Hoofdmenu

bladroller 2

Gestart door thijsdegraaf, augustus 17, 2010, 16:59:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Een kleintje. Foto: juni. Ik heb alleen deze foto.

Groet, Thijs

barebigfoot

Hoi Thijs, mogelijk Endothenia [oblongana??]
Uwe

Elachista

Zou ik ook zeggen, gezien Thijs veel vangt bij Bergen (waar de soort voorkomt).
Groet,
Tymo

thijsdegraaf

Leuk. Er zijn maar weinig foto's op internet. En er zijn ook geen waarnemingen. Dat verbaast me eigenlijk. Hij liet zich makkelijk fotograferen. Maar het was geen geweldig weer. Het was dus niet zijn schuld, dat het meeste mislukt was.
Hij was inderdaad in Bergen gefotografeerd (in de tuin)
Knap Uwe!!  :duim:
Bedankt beiden.

Groeten, Thijs

JohnvR

Hele leuke waarneming Thijs!

thijsdegraaf

Bedankt John. Ben er ook heel gelukkig mee.

Thijs

Elachista

Ik moet toch corrigeren, met dank aan Adriaan Peeters die me er op attendeerde, dat het hier gaat om een zeldzamere soort: E. ustulana.
Groet,
Tymo

barebigfoot

Gefeliciteerd Thijs!! De toegangskaartjes voor je tuin vliegen de deur uit!!
Uwe

Sifco

Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


thijsdegraaf

#9
Ik had al een tijdje niet gekeken bij m'n vraag, omdat ik verwachtte, dat het zo wel klaar was.
Maar wat zie ik nu !!  :rolleye:
Tjonge.... Bedankt voor de felicitaties. Tymo ook bedankt natuurlijk!!!

CiteerGefeliciteerd Thijs!! De toegangskaartjes voor je tuin vliegen de deur uit!!
Uwe
Jij mag voor half geld Uwe!!  ;D

Nederlandse naam Zenegroenbladroller zie ik. In de buurt van waar hij zat, groeit al jaren zenegroen. Het zou wel leuk zijn als ik er volgend jaar meer heb.

koen.van.dijken

Citaat van: Avondrood op augustus 27, 2010, 00:41:58 AM
Ik moet toch corrigeren, met dank aan Adriaan Peeters die me er op attendeerde, dat het hier gaat om een zeldzamere soort: E. ustulana.

Hoe zijn jullie tot ustulana gekomen? Waarom is het geen pullana?

(Het is weer actueel omdat ik net als vorig jaar ook een soortgelijk beest heb gevangen, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=153725.0)

Koen
Groeten, Koen

Sjoerd

volgens mij is de paarse glans bij ustulana kenmerkend, welke bij jouw vlinder lijkt te ontbreken, alhoewel op de laatste foto nog wel een klein puntje paars is te zien.

Elachista

Sjoerd stuurde me een exemplaar. Pullana en ustulana hebben een andere vleugelvorm, verder is inderdaad die paarse glans nogal opvallend bij ustulana. Wat je bij verse exx. ziet is de glans bij de thoraxbeharing. Pullana is nogal grijzig, meer flets, en blauwe schubben zijn afwezig of minimaal aanwezig. Op Lepiwiki lijkt het zelfs eerder op nigricostana. Op Kl.Vl.nl staat een heel donker exemplaar, maar verkijk je er niet op want dit is Grapholita funebrana. Opvallend is dat deze mooie bladrollers gevonden zijn in de omgeving of praktisch op zenegroen. Dat is volgens de literatuur ook de waardplant.

Je kan natuurlijk altijd een vers exemplaar meenemen en tijdens de week kan ik vast wel een preparaat maken, desnoods de maandag terplekke.

Groet,
Tymo