zakje

Gestart door klesman, augustus 20, 2010, 14:17:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman


Dag forum,

Wie kent dit zakje/kokertje op berkenblad, lijkt ook opgebouwd uit berkenzaadjes.


Groet Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

JohnvR

Mooi hoor. Die wil ik ook. Veel coleophora's zijn bladmineerders, zo ook deze. Op www.bladmineerders.nl kun je deze dan opzoeken en ik kom uit bij Coleophora potentillae braamkokermot. Ik moet wel streng zijn  :police:   ;)  en verplaats deze naar het subforum zakdragers en kokermotten.

klesman

Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

zakdrager

Violacea is denk ik niet uit te sluiten. Je zou een foto van de zijkant willen om de hoek waaronder de mondopening op het blad staat te kunnen zien.

Henk

klesman

Hier een foto van de zijkant, bedoel je zoiets Henk?


Groet Rudy




Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

zakdrager

Perfect, Rudy, precies wat ik bedoel. Bij violacea zou de mondopening onder een hoek van 0 graden met het blad staan (m.a.w. de zak is parallel aan het blad), bij potentillae zou de mondhoek 30-50 graden zijn. (Mondhoek is m.i. overigens een verwarrende term, volgens mij bedoelen ze de hoek waaronder de zak op het blad staat wanneer de opening aan de voorzijde perfect sluitend op het blad staat). Volgens Hering kun je de zakken van violacea en potentillae op grond van dit kenmerk uit elkaar houden en dan zou het dus potentillae zijn. Toch ben ik er niet 100% zeker van. Waters geeft nog een serie andere kenmerken die dan ten dele weer op violacea wijzen (bijv dat de kiel onderaan de zak aan het einde omhoog buigt i.p.v omlaag). Zie vol. 3 van MBGBI.

Mensen die verstand hebben van Coleo's hebben over het algemeen weinig trek in het determineren van de zakjes zonder adulten. Hun reserves zijn ongetwijfeld terecht. Niettemin denk ik dat je door ze grondig te bestuderen wel meer kunt determineren dan nu gebeurt. Maar in dit geval hou ik toch enige twijfel, ook omdat je op berk veel vaker violacea aantreft dan potentillae (als ik me niet vergis).

Henk


JohnvR

Willem Ellis schrijft op bladmineerders.nl voor potentillae "De lapjes worden uitgesneden uit de onderepidermis van een mijn, zodat deze zowel naast de normale, kleine gaatjes, ook ook een groot gat aan de onderzijde kunnen hebben. (Vergelijk C. violacea, die de lapjes uit de bovenzijde snijdt.)". Weet je dat toevallig Rudy? Uitkweken zou leuk zijn.

Een kenmerk dat op bladmineerders.nl ook genoemd wordt is dat de zak van potentillae in het midden niet opvallend verdikt is. Die van C. violacea heeft de grootste dikte in het midden. Dit vind ik persoonlijk vooralsnog nogal lastig te beoordelen.

klesman

Dag Henk en John,


Het blaadje maar weer eens 'letterlijk' onder de loep genomen en ik zie dat vlekjes aan de onderkant van het blad zijn weggevreten/gesneden met in het midden een gaatje. Hierbij een foto, ik weet niet of dat duidelijk genoeg is. Ze komen wat mij betreft overeen met de afbeeldingen van C.potentillae op Mineerders.nl.


Ik probeer het beestje zeker uit te kweken. Ik was al even in 'paniek' omdat de larve het blaadje verlaten had en onder in het potje lag. Maar ik heb hem er weer opgewerkt en inmiddels zit hij weer vast geloof ik. Is een blaadje voldoende voor de gehele groeiperiode denken jullie?


Groet Rudy, die zo goed als overtuigd is dat het coleophora potenttilae betreft.
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

zakdrager

Ik twijfel sterk of één blaadje wel genoeg zal zijn, veel Coleo's verhuizen regelmatig naar andere blaadjes. Sowieso is één blaadje binnen een paar dagen uitgedroogd en dan niet aantrekkelijk meer. Het uitkweken van Coleo's wil soms best lukken maar kan ook erg lastig zijn, zeker als je ze door de winter moet helpen. Je kunt ze dan het beste inbinden op een tak van een berk m.b.v. een zogenaamde kweekmouw (zo heet dat geloof ik). Misschien hebben anderen andere tips.

Succes,

Henk