Dutch Birding vogelweekend 2010

Gestart door Timo Roeke, augustus 18, 2010, 16:22:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van der Ham

Ik hoorde dat van allemaal mensen bij de Blonde Ruiter
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Rob Halff

Citaat van: frankmeer op oktober 11, 2010, 19:12:42 PM
Citaat van: sjouke op oktober 11, 2010, 18:00:34 PM
Volgens mij hadden ze (commissie) gekeken naar het aantal gevallen op Texel

En het was de 8e Aziatische Roodborsttapuit voor Texel, de 9e Blonde Ruiter en de 10e Baardgrasmus. Overigens hoorde ik via via dat de Baardgrasmus pas het 4e najaarsgeval ooit betrof, dus dat is wellicht dan nog wel spectaculairder dan die andere twee. Voor mij was het in ieder geval de soort van het weekend!

Citaat van: Debby Doodeman op oktober 11, 2010, 18:11:31 PM
Citaat van: wouteren3 op oktober 11, 2010, 17:15:30 PM
Debby, De ondekker van de Blond Ruiter had zich ook niet opgegeven!

Pardon? Waar heb je dat gehoord?
(oftewel: ik heb mij dus wel opgegeven! de verrekijker was uiteraard de reden om heen te gaan  :) )

Heb ik - net als Wouter - zelf ook gehoord in het veld, maar dat berustte dus op een onwaarheid...

Volgens het lijstje CDNA geaccepteerde gevallen was het het 5e najaarsgeval voor ons land.

HansP

He Wietse, jij bent ook op het forum. Wat is nu de officiele uitslag?
Had jij je wel opgegeven  ;D
Groet,
Hans Pohlmann


Edwin Russer

Citaat van: HansP op oktober 11, 2010, 19:42:14 PM
He Wietse, jij bent ook op het forum. Wat is nu de officiele uitslag?
Had jij je wel opgegeven  ;D

Ik verdenk 'm er zelfs van dat hij die vogel daar heeft losgelaten >:D
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

#65
Wat wordt hier weer een boel onzin opgeschreven, voor waar aangenomen etc. zonder dat er eerst de bronnen eens gecheckt worden.

Toen ik de vogel ontdekte, is het een afweging wat/hoe te doen. Met de eigenaar hebben wij goed contact, dus het was geen probleem dat de vogelaars kwamen.
Ook geen probleem dat wij zijn terrein (weilanden) betraden.
Hij noemde alleen dat hij graag de auto's niet op de oprijlaan had, dat was de eerste dag helaas niet meer te voorkomen (was niet ver van de plek van de Blonde Ruiter), de tweede dag voldeed een ieder daar netjes aan. De eigenaar vond het zelfs zeer leuk en prees ons zelfs over het verder goed verlopen van de gebeurtenis!
Omdat iemand bij het draaien per ongeluk een paaltje had geraakt (ach ja, gebeurd natuurlijk alleen bij een twitch, het tuig! ;-) hebben we daarvoor de inzamelingsactie gehouden. Dit naast het feit dat we het vaker doen als een eigenaar zo vriendelijk is de mensen toe te laten, was dus ook zonder paaltje gebeurd.

Verder hebben de mensen zich netjes gedragen (complimenten!), er werd wel eens heen en weer gerend, maar men bleef op voldoende afstand om de vogel zijn rust te gunnen. Heb hem langer kunnen observeren, ook vroeg in de ochtend zonder mensen en zijn gedrag verschilde totaal niet met de momenten dat de mensen erbij stonden. nog nooit zo'n tamme Baardgrasmus, die zich zo rustig gedroeg voor al die mensen, gezien.

Jeroen, jij was onderdeel van de massa en onderdeel van de twitch. Misschien ben je niet over het hekje gesprongen, maar je was erbij, deed mee, zei niets, je hebt mij niet aangesproken ....... ik vind het te gemakkelijk achteraf om in een forum stennis te gaan lopen maken om niets!

Bovenstaande reactie namens >200 man die van de vogel genoten hebben.

Maar goed, genoeg hierover gezegd, ik laat het hierbij.

Verder was het een erg gezellig weekend, met een gemelleerd publiek. Mooi weer, veel vogels, gezellige mensen zorgden voor een erg leuk en geslaagd en een goed verlopen weekend.Dank aan alle deelnemers en we zien jullie volgend jaar graag weer terug!
Wietze Janse

snwja3

Citaat van: Edwin Russer op oktober 11, 2010, 19:56:28 PM
Citaat van: HansP op oktober 11, 2010, 19:42:14 PM
He Wietse, jij bent ook op het forum. Wat is nu de officiele uitslag?
Had jij je wel opgegeven  ;D

Ik verdenk 'm er zelfs van dat hij die vogel daar heeft losgelaten >:D

Uitslag wordt binnenkort op de DB-site gepubliceerd.
Wietze Janse

hbrinks

Misschien gek tussen al het ´constructieve´ commentaar. Alle lof aan de DB voor een zeer geslaagd weekend ! Ik heb genoten, leuk gevogeld, scuumkoppies gedronken, gezellige avonden/presentaties en zelfs ´een soortje bijgeschreven´ op mijn lijst (Laurens bedankt) en dit alles tijdens de jaarlijkse DB Texel reunie.

Volgend jaar zeker weer !

Wietze e.a. bedankt !

JohanvantBosch

Citaat van: Edwin Russer op oktober 11, 2010, 19:56:28 PM
Citaat van: HansP op oktober 11, 2010, 19:42:14 PM
He Wietse, jij bent ook op het forum. Wat is nu de officiele uitslag?
Had jij je wel opgegeven  ;D

Ik verdenk 'm er zelfs van dat hij die vogel daar heeft losgelaten >:D
Alles voor een geslaagd DB weekend....


frankmeer

Citaat van: Rob Halff op oktober 11, 2010, 19:38:52 PM
Volgens het lijstje CDNA geaccepteerde gevallen was het het 5e najaarsgeval voor ons land.
Zag ik ook al ja, dan klopte het dus niet wat ik hoorde.
Frank van der Meer

Rein Genuït

 dan klopte het dus niet wat ik hoorde.


Men zegt.....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

JeroenBes

#72
Citaat van: Timo Roeke op oktober 10, 2010, 19:00:45 PM
Nog even een kanttekening bij hekje van de baardgrasmus. Ik was 1 van de eersten die ter plaatste en dat hekje lag helemaal plat bij aankomst. Vandaag stond de eigenaar er nog even bij en er was niets aan de hand. Het enige nadeel was dat zijn oprijlaan enigszins beschadigd was maar daar is 's avonds een inzamelingsactie voor gehouden na de lezing.

Hoi Timo,

Nou ik was vandaag ook nog terplekke op texel.
Ik heb van 9.30 tot 12.00 rond de monding van de slufter gelopen maar geen rosse hooor.
Ik denk dat ie gevlogen is.

AL MET AL EEN ZEER GESLAAGD WEEKEND EN IEDEREEN HEEFT ZICH VOORBEELDIG GEDRAGEN.
Zelfs de local boswachter van staatsbosbeheer was tevreden. Dit was overigens bij de twitch van de azrobotap.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

pwolf

Citaat van: snwja3 op oktober 11, 2010, 19:58:02 PM
Wat wordt hier weer een boel onzin opgeschreven, voor waar aangenomen etc. zonder dat er eerst de bronnen eens gecheckt worden.

en dat op een forum, hoe kan het toch.... Vergeleken met eerdere topics (Dwerguil, Kleinst Waterhoen) valt het allemaal reuze mee.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Timo Roeke

Citaat van: JeroenBes op oktober 11, 2010, 23:16:13 PM
Hoi Timo,

Nou ik was vandaag ook nog terplekke op texel.
Ik heb van 9.30 tot 12.00 rond de monding van de slufter gelopen maar geen rosse hooor.
Ik denk dat ie gevlogen is.

AL MET AL EEN ZEER GESLAAGD WEEKEND EN IEDEREEN HEEFT ZICH VOORBEELDIG GEDRAGEN.
Zelfs de local boswachter van staatsbosbeheer was tevreden. Dit was overigens bij de twitch van de azrobotap.


Dat is jammer Jeroen. Hopelijk heb je nog andere leuke vogels gezien in de monding. Er vlogen bij ons soms ook ijsgorzen over.
Denk dat het voor een rosse franje ook voltanken en wegwezen is.

Jan Zwaaneveld

Voor het eerst in vele jaren was ik weer eens aanwezig bij het DB Vogelweekend. Het was een geweldig weekend, qua organisatie, weer en vogels. Ondanks dat noch de vrienden met wie ik was, noch ik zelf DB alerts hebben of waarneming.nl konden raadplegen in het veld (wegens gebrek aan moderne communicatie-apparatuur) hebben we dankzij de informatie die vaak spontaan door andere vogelaars werd verstrekt veel goeie soorten gezien. Voor mij was de Baardgrasmus de onbetwiste topper van het weekend, omdat hij nog een nieuwe soort voor Nederland voor me was, omdat -ie zo mooi was en omdat hij zich zo fantastisch liet bekijken met het best denkbare licht. De Blonde ruiter hebben we helaas gemist, maar Aziatische robotap, Zwarte ooievaar, Bladkoning, Klapekster, Velduil, dagelijks IJsgorzen en Slechtvalken en vele andere leuke soorten hebben we wel kunnen bewonderen.
Bij deze wil ik de DBA dan ook bedanken voor de prima organisatie en de vogelaars voor de manier waarop men de informatie deelde. Volgend jaar gaan wij zeker weer.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

BramtK

Citaat van: pwolf op oktober 11, 2010, 23:48:24 PM
Citaat van: snwja3 op oktober 11, 2010, 19:58:02 PM
Wat wordt hier weer een boel onzin opgeschreven, voor waar aangenomen etc. zonder dat er eerst de bronnen eens gecheckt worden.

en dat op een forum, hoe kan het toch.... Vergeleken met eerdere topics (Dwerguil, Kleinst Waterhoen) valt het allemaal reuze mee.

groeten, pim

Wat betreft de Dwerguil zou het velen hier beter passen om wat bescheidenheid te tonen dan om hetgeen daar destijds over is geschreven af te doen als onzin. Zo'n opmerking doet me denken dat sommigen nooit iets zullen leren.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jos Welbedacht

Eerder dit topic schreef ik dat ik de Baardgrasmus aan de hand van eigen fotomateriaal en "Sylvia Warblers" had gedetermineerd als een adult man S. c. albistriata. Nu weet ik niet of dit de juiste locatie is voor een dergelijke opmerking, maar ik ben erg benieuwd hoe anderen daarover denken.

Ik kwam tot deze determinatie adult man omdat de vogel een duidelijk rood oog, duidelijke rode oogring, blauwgrijze kop en veel rood/oranje in de keel had. Bij vrouwtjes verwacht ik een minder duidelijk gekleurd rood oog, een lichtere, of misschien zelfs witte oogring, meer bruingrijze kop en een minder sterk rood/oranje gekleurde keel. 1e kj vogels zouden meer slijtage vertonen. Vooral de tertials en de duimvleugel laten m.i. duidelijk zien dat ze vers zijn. Ook de witte topjes aan de armpennen wijzen richting een adulte vogel. Ik zat te denken aan S. c. albistriata omdat de vogel niet bijzonder sterk gekleurd is op de onderdelen. Daarbij is het doorgaans het geval dat oostelijke vogels makkelijker in onze contreien terecht komen dan zuidelijke vogels.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

snwja3

#80
Een eerste korte samenvatting van het weekend op http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=465
Voor enkele foto's kan je hier nog terecht: http://picasaweb.google.nl/wietze.janse/Texelweekend2010A#
Wietze Janse

Jurjen Postma

Prachtig weekend gehad, veel gezien, prima geregeld zo!

Maar één ding vind ik toch wel wat vreemd: iemand van de organisatie die zelf een prijs wint?
Van harte gegund Wietse, maar ik zou liever zien dat mensen die zoiets organiseren zelf niet kunnen meedingen (om alle schijn te vermijden.)

Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

Mark Zevenbergen

Citaat van: Jurjen Postma op oktober 13, 2010, 15:10:51 PM
Prachtig weekend gehad, veel gezien, prima geregeld zo!

Maar één ding vind ik toch wel wat vreemd: iemand van de organisatie die zelf een prijs wint?
Van harte gegund Wietse, maar ik zou liever zien dat mensen die zoiets organiseren zelf niet kunnen meedingen (om alle schijn te vermijden.)

Dus als organisator mag je zelf geen vogels kijken ??

Ik was er niet, maar goede vondst van Wietze. En dus is de prijs terecht..

groet Mark

snwja3

@ Jurjen,
over welke schijn heb je het.
Vals spelen bij bijvoorbeeld een Mystery Bird Competion kan goed. Maar hoe kan je valsspelen bij het ontdekken van een leuke soort?
Regel is dus dat de organistatie niet aan de eerste soort competies meedoet, maar dat de tweede zonder verkeerde schijn door een ieder kan worden meegespeeld.

Maar dit soort opmerkingen zijn natuurlijk (en misschien niet onterecht?) te verwachten, daarom:
- heb ik mezelf niet bemoeid voor het toekennen van de prijs, maar iedereen was van mening dat met deze competitie het geen probleem was ....
- Als je bij de uitreiking was geweest had je gehoord dat ikzelf ook met dit issue zit, de prijs wel in ontvangst heb genomen, maar beloofd heb deze aan een aanstormend talent door te geven (om deze discussie te voorkomen).

Ofwel de prijs blijft niet bij mij hangen (maar jij krijgt hem zeker niet!  ;) ).
Wietze Janse

Norman

#84
Of heeft Wietze een zeer zorgvuldige voorbereiding gehad aan dit weekend en heeft hij uit het illegale circuit een Baardgrasmus verkregen en deze gedresseerd om op deze wijze de soort van het weekend in de pocket te hebben. Helaas was Laurens Steijn (één van de sponsoren) nog gewiekster en heeft deze een AzRoBoTap losgelaten om er met de hoofdprijs er vandoor te gaan.

Ik baal nog steeds dat die Kroonboszanger die ik al maanden in een kooitje had zitten in één streep terugvloog naar het oosten toen ik deze losliet in de tuintjes. Nog voor ik deze kon melden en digiscopen.

Anyway, allemaal flauwekul natuurlijk. Laten we met zijn allen Wietze en Laurens dankbaar zijn. Zonder hun ontdekkingen zouden deze soorten mij in ieder geval zijn ontsnapt. De AzRoBoTap had ik nooit herkend en afgemaakt als mislukte Tapuit en wie anders dan de huurder van de vakantiewoning zou de bosjes hebben afgezocht en een Baardgrasmus hebben ontdekt, zonder deze ontdekking was ik in ieder geval er niet geweest.

Heren:  :duim:

Ps. Wietze; als je toe was aan een nieuw statief, lekker zelf houden. Voel je beslist niet bezwaard.


snwja3

Wietze Janse

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Wietze Janse