymo of wie dan ook,

Waar kan ik een foto van een rups A. curvipunctosa vinden. Ben aan het zoeken geweest maar zonder resultaat.

Groet  Charles
Groet, 

Charles Peeters

Elachista

#4
Hoi Charles!

Over al die curvipunctosa's: ik moet je met alle schaamte nog altijd bedanken voor het exemplaar die je eerder dit jaar meegaf aan Nienke. Heb het beest reeds opgezet en ingevoegd in de collectie, opweken is goed gelukt! Alle exemplaren zijn welkom, bovendien ben ik nu veel vaker in Groningen dan voorheen.

Het kweken is bij veel micro's lastig. Je moet de juiste waardplant hebben in een beetje ruimer bakje, en je zult zien dat de kans groot is dat ze dan leggen. Ik doe dat al tijden zo, meestal met een gazen kous om de natuurlijke beluchting na te bootsen. Helaas mislukt wel eens wat, sommige mensen (...sja, ik dus) willen te veel kweken en dan vergeet je wel eens een bakje bij de verzorging. Maar je hebt kans van slagen. Van de 101 beschrijvingen van curvipunctosa als rups is er geen foto bekend.

Beschrijving: vooral fijne kervel. Kop groen of helder groengelig, nekschild zelfde kleur en egaal, lichaam vaalgroen, met donkergroene lijnen, ademhalingsopeningen zwart en wratjes hebben geen kleur, anale schild groen.

Rups leeft in juni rolt bladeren in als kleine kokertjes. Beschrijving lijkt erg op die van A. heracliana trouwens.

Groet,
Tymo

charles

Dank je Tymo,

Ik heb er nog twee in de diepvries liggen die zijn in juli gevangen. In afwachting van Date die ze kon bevestigen.

Je mag ze hebben.

Zal volgend jaar eens kijken of ik ze aan de leg krijg en dan een rups kan/zal zien. Maar ja hoe is het spreekwoord ook al weer "je moet de huid niet verkopen enz..

Groet Charles
Groet, 

Charles Peeters