Dutch Birding vogelweekend 2010

Gestart door Timo Roeke, augustus 18, 2010, 16:22:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Citaat van: dupont op oktober 10, 2010, 09:35:06 AMBeste Jeroen,
Ik ken je niet en weet geen andere manier dan je via dit forum te bereiken.
Op de eerste plaats complimenten dat je dit soort onwenselijk gedrag benoemt.
Toch wil ik een kanttekening plaatsen. Ik vraag mij af of jij de betreffende mensen in het veld hebt aangesproken. Ik vermoed van niet.
In dat geval heb je een schot voor open doel gemist. Ik vind dat je, als je dit hier zo benoemt, ook de spreekwoordelijke 'vent' moet zijn om deze personen in het veld aan te spreken. Doe je dit namelijk niet dan ben je in feite medeplichtig! Leeftijd (je bent vrij jong) hoeft je daarbij niet in de weg te staan. Laten we met elkaar dit soort praktijken tegengaan en elkaar aanspreken...
Succes en hopelijk tot een keer in het veld!

Ik denk dat deze discussie er vaak genoeg geweest is de afgelopen tijd. Aanspreken heeft geen nut want denk je nou echt dat al die fanatiekelingen (en ja het waren er meer dan 20) naar je luisteren?
Inderdaad we moeten elkaar aanspreken, ik geef je groot gelijk. Misschien had ik ook wel wat moeten zeggen maar ik voelde mij machteloos op dat moment, het gevoel dat ik dat toch niet voor elkaar zou krijgen. Maar ik vind nog altijd hier het gedrag benoemen beter als niets doen...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Jarinka

Het is inderdaad heel lastig om fanatiekelingen erop aan te spreken. Dat heb ik gemerkt met de twitch van de Dwergooruil in Kootwijkernogwat. Met 120+ man stonden we te wachten, en opeens liep de helft de oprit op. Toen ik ze erop aansprak bleek opeens dat er blijkbaar toestemming gevraagd was.
Groeten, Jarinka Heijink

HPM

Citaat van: Jarinka op oktober 10, 2010, 15:24:24 PM
Het is inderdaad heel lastig om fanatiekelingen erop aan te spreken. Dat heb ik gemerkt met de twitch van de Dwergooruil in Kootwijkernogwat. Met 120+ man stonden we te wachten, en opeens liep de helft de oprit op. Toen ik ze erop aansprak bleek opeens dat er blijkbaar toestemming gevraagd was.
Een bewoner kan natuurlijk alleen toestemming geven voor het verstoren van zichzelf, niet voor het verstoren van de vogel.

Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: Jarinka op oktober 10, 2010, 15:24:24 PM
Het is inderdaad heel lastig om fanatiekelingen erop aan te spreken. Dat heb ik gemerkt met de twitch van de Dwergooruil in Kootwijkernogwat. Met 120+ man stonden we te wachten, en opeens liep de helft de oprit op. Toen ik ze erop aansprak bleek opeens dat er blijkbaar toestemming gevraagd was.

ik kan me herinneren dat dit iets anders ging dan hierboven geschetst wordt:
iedereen stond volgens afspraak keurig buiten het erf te wachten, toen de bewoners wenkten dat de meute best het erf op mocht komen.
Graag bij de feiten blijven dus, dit heeft niks met de discussie te maken wat mij betreft.

Overigens hadden de bewoners van de boerderij van de baardgrasmus gisteren misschien nog wel de meeste lol van allemaal, zoveel malloten bij elkaar...
Wietse Janse zal als ontdekker van de vogel en organisator van de DutchBirding-dag wel zijn verantwoordelijk genomen hebben en de bewoners uitgebreid voorgelicht hebben over wat ze konden verwachten alvorens de vogel bekend gemaakt kon worden.
Groet Gert Jager

Yeronimo

Citaat van: GertJ op oktober 10, 2010, 15:45:57 PMik kan me herinneren dat dit iets anders ging dan hierboven geschetst wordt:
iedereen stond volgens afspraak keurig buiten het erf te wachten, toen de bewoners wenkten dat de meute best het erf op mocht komen.
Graag bij de feiten blijven dus, dit heeft niks met de discussie te maken wat mij betreft.

Overigens hadden de bewoners van de boerderij van de baardgrasmus gisteren misschien nog wel de meeste lol van allemaal, zoveel malloten bij elkaar...
Wietse Janse zal als ontdekker van de vogel en organisator van de DutchBirding-dag wel zijn verantwoordelijk genomen hebben en de bewoners uitgebreid voorgelicht hebben over wat ze konden verwachten alvorens de vogel bekend gemaakt kon worden.

Dus zodra er toestemming is van de eigenaar het erf op te komen mag het welzijn van de vogel gewoon rustig verstoord worden?
Dat zijn ook de feiten, uilen zijn heel verstoringsgevoelig en dan ga je gewoon niet zomaar even naar het beestje toelopen om de beste opname of foto te maken... Zelfde geldt voor de Baardgrasmus.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Halff

Citaat van: Yeronimo op oktober 10, 2010, 16:50:30 PM
Citaat van: GertJ op oktober 10, 2010, 15:45:57 PMik kan me herinneren dat dit iets anders ging dan hierboven geschetst wordt:
iedereen stond volgens afspraak keurig buiten het erf te wachten, toen de bewoners wenkten dat de meute best het erf op mocht komen.
Graag bij de feiten blijven dus, dit heeft niks met de discussie te maken wat mij betreft.

Overigens hadden de bewoners van de boerderij van de baardgrasmus gisteren misschien nog wel de meeste lol van allemaal, zoveel malloten bij elkaar...
Wietse Janse zal als ontdekker van de vogel en organisator van de DutchBirding-dag wel zijn verantwoordelijk genomen hebben en de bewoners uitgebreid voorgelicht hebben over wat ze konden verwachten alvorens de vogel bekend gemaakt kon worden.

Dus zodra er toestemming is van de eigenaar het erf op te komen mag het welzijn van de vogel gewoon rustig verstoord worden?
Dat zijn ook de feiten, uilen zijn heel verstoringsgevoelig en dan ga je gewoon niet zomaar even naar het beestje toelopen om de beste opname of foto te maken... Zelfde geldt voor de Baardgrasmus.

Ik weet het niet hoor, maar het welzijn van deze voel is absoluut niet verstoord. Ikzelf ben er ook bij geweest en de vogel trok zich niets van de vogelaars en fotograven aan. Sterker nog, op een gegeven moment vloog de vogel zelfs naar ons toe om recht voor de fotograven een geweldige show weg te geven. Begrijp ook niet waar deze ophef vandaan komt.

HPM

Citaat van: Rob Halff op oktober 10, 2010, 17:41:03 PM

Ik weet het niet hoor, maar het welzijn van deze voel is absoluut niet verstoord. Ikzelf ben er ook bij geweest en de vogel trok zich niets van de vogelaars en fotograven aan. Sterker nog, op een gegeven moment vloog de vogel zelfs naar ons toe om recht voor de fotograven een geweldige show weg te geven. Begrijp ook niet waar deze ophef vandaan komt.

Dat was een protestdemonstratie! Door al die cameraherrie kon je natuurlijk niet horen wat hij jullie allemaal naar het hoofd slingerde.   v.a.z.   ;)
Herman van der Meer

Lonnie Bregman

Citaat van: Rob Halff op oktober 10, 2010, 17:41:03 PM
Ik weet het niet hoor, maar het welzijn van deze voel is absoluut niet verstoord. Ikzelf ben er ook bij geweest en de vogel trok zich niets van de vogelaars en fotograven aan. Sterker nog, op een gegeven moment vloog de vogel zelfs naar ons toe om recht voor de fotograven een geweldige show weg te geven. Begrijp ook niet waar deze ophef vandaan komt.

Ben ik het mee eens, als die vogel zich bedreigd voelt vliegt ie wel weg. Hoe de vogelaars die er nog aan moesten komen hierover denken is dan weer een ander verhaal...
Groeten, Lonnie Bregman

Timo Roeke

Nog even een kanttekening bij hekje van de baardgrasmus. Ik was 1 van de eersten die ter plaatste en dat hekje lag helemaal plat bij aankomst. Vandaag stond de eigenaar er nog even bij en er was niets aan de hand. Het enige nadeel was dat zijn oprijlaan enigszins beschadigd was maar daar is 's avonds een inzamelingsactie voor gehouden na de lezing.

Guus Peterse

Wat betreft het verstoren van de vogel: ik weet natuurlijk niet hoe het gisateren was maar weinig reden dat het anders was dan vandaag. Afstand tot de bosrand waar de vogel zat een meter of 10. Als we van zo'n afstand naar een zwartkop (zat er ook) of een pimpelmees kijken, maakt niemand zich daar druk om. En terecht. Waarom dan wel nu het een baardgrasmus was? Kritisch blijven over gedrag van vogelaars is altijd goed, maar hier was, in elk geval vandaag, echt niets aan de hand.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

steenl

CiteerKritisch blijven over gedrag van vogelaars is altijd goed, maar hier was, in elk geval vandaag, echt niets aan de hand.

Geheel mee eens.

Ik weet niet hoe lang Jeroen al meedraait in het wereldje van twitchen? Maar als dit 1 van de eerste keren is, dan kan ik begrijpen dat hij denkt van wat gebeurt hier dan! 100 auto's in de berm, zenuwachtige mensen.
Ik laat dit soorten beelden wel eens aan vrienden en/of collega's zien. Standaard reactie: wat een idioten!
Maar volgens mij maakte het de Baardgrasmus allemaal niets uit, die foerageerde lekker door.
Was weer een mooi daggie op Texel en ik heb geen wangedrag gezien.
Of het was ik die voordrong bij de Blonde Ruiter  :police:

Jos Welbedacht

Even kijken hoe anderen er over denken, maar over die Baardgrasmus:
Ik kwam aan de hand van mijn eigen foto's en met Sylvia Warblers uit op een adult man albistriata. Anderen ook?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Yeronimo

Citaat van: steenl op oktober 11, 2010, 00:14:17 AM
CiteerKritisch blijven over gedrag van vogelaars is altijd goed, maar hier was, in elk geval vandaag, echt niets aan de hand.

Geheel mee eens.

Ik weet niet hoe lang Jeroen al meedraait in het wereldje van twitchen? Maar als dit 1 van de eerste keren is, dan kan ik begrijpen dat hij denkt van wat gebeurt hier dan! 100 auto's in de berm, zenuwachtige mensen.
Ik laat dit soorten beelden wel eens aan vrienden en/of collega's zien. Standaard reactie: wat een idioten!
Maar volgens mij maakte het de Baardgrasmus allemaal niets uit, die foerageerde lekker door.
Was weer een mooi daggie op Texel en ik heb geen wangedrag gezien.
Of het was ik die voordrong bij de Blonde Ruiter  :police:

Mijn reactie komt meer voort uit het zien van mensen die telkens op een kapot hek stappen en het bericht dat de berm kapot gereden was zonder alle informatie eromheen gehoord te hebben. Dan schrik je daar als vogelaar en natuurbeschermer van.
Maar als ik alles hoor wat daarnaast gebeurd is, en zelfs een inzamelingsactie is geweest kan ik niet meer dan trots op de situatie zijn. Aangezien in het verleden gehouden discussies over het gedrag van twitchers me nog bijstaan keek ik met een ander oog naar de Baardgrasmus twitch, een soort van vooroordeel. Mijn excuses
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

BramtK

Citaat van: guusp op oktober 10, 2010, 23:47:11 PM
Waarom dan wel nu het een baardgrasmus was?

Omdat naar die Zwartkop en Pimpelmees geen 100 vogelaars staan te kijken...!? ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

GertJ

Rest mij nog een vraag: wie is dan nu de gelukkige die met een nieuw statief naar huis kon?
Groet Gert Jager

HansP

Citaat van: steenl op oktober 11, 2010, 00:14:17 AM

Of het was ik die voordrong bij de Blonde Ruiter  :police:

Ja, wat a-sociaal was dat! Zal wel weer zo'n gast uit het oosten zijn!  ;D
O nee, ik stond nog verder vooraan.

Wie riep dat trouwens: die gasten uit het oosten?
Groet,
Hans Pohlmann

Sjouke Scholten

Citaat van: GertJ op oktober 11, 2010, 09:38:48 AM
Rest mij nog een vraag: wie is dan nu de gelukkige die met een nieuw statief naar huis kon?

De eerste prijs was voor de ontdekker van de Aziatische roodborsttapuit - Laurens Steijn
2de voor de ontdekker van de Baardgrasmus - Wietze Janse
3de voor de ontdekker van de Blonde Ruiter - Debby Doodeman

Het was een goed weekend
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Timo Roeke

Het was absoluut een geweldig weekend. Paar geweldige soorten. Het valt me wel op dat weinig mensen de moeite namen om naar de Rosse Franjepoot aan het eind van de monding, Slufter te lopen. Vogel was gewoon op een paar meter benaderbaar.

Het was inderdaad flink drukken bij de Blonde Ruiter. Op een gegeven moment stond ik helemaal onderaan en de weg terug met telescoop en statief was absoluut geen makkie.

JohanvantBosch

Citaat van: HansP op oktober 11, 2010, 11:03:32 AM
Citaat van: steenl op oktober 11, 2010, 00:14:17 AM

Of het was ik die voordrong bij de Blonde Ruiter  :police:

Ja, wat a-sociaal was dat! Zal wel weer zo'n gast uit het oosten zijn!  ;D
O nee, ik stond nog verder vooraan.

Wie riep dat trouwens: die gasten uit het oosten?

Ik was het niet...  :angel:
Vond die blonde ruiter een van de meest irritante twitches waar ik ooit geweest ben. Wat een krappe boel zeg...  :-\

Timo Roeke

#49
Hier nog twee foto's - ik heb ook nog wat filmpjes gemaakt die ik vanavond zal posten. Waaronder die van een Rosse Franjepoot op een paar meter afstand.

De auto's bij de blonde ruiter
http://img215.imageshack.us/img215/4738/imag2141.jpg

Waarneming bij de baardgrasmus
http://img171.imageshack.us/img171/2176/imag2142.jpg

frankw

Citaat van: sjouke op oktober 11, 2010, 13:11:07 PM
Citaat van: GertJ op oktober 11, 2010, 09:38:48 AM
Rest mij nog een vraag: wie is dan nu de gelukkige die met een nieuw statief naar huis kon?

De eerste prijs was voor de ontdekker van de Aziatische roodborsttapuit - Laurens Steijn
2de voor de ontdekker van de Baardgrasmus - Wietze Janse
3de voor de ontdekker van de Blonde Ruiter - Debby Doodeman

Het was een goed weekend

Maar die Baardgrasmus is toch een 'betere' soort of vergis ik mij nou?

Wouter van der Ham

Debby, De ondekker van de Blond Ruiter had zich ook niet opgegeven!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

JohanvantBosch

Citaat van: frankw op oktober 11, 2010, 17:09:55 PM
Citaat van: sjouke op oktober 11, 2010, 13:11:07 PM
Citaat van: GertJ op oktober 11, 2010, 09:38:48 AM
Rest mij nog een vraag: wie is dan nu de gelukkige die met een nieuw statief naar huis kon?

De eerste prijs was voor de ontdekker van de Aziatische roodborsttapuit - Laurens Steijn
2de voor de ontdekker van de Baardgrasmus - Wietze Janse
3de voor de ontdekker van de Blonde Ruiter - Debby Doodeman

Het was een goed weekend

Maar die Baardgrasmus is toch een 'betere' soort of vergis ik mij nou?
je vergist je blijkbaar.... ;-)

GijsB

Als je kijkt naar geaccepteerde gevallen in NL is blonde ruiter zelfs beter dan baardgrasmus :o
Gijs

Sjouke Scholten

Volgens mij hadden ze (commissie) gekeken naar het aantal gevallen op Texel
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




steenl

Citaat van: sjouke op oktober 11, 2010, 18:00:34 PM
Volgens mij hadden ze (commissie) gekeken naar het aantal gevallen op Texel

Hadden die Limburgers dus weer een Mibo moeten meenemen.  :P

Debby Doodeman

Citaat van: wouteren3 op oktober 11, 2010, 17:15:30 PM
Debby, De ondekker van de Blond Ruiter had zich ook niet opgegeven!


Pardon? Waar heb je dat gehoord?
(oftewel: ik heb mij dus wel opgegeven! de verrekijker was uiteraard de reden om heen te gaan  :) )

GertJ

Citaat van: dralion13 op oktober 11, 2010, 17:56:23 PM
Als je kijkt naar geaccepteerde gevallen in NL is blonde ruiter zelfs beter dan baardgrasmus :o

Ik denk dat op het niveau van wereldpopulatie Blonde Ruiter inderdaad een stuk zwaardere soort is.
Raar eigenlijk dat er zoveel recente gevallen zijn van Blonde Ruiter de laatste 2 jaren.

Jammer voor Debby, maar de Blonde Ruiter liet zich nou ook weer niet super zien ivm de afstand (ten minste voor de meerderheid)
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Citaat van: GertJ op oktober 11, 2010, 18:21:17 PMJammer voor Debby, maar de Blonde Ruiter liet zich nou ook weer niet super zien ivm de afstand (ten minste voor de meerderheid)
Zeg dat wel! Maar is het daardoor niet juist een stuk knappere ontdekking dan een adulte, redelijk makke baardgrasmus, of een azrobotap die bovenin een struikje naast een hekje zat?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankmeer

#59
Citaat van: sjouke op oktober 11, 2010, 18:00:34 PM
Volgens mij hadden ze (commissie) gekeken naar het aantal gevallen op Texel

En het was de 8e Aziatische Roodborsttapuit voor Texel, de 9e Blonde Ruiter en de 10e Baardgrasmus. Overigens hoorde ik via via dat de Baardgrasmus pas het 4e najaarsgeval ooit betrof, dus dat is wellicht dan nog wel spectaculairder dan die andere twee. Voor mij was het in ieder geval de soort van het weekend!

Citaat van: Debby Doodeman op oktober 11, 2010, 18:11:31 PM
Citaat van: wouteren3 op oktober 11, 2010, 17:15:30 PM
Debby, De ondekker van de Blond Ruiter had zich ook niet opgegeven!

Pardon? Waar heb je dat gehoord?
(oftewel: ik heb mij dus wel opgegeven! de verrekijker was uiteraard de reden om heen te gaan  :) )

Heb ik - net als Wouter - zelf ook gehoord in het veld, maar dat berustte dus op een onwaarheid...
Frank van der Meer