Eitjes Koolwitje op Boerenkool

Gestart door Mini7, augustus 18, 2010, 09:39:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mini7

Beste vlinderkenner,

Ik zag vandaag op mijn zelf gekweekte piepkleine boerenkoolplantjes een aantal eitjes van het kleine Koolwitje. Aan de ene kant ben ik heel blij met vlinders in mijn nog nieuwe tuin, maar aan de andere kant zou ik ook graag boerenkool eten deze winter. Ik denk ook niet dat de rupsen, die naar ik lees veel eten, genoeg zullen hebben aan die paar boerenkoolblaadjes. Verder staar er nopg niet veel in mijn tuin.
Is er een manier om de eitjes veilig naar een andere plant over te plaatsen?
Welke plant kan ik darvoor het beste nemen?
Kan ik een aantal eitjes binnen laten uitkomen en verpoppen, zodat mijn zoontje dat van dichtbij kan zien?

Hartelijke groet,

Ilse van Chastelet

Mini7

Ik heb nu bij het tuincentrum twee 'sierkooltjes' gekocht zouden de rupsen die ook lusten? bij de supermarkt haden ze alleen biologische spitskool, kan ik ervan uitgaan dat die onbespoten is?

Ik zie nu ook piepkleine rupsjes op de blaadjes zitten en bij nadere inspectie ook kleine gaatjes. Zal eens proberen om een foto te maken...

acherontia

Dat zou kunnen maar je kan de rupsjes ook prima op allerlei wilde kruisbloemigen zoals wilde raket (Sisymbrium officinale) prima opkweken. Leuk om je kinderen het wonderlijke fenomeen van een metamorfose te laten zien, wel jammer dat deze eerst nog zullen overwinteren als pop. Misschien de overweging waard om nu op brandnetels te zoeken naar rupsen van schoenlappers, die worden dit jaar nog vlinder. Wel is er dan een risico dat de rupsen geparasiteerd blijken te zijn en brandnetels zijn natuurlijk niet prettig om beet te pakken.

Jeroen

Mini7

#3
Dank je Jeroen,

Ik heb gisteren heel voorzichtig de eitjes op een ander blaadje geplaatst. Een gedeelte heeft mijn zoontje meegenomen naar school, de juf vond het ook leuk om het hele proces eens met de klas te volgen. Een paar eitjes heb ik hier thuis in een potje gedaan.

Hartelijke groet,

Mini7

Ilona

Koolplantje uit tuincentrum zou ik niet zomaar vertrouwen, je hebt idd kans dat het bespoten is. Maar als je meerdere eitjes hebt kan je het natuurlijk uitproberen met een paar. Let wel op dat als ze uitkomen en aan de plant beginnen te eten, dat je ze dan later niet op een andere plantensoort kan overzetten. Eenmaal kool blijft kool, eenmaal Indische kers blijft I.kers, enz. Succes en vooral veel plezier ermee,

groetjes Ilona
Bedankt en met vriendelijke groet, Ilona

Mini7

Hallo allemaal,

Het is de biologische spitskool geworden. Jeetje, wat groeien die rupsen hard zeg! Ik vind het zelf nog ongeloofelijk om te zien!

In het kader van risicospreiding heb ik twee van mijn boerenkoolplantjes opgeofferd. Als die nou op zijn, kunnen ze dan wel over op spitskool? Ik denk niet dat ik aan verse, onbespoten boerenkool kan komen... (zonder mijn eigen zorgvuldig opgekweekte plantjes op te offeren)

Ik overweeg voor de poppen (hopelijk komt het zover) een vlinferkastje aan te schaffen. Is dat een plan, of niet uitvoerbaar? (die pop zit natuurlijk al ergens aan vast)

Groetjes mini7

Botervlieg

Hallo,

Als de pop ergens aan vast zit, kun je het er niet vanaf halen.
De kans dat daarmee de pop stuk gaat is zéér groot (misschien zelfs wel 100%?)

Bedoel je met vlinderkastje, zo'n houten met van die gleuven erin?
Daar heb je eigenlijk niets aan.

Vlinders gaan er zelden/niet in zitten.

Je kunt ze denk ik gewoon in een (ruime) kweekbak houden,
Met een stok o.i.d. erin. Dan kunnen ze daar op/aan hangen om hun vleugels te drogen.

Succes,
Groetjes, Marleen

Mini7

Hallo allemaal!

Het lijkt te gaan lukken! vier van de rupsen die ik thuis heb gehouden zijn verpopt. Ik heb gezien hoe ze zich vastmaakten aan het glas, maar het verpoppen heb ik helaas gemist. Ik heb ergens gelezen dat ze bij voldoende licht niet gaan overwinteren. Als ze di jaar nog uitkomen, hoe lang duurt dat dan ongeveer? Dan weet ik wanneer ik niet meer elk uur hoef te kijken :rolleye:

De rupsen op school hebben het helemaal niet goed gedaan. Er leeft er nog eentje en die is beduidend kleiner dan die bij mij thuis. Helaas...

Er zitten trouwens nog steeds rupsen op de boerenkool, ik dacht dat ik alle eitjes er af had gehaald en daarna heb ik ze ingepakt in gaas, maar dat is kennelijk niet genoeg geweest... Ik zie ook nog steeds koolwitjes vliegen.

Ik weet niet of dit topic verpolaatst moet worden... ik weet niet hoe dat moet...

Hartelijke groet,

Mini7

Ilona

Ik dacht dat koolwitjes na ongeveer een dag of 10 moeten ontpoppen. Heb je al vlinders?

ps. een kleinere rups hoeft niet altijd te betekenen dat de pop ook niet uitkomt, soms krijg je gewoon een kleinere vlinder. Als hij verder maar wel in goede conditie is om het popstadium te overleven en uit te sluipen.
Bedankt en met vriendelijke groet, Ilona

Mini7

Hallo allemaal,

Het is gelukt! na ruim een week hadden we de eerste vlinder. Bij elkaar zijn er 6 of 7 vlinders uitgekomen, die we daarna hebben losgelaten. Mijn zoontje heeft het vol bewondering gevolgd. Helaas hebben we niet één vlinder uit de pop zien kruipen, we waren steeds net te laat. Ik heb ook nooit geweten dat zo'n pop nog kan bewegen!
Echt een heel leuk experiment, dat we zeker nog eens gaan doen! (maar dan liever niet met mijn boerenkool, want daar is niet veel mer van over;-))

Hartelijke groet,

Mini7