Woensdag de 18e: wie heeft er zin?

Gestart door Jarinka, augustus 16, 2010, 21:08:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2010, 20:01:30 PM
Citaat van: Jarinka op augustus 19, 2010, 19:53:41 PM
Dan bof ik dus dat er een mooi gebiedje voor Kemphanen in de buurt zit :) . Maar de kans is groot dat Veldleeuwerik niet meer gaat lukken, die gaat ook hard achteruit.
Die moet toch ook wel lukken bij Arkemheen? Zie bijvoorbeeld deze waarnemingen. Kuifleeuwerik, Huiskraai (als ze ze gaan schieten) en Korhoen lijken me eerder uit Nederland verdwenen. En die zullen waarschijnlijk ook niet als doortrekker/dwaalgast te zien zijn (Kuifleeuwerik misschien nog wat). Maar dit is wel heel off-topic.  :angel:

Idd Jan. Maar ik denk dat die Korhoen nooit weg zal gaan, ik denk dat SBB er alles aan gaat doen om ze te redden ( Veel vogels uitzetten dus ). Dus dan zal 't geen wilde populatie meer zijn ( voor zover de populatie nu wel wild is )

Vincent Hart

Eens met Jan! Die drie soorten kunnnen binnen vijf jaar uit NL verdwenen zijn - en alleen kuifleeuwerik kan dan nog zo af en toe op doortrek verschijnen, maar dan praat je over hooguit enkele gevallen per jaar en niet bepaald twitchbaar. Veldleeuwerik gaat idd onwaarschijnlijk hard achteruit, maar er zijn nog wel wat bolwerken en plekken waar er 's winters veel zitten.

Voor Rick: Ik heb nooit serieuze bronnen gelezen voor het uitzetten van korhoenen op de SH, wat mij betreft dus niet meer dan een hardnekkig gerucht ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Paapje is zeker leuk en helemaal in het lauwers!!
ik heb het fochteloƫrveen om de hoek dus aan paapje (nog) geen gebrek

maar inderdaad die veldleeuwen :O omg die zijn echt weg gewoon.
vorig jaar nog bij diependal...heel wat bij fochteloo....heel wat in lauwers en nu niks meer of nog een paar
in de winter zaten er nog wel wat op de kwelder, maar heb geen idee hoeveel daar voorgaande jaren zaten.

Jaa,,,jaarlijsten wordt er in de toekomst niet makkelijker op met de makkelijke soorten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2010, 20:01:30 PM
Citaat van: Jarinka op augustus 19, 2010, 19:53:41 PM
Dan bof ik dus dat er een mooi gebiedje voor Kemphanen in de buurt zit :) . Maar de kans is groot dat Veldleeuwerik niet meer gaat lukken, die gaat ook hard achteruit.
Die moet toch ook wel lukken bij Arkemheen? Zie bijvoorbeeld deze waarnemingen. Kuifleeuwerik, Huiskraai (als ze ze gaan schieten) en Korhoen lijken me eerder uit Nederland verdwenen. En die zullen waarschijnlijk ook niet als doortrekker/dwaalgast te zien zijn (Kuifleeuwerik misschien nog wat). Maar dit is wel heel off-topic.  :angel:
Als ze Huiskraai gaan schieten is ie ook van je lijstje. Niets aan de hand dus.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jarinka

Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:36:09 PMJaa,,,jaarlijsten wordt er in de toekomst niet makkelijker op met de makkelijke soorten.
Levenslijsten gaan ook niet makkelijk worden, straks zit ik op de vierhonderdzoveel en heb ik bijna Aart Vink ingehaald, maar kan het niet omdat Veldleeuwerik nergens meer te bekennen is :(...
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2010, 20:39:02 PM
Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2010, 20:01:30 PM
Citaat van: Jarinka op augustus 19, 2010, 19:53:41 PM
Dan bof ik dus dat er een mooi gebiedje voor Kemphanen in de buurt zit :) . Maar de kans is groot dat Veldleeuwerik niet meer gaat lukken, die gaat ook hard achteruit.
Die moet toch ook wel lukken bij Arkemheen? Zie bijvoorbeeld deze waarnemingen. Kuifleeuwerik, Huiskraai (als ze ze gaan schieten) en Korhoen lijken me eerder uit Nederland verdwenen. En die zullen waarschijnlijk ook niet als doortrekker/dwaalgast te zien zijn (Kuifleeuwerik misschien nog wat). Maar dit is wel heel off-topic.  :angel:
Als ze Huiskraai gaan schieten is ie ook van je lijstje. Niets aan de hand dus.

wat heeft afschieten met lijstje te maken? ik heb hem nu toch gezien...blijft ie gewoon staan toch  ???
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

@Jarinka: Mwah, veldleeuwerik blijft met wintergasten/doortrekkers voorlopig nog wel te doen. De 3 soorten die Jan noemt moet je wel redelijk binnenkort doen, als je ooit nog eens van plan bent Aart Vink in te halen - ook al heb je daar de afgelopen vijf jaar al veel te veel voor gemist ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 20:43:11 PM
@Jarinka: Mwah, veldleeuwerik blijft met wintergasten/doortrekkers voorlopig nog wel te doen. De 3 soorten die Jan noemt moet je wel redelijk binnenkort doen, als je ooit nog eens van plan bent Aart Vink in te halen - ook al heb je daar de afgelopen vijf jaar al veel te veel voor gemist ;)
Maar ik vogel ook pas anderhalf jaar en hij al 50 (o.i.d.) :P
Groeten, Jarinka Heijink

Folkert Jan

Citaat van: Jarinka op augustus 19, 2010, 20:39:09 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:36:09 PMJaa,,,jaarlijsten wordt er in de toekomst niet makkelijker op met de makkelijke soorten.
Levenslijsten gaan ook niet makkelijk worden, straks zit ik op de vierhonderdzoveel en heb ik bijna Aart Vink ingehaald, maar kan het niet omdat Veldleeuwerik nergens meer te bekennen is :( ...

aan de andere kant als je ziet hoe hard he sinds 1980 is gegaan met de nieuwe soorten wordt levenslijsten alleen makkelijkerder. meer vogelaars, meer kennis levert toch wat meer soortjes op. als je bedenkt dat er maar iets van 20 soorten op de nl lijst staan die na 1980 niet meer gezien zijn betekent dat dus dat er waarschijnlijk de komende 30 jaar ook wel weer 480 soorten te zien zullen zijn en waarschijnlijk meer. daar komt bij dat jij tegen die tijd 45 bent en aart vink of andere aanvoerders van de lijst het tempo niet meer kunnen bijbenen ;)
als wij zo tekeer gaan als gerard steinhaus etc nu doen komen we wel aan een lijst van 500 soorten ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 20:43:11 PM
@Jarinka: Mwah, veldleeuwerik blijft met wintergasten/doortrekkers voorlopig nog wel te doen. De 3 soorten die Jan noemt moet je wel redelijk binnenkort doen, als je ooit nog eens van plan bent Aart Vink in te halen - ook al heb je daar de afgelopen vijf jaar al veel te veel voor gemist ;)

Ach veel van die soorten zullen in de komende 60 jaar wel weer verschijnen hoor  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

#40
Citaat van: Vincent Hart op augustus 19, 2010, 20:20:30 PM
Eens met Jan! Die drie soorten kunnnen binnen vijf jaar uit NL verdwenen zijn - en alleen kuifleeuwerik kan dan nog zo af en toe op doortrek verschijnen, maar dan praat je over hooguit enkele gevallen per jaar en niet bepaald twitchbaar. Veldleeuwerik gaat idd onwaarschijnlijk hard achteruit, maar er zijn nog wel wat bolwerken en plekken waar er 's winters veel zitten.

Voor Rick: Ik heb nooit serieuze bronnen gelezen voor het uitzetten van korhoenen op de SH, wat mij betreft dus niet meer dan een hardnekkig gerucht ...

Nee maar ik bedoel ermee, ik denk alleen dat ze ( in de toekomst ) misschien er vogels gaan uitzetten. Kan me toch niet voorstellen dat de Vogelbescherming dat laat gebeuren, ze proberen het ook op andere plekken, dus waarom zouden ze als de Korhoen daar op het randje staat niet proberen uit te zetten. En zijn die plekken er serieus Vincent ?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:42:33 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2010, 20:39:02 PM
Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2010, 20:01:30 PM
Citaat van: Jarinka op augustus 19, 2010, 19:53:41 PM
Dan bof ik dus dat er een mooi gebiedje voor Kemphanen in de buurt zit :) . Maar de kans is groot dat Veldleeuwerik niet meer gaat lukken, die gaat ook hard achteruit.
Die moet toch ook wel lukken bij Arkemheen? Zie bijvoorbeeld deze waarnemingen. Kuifleeuwerik, Huiskraai (als ze ze gaan schieten) en Korhoen lijken me eerder uit Nederland verdwenen. En die zullen waarschijnlijk ook niet als doortrekker/dwaalgast te zien zijn (Kuifleeuwerik misschien nog wat). Maar dit is wel heel off-topic.  :angel:
Als ze Huiskraai gaan schieten is ie ook van je lijstje. Niets aan de hand dus.

wat heeft afschieten met lijstje te maken? ik heb hem nu toch gezien...blijft ie gewoon staan toch  ???
Hij mag pas worden afgeschoten als hij als exoot is bestempeld. Hiervoor ligt ook een verzoek bij het CDNA, MinLNV heeft gevraagd om de status door het CDNA te heroverwegen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Sjoerd

Paapje is op sommige plaatsen tijdens de trek volgens mij zelfs redelijk, op Vlieland had ik er vorig jaar rond deze tijd in ieder geval behoorlijk wat.

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2010, 20:53:15 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 19, 2010, 20:42:33 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2010, 20:39:02 PM
Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2010, 20:01:30 PM
Citaat van: Jarinka op augustus 19, 2010, 19:53:41 PM
Dan bof ik dus dat er een mooi gebiedje voor Kemphanen in de buurt zit :) . Maar de kans is groot dat Veldleeuwerik niet meer gaat lukken, die gaat ook hard achteruit.
Die moet toch ook wel lukken bij Arkemheen? Zie bijvoorbeeld deze waarnemingen. Kuifleeuwerik, Huiskraai (als ze ze gaan schieten) en Korhoen lijken me eerder uit Nederland verdwenen. En die zullen waarschijnlijk ook niet als doortrekker/dwaalgast te zien zijn (Kuifleeuwerik misschien nog wat). Maar dit is wel heel off-topic.  :angel:
Als ze Huiskraai gaan schieten is ie ook van je lijstje. Niets aan de hand dus.

wat heeft afschieten met lijstje te maken? ik heb hem nu toch gezien...blijft ie gewoon staan toch  ???
Hij mag pas worden afgeschoten als hij als exoot is bestempeld. Hiervoor ligt ook een verzoek bij het CDNA, MinLNV heeft gevraagd om de status door het CDNA te heroverwegen.

wel een mooie weg......eerst langs een commissie van vogelliefhebbers alvorens ze mogen worden afgeschoten :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Als de enige reden om de status van huiskraai te heroverwegen een politieke is, zou ik niet weten waarom er iets aan die status zou veranderen ... De reden waarom huiskraai in NL door CDNA als wild beschouwd wordt, is immers niet veranderd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

De reden is niet veranderd. Maar gedachten hierover kunnen wel veranderen.

Overigens vind ik een Amerikaans beestje wat Ship-assisted is meer in aanmerking komen voor "wild" dan zo'n aziaat. Zo'n amerikaan heeft vermoedelijk een deel zelf gevlogen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2010, 22:10:54 PMMaar gedachten hierover kunnen wel veranderen.
Uiteraard. Maar geen van de 'veranderde gedachten' over huiskraai in NL heeft iets te maken met de manier waarop huiskraaien in NL terecht zijn gekomen. En dus is er geen enkele aanleiding voor de CDNA om de status van huiskraai in NL te heroverwegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

en zeker niet als dat een vrijbrief wordt voor het afknallen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013