jong Paapje of jonge Robotap

Gestart door peter123, augustus 15, 2010, 13:40:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter123

Hallo allemaal,

Is dit een jonge Robotapuit? Er vlogen namelijk ook Paapjes rond dus ik ging daar maar van uit maar de vogel heeft inderdaad vrijwel geen lichte streep boven het oog.
http://waarneming.nl/foto/view/1470170

Groetjes Peter Soer

Guus Peterse

Dit lijkt me inderdaad roodborsttapuit.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peter123

#2
Misschien dat de achterkant meer zekerheid biedt.
Ik begin toch weer te twijfelen:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=224507
http://waarneming.nl/foto/view/802095



Stijn E.

Lijkt mij ook een Roodborsttapuit ;) Tevens vraag ik me af of de vogel op die foto op birdpix wel een Paapje is, maargoed  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

peter123


frankneijts

Citaat van: Stijn Eikelboom op augustus 16, 2010, 11:10:20 AM
Lijkt mij ook een Roodborsttapuit ;) Tevens vraag ik me af of de vogel op die foto op birdpix wel een Paapje is, maargoed  ;)

De foto op Birdpix is zeker een Paapje Stijn, zoek de verschillen zou ik zeggen...... 8)  (En op Peter zijn foto's staan alleen Robotaps..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2010, 14:40:36 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op augustus 16, 2010, 11:10:20 AM
Lijkt mij ook een Roodborsttapuit ;) Tevens vraag ik me af of de vogel op die foto op birdpix wel een Paapje is, maargoed  ;)

De foto op Birdpix is zeker een Paapje Stijn, zoek de verschillen zou ik zeggen...... 8)  (En op Peter zijn foto's staan alleen Robotaps..)

OK Frank, de ANWB gids zegt niks over juveniele Paapjes en de foto's die ik zo gauw hier op waarneming vond leken ook totaal niet met de vogel van Birdpix. De oogstreep viel me wel op, maar ik ben dus wat jonge Paapjes vergeleken met Roodborsttapuiten geen kei, dus schold het al uit voor iets als variatie  :rolleyes: Misschien is dit dan ook niet het beste voorbeeld voor me om het mee te leren, of ik zie bepaalde doorslaggevende kenmerken op deze foto gewoon (nog) niet.
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Pak er eens een vergelijkbare foto van een jonge Robotap bij (er komen er hier genoeg langs en anders even Googlen) en houdt, beter "plak" die ernaast: bijv. kopiëer ze en sla ze op in Photoshop o.i.d. en maak er via selecteren/kopiëren/plakken 1 bestand van. Dan rustig bekijken (hoeft vanavond niet meteen klaar..) en naar verschillen zoeken en die benoemen. Of ze relevant zijn kunnen we hier met zijn allen wel uitzoeken.... Succes :duim:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2010, 16:08:56 PM
Pak er eens een vergelijkbare foto van een jonge Robotap bij (er komen er hier genoeg langs en anders even Googlen) en houdt, beter "plak" die ernaast: bijv. kopiëer ze en sla ze op in Photoshop o.i.d. en maak er via selecteren/kopiëren/plakken 1 bestand van. Dan rustig bekijken (hoeft vanavond niet meteen klaar..) en naar verschillen zoeken en die benoemen. Of ze relevant zijn kunnen we hier met zijn allen wel uitzoeken.... Succes :duim:

Ik zet de foto combinatie er nog even bij, kunnen jullie zien waar ik mijn verschillen op baseer ;)
Hopelijk hebben zij geen probleem met het 'lenen' van hun foto's.
De originelen bevinden zich hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/43074654 en hier: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=224507

Dan de verschillen die mij opvallen.

  • De oogstreep is bij Paapje (inderdaad) veel opvallender
  • De snavelkleur is bij een Roodborsttapuit geel(ig) terwijl dat bij een Paapje rozig is.
  • De borst van een Roodborsttapuit is meer gespikkeld en donkerder dan bij een Paapje
  • Datzelfde geld voor de kop van een Roodborsttapuit, die is meer gespikkeld dan bij Paapje

Ik hoor graag in welke gevallen ik goed zit, en in welke gevallen wellicht naast de kenmerken  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Dapper hoor Stijn en keurig uitgevoerd! Jou kun je nog 's om een boodschap sturen... 8)
Met 'oogstreep' bedoel je natuurlijk wenkbrauwstreep en dat mèt de (veel) lichtere grondkleur: borst en kop inderdaad maar ook de rug en de wittere buik zijn de eerst in het oog springende verschillen. Weet niet of de snavelkleur zo verschillend is of dat dat eerder fotografische effecten zijn hier.
Niet zichtbaar op de foto's maar wel opvallend in het veld is de witte staartbasis (zijkanten tenminste) die ook juveniele Paapjes al hebben (Robotap niet) en het wit in de vleugel van ca. de helft van de juveniele Robotaps (en 0 van dito Paapjes). Dit behoeft enige toelichting:
Wit op de binnenste dekveren (normaal bij 1e winter m. en adult man Paapje + beide geslachten Robotap in 1e winter en adulte kleden) heeft alleen juveniel mannetje Robotap, juv. wijfje en juv. m+v Paapje dus NIET. Zie je dus wit in de dekveren bij zo'n juvenieltje is het altijd een mannetje Robotap!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2010, 18:10:33 PM
Dapper hoor Stijn en keurig uitgevoerd! Jou kun je nog 's om een boodschap sturen... 8)
Met 'oogstreep' bedoel je natuurlijk wenkbrauwstreep en dat mèt de (veel) lichtere grondkleur: borst en kop inderdaad maar ook de rug en de wittere buik zijn de eerst in het oog springende verschillen. Weet niet of de snavelkleur zo verschillend is of dat dat eerder fotografische effecten zijn hier.
Niet zichtbaar op de foto's maar wel opvallend in het veld is de witte staartbasis (zijkanten tenminste) die ook juveniele Paapjes al hebben (Robotap niet) en het wit in de vleugel van ca. de helft van de juveniele Robotaps (en 0 van dito Paapjes). Dit behoeft enige toelichting:
Wit op de binnenste dekveren (normaal bij 1e winter m. en adult man Paapje + beide geslachten Robotap in 1e winter en adulte kleden) heeft alleen juveniel mannetje Robotap, juv. wijfje en juv. m+v Paapje dus NIET. Zie je dus wit in de dekveren bij zo'n juvenieltje is het altijd een mannetje Robotap!

Kijk, en zo leer je nog eens wat  :blink:

Ben zo vrij geweest om weer wat foto's te lenen van 2 waarnemers.
Originelen zijn hier te vinden: http://waarneming.nl/waarneming/view/48438038 en http://waarneming.nl/waarneming/view/1424406
Heb ze weer samengevoegd om te zien wat je bedoelt, Frank.

Die witte staartzijden zijn me duidelijk, en ik weet niet of ik goed kijk maar volgensmij is de jonge Robotap een mannetje  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Heel goed Stijn, dat jonge Robotapje is een mannetje. Dat zie je weliswaar ook wel in zit maar dikwijls hangen de mantelveertjes er overheen: als zo'n vogeltje vliegt is het meteen duidelijk! Dat geldt helemaal voor het wit in de staart van Paapjes: voral opvallend in de vlucht of als ze zich poetsen. Op bijgaand plaatje is dat goed te zien. Weliswaar geen juvje (ook op jouw 2e compilatie staat geen juveniele vogel) maar dat maakt in dit geval niks uit: jongen hebben hetzelfde staartpatroon.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2010, 18:50:01 PM
Heel goed Stijn, dat jonge Robotapje is een mannetje. Dat zie je weliswaar ook wel in zit maar dikwijls hangen de mantelveertjes er overheen: als zo'n vogeltje vliegt is het meteen duidelijk! Dat geldt helemaal voor het wit in de staart van Paapjes: voral opvallend in de vlucht of als ze zich poetsen. Op bijgaand plaatje is dat goed te zien. Weliswaar geen juvje (ook op jouw 2e compilatie staat geen juveniele vogel) maar dat maakt in dit geval niks uit: jongen hebben hetzelfde staartpatroon.

Mooi :P Dan weet ik waar ik op moet letten volgensmij  ;)
Nog even in de bijlage de foto van K Gerritsen met het vlekje wat volgensmij het juiste is omcirkeld.

Inderdaad heel mooi te zien op de foto die jij stuurt, hoe dat wit in de staart zit bij Paapjes ;)

En wat betreft de leeftijd van die Paap, ik heb een beetje snel aangenomen wat de waarneming zegt; http://waarneming.nl/waarneming/view/1424406 ;)

Nogmaals dank, Frank (en dat rijmt  B))
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stijn E.

Citaat van: frankneijts op augustus 16, 2010, 19:23:25 PM
Heel fijn Stijn!  8)

;D

OK dan, zal de info nog even ergens opslaan, net als de foto's ;) Altijd handig om het nog een keer na te kunnen zoeken  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog