Lamellen niet aanghecht

Gestart door bruggeman, augustus 18, 2010, 21:52:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Klein, heel teer en met een ringetje, sporen vrij donker, maar misschien toch roze? Hoedje maakte een opvallende vlokkige indruk, lamellen gezaagd? (in elke geval onder de mic met oneffenheden zoals bijv in tranende franjehoed. Steel boven ringetje lichter dan er onder. Geen beurs gezien
groet,
Ida

Gulistan

De lamellen zijn vrij, ik vind de kleur van de lamellen te donker voor een hertenzwam. Maak anders een sporee. Als het geen hertenzwam is zit je toch al gauw bij de groep van de dwergchampignons. De hoed heeft in elk geval te lijden gehad door de regen.
Groeten van Christiane

xenion

Mijn eerste indruk is een Leemhoed.
Groeten,
Martin

Gulistan

Groeten van Christiane

bruggeman

Leemhoed spreekt mij ook meer aan dan Volvariella of Pluteus. Inmiddels is het hoedje van de steel (bijna spontaan) en is de aanhechting niet meer te zien. Onder de mic zag ik een diepe goot, maar misschien was er toch iets los gescheurd. Hopelijk heb ik morgen een sporee
groet,
Ida

Gulistan

Leemhoeden hebben geen vrije lamellen
Groeten van Christiane

peterpeperkamp


nou mevr. Bruggeman, zelfs met m'n brilletje op kan ik met micr. foto's 25,26 en 28 nog niet veel bedenken ...  maar hou het er maar op dat ik nog een sukkeltje ben  op micology gebied ...  :rolleye:
maar eigenlijk wil ik zeggen .. mag het ietsje groter zijn ? ...


Peter
Groet Peter

grietaf

Hij doet me ook wel denken aan een Psilocybe (voorheen Stropharia)
Grieta.

bruggeman

Dank Grieta, dat klopt goed met de iets paarse sporen. Maar verder kom ik er niet uit. Ik weet niet of hij op hout stond en het is kennelijk een erg klein exemplaar. steeltje 1 cm, diam hoed 1,5 cm en dan weet ik ook niet of ik de hoed visceus moet noemen of niet. Het zou P. coronilla kunnen zijn, maar volgens de karteringatlas komt die in de duinen voor en deze komt uit de berm van een beukenlaan op klei. P. squamosa lijkt een andere mogelijkheid maar erg schubbig vind ik hem nu ook weer niet. Ofwel ik loop vast,

Oh en Peter ik heb het vergroten geprobeerd, maar het is me niet gelukt.
groet,
Ida

loest

#9
Okergele stropharia - Psilocybe coronilla.
Breitenbach bnd 4 blz 352 (Stropharia coronilla) en de genoemde biotoop zal je wel bevallen.
Groet, Loes

Groet, Loes

wim veraghtert

admin nachtvlinders waarnemingen.be

bruggeman

groet,
Ida