Hoofdmenu

Groene Bijeneter

Gestart door Edwin Russer, augustus 16, 2010, 11:06:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

#180
CiteerBovendien is  M.persicus niet zo heel bijzonder zeldzaam in Zuid-Frankrijk
Sinds wanneer? Weet je meer dan ons?
In heel Frankrijk is het een net zo zeldzame dwaalgast als in NL!
Iets van 5x in de vorige eeuw, daarna beslist niet meer.
Wietze Janse

Herman van der Klis

Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 12:40:48 PM
CiteerBovendien is  M.persicus niet zo heel bijzonder zeldzaam in Zuid-Frankrijk
Sinds wanneer? Weet je meer dan ons?
In heel Frankrijk is het een net zo zeldzame dwaalgast als in NL!
Iets van 5x in de vorige eeuw, daarna beslist niet meer.


In juli nog 1 ex. in Dunkerque.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis


snwja3

Download eens het DB artikel DB 16 (3): 95-101, 1994
Dit artikel is te downloaden via: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=440
Daarin wordt gesteld dat alle Europese waarnemingen betrekking hebben op de oostelijke ondersoort, ofwel dat er geen aanwijzingen/bewijzen tot dusver zijn dat de Afrikaanse ondersoort hier is vastgesteld.
Wietze Janse

snwja3

Citaat van: Herman van der Klis op september 09, 2010, 12:47:29 PM
Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 12:40:48 PM
CiteerBovendien is  M.persicus niet zo heel bijzonder zeldzaam in Zuid-Frankrijk
Sinds wanneer? Weet je meer dan ons?
In heel Frankrijk is het een net zo zeldzame dwaalgast als in NL!
Iets van 5x in de vorige eeuw, daarna beslist niet meer.


In juli nog 1 ex. in Dunkerque.

mvg

Herman van der Klis

Herman,
ik drukte me daar verkeerd/onduidelijk uit.
Het geval van dit jaar is bekend, ik bedoelde echter dat er deze eeuw beslist niet meer dan 5 gevallen zijn geweest, ofwel dat het in Frankrijk nog steeds een mega-zeldzaamheid is.
Wietze Janse

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Herman van der Klis

Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 12:56:30 PM
Citaat van: Herman van der Klis op september 09, 2010, 12:47:29 PM
Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 12:40:48 PM
CiteerBovendien is  M.persicus niet zo heel bijzonder zeldzaam in Zuid-Frankrijk
Sinds wanneer? Weet je meer dan ons?
In heel Frankrijk is het een net zo zeldzame dwaalgast als in NL!
Iets van 5x in de vorige eeuw, daarna beslist niet meer.


In juli nog 1 ex. in Dunkerque.

mvg

Herman van der Klis

Herman,
ik drukte me daar verkeerd/onduidelijk uit.
Het geval van dit jaar is bekend, ik bedoelde echter dat er deze eeuw beslist niet meer dan 5 gevallen zijn geweest, ofwel dat het in Frankrijk nog steeds een mega-zeldzaamheid is.

Tuurlijk Wietze is ie uiterst zeldzaam , laat daar geen misverstand over bestaan.
Vorig jaar juli (2009) raakte ik nog in een verhitte discussie met 2 Franse vogelaars op de Causse Mejean over de verschillen tussen Oostelijke en Westelijke Blonde Tapuiten . Tijdens die ontmoeting ging het tussen neus en lippen ook nog terloops over Bijeneters. Zij waren er eigenlijk redelijk van overtuigd dat er wel vaker een 'groen'  exemplaar tussen moest zitten.
Wellicht meer dan werd aangenomen . Goed , ik kon daar verder niet zo veel mee. Ik heb toen ook niet doorgevraagd , niet wetende dat het nu ineens actueel is.
Laten we het anders nuanceren : De Fransen ervaren het niet zo als een  'mega-thrill ' daar in het Zuiden dan wij bij het zien van een Gr.Bijeneter hier in ons land .

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

snwja3

Ja Herman,
zo zijn wij Hollanders overtuigd, afgaande op waarnemingen in de landen om ons heen, dat de Amerikaanse Oeverloper er ook vaker tussen moet zitten.
Blijft echter een mega zeldzaamheid in NL als die gevonden wordt.
En die Fransen hadden klaarblijkelijk Dutch Birding niet gelezen, want dan hadden ze geweten dat  (bijna) alle Europese waarnemingen de oostelijke ondersoort betroffen en dat hun veronderstelling over de Afrikaanse ondersoort eigenlijk om een nog bijzonderder fenomeen of mega-thrill gaat!  ::) ;)
Wietze Janse

frankneijts

Toch is het opvallend dat van de 7 tot 2000 bekende Franse waarnemingen + van de mij bekende 2 uit de 21e eeuw, de meeste afkomstig zijn uit het uiterste zuiden (behalve 1 van Ouessant en die van Duinkerken) maar ook nog 's vooral van plekken waar voor Franse begrippen relatief veel vogelaars komen: Camargue 3, Corsica 1, Ouessant 1, Gruissan 1. Als je daarbij betrekt dat het in Zuid-Frankrijk op veel plaatsen 'barst' van de Bijeneters waartussen zo'n Groene zich best onopgemerkt kan ophouden, is de suggestie dat de soort daar een beetje over la tête zou kunnen worden gezien, zo affreux nog niet.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 14:18:41 PM
Ja Herman,
zo zijn wij Hollanders overtuigd, afgaande op waarnemingen in de landen om ons heen, dat de Amerikaanse Oeverloper er ook vaker tussen moet zitten.
Blijft echter een mega zeldzaamheid in NL als die gevonden wordt.
En die Fransen hadden klaarblijkelijk Dutch Birding niet gelezen, want dan hadden ze geweten dat  (bijna) alle Europese waarnemingen de oostelijke ondersoort betroffen en dat hun veronderstelling over de Afrikaanse ondersoort eigenlijk om een nog bijzonderder fenomeen of mega-thrill gaat!  ::) ;)

Fransen en Dutch Birding , nee dat is te veel van het goede , het patriottisme viert daar immers te veel hoogtij .

Enfin , je doelt op M.p.chrysocercus ?  Het onderscheid tussen persicus en chrysocercus is op zijn zachts gezegd natuurlijk zeer problematisch. Te meer omdat de opgebouwde ervaring voor het onderscheid tussen die twee taxa voor bijna alle (Franse) vogelaars natuurlijk ook nihiel is.

mvg

Herman van der Klis


Edit :  Sorry Frank , je was me net voor.
Herman van der Klis

hiskodevries

mmm, die van Ouessant is dan weer slecht gedocumenteerd http://ouessant.observado.org/soortenlijst_wg.php?diergroep=1
staat niet op de soortenlijst. maar eens checken bij Aurelien
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankneijts

Citaat van: hiskodevries op september 09, 2010, 16:29:32 PM
mmm, die van Ouessant is dan weer slecht gedocumenteerd http://ouessant.observado.org/soortenlijst_wg.php?diergroep=1
staat niet op de soortenlijst. maar eens checken bij Aurelien

Betreft (betrof?) wel een aanvaarde waarneming en staat als zodanig in "Inventaire des Oiseaux de France" (2000) maar wellicht is-t-ie inmiddels gesneuuveld bij een herziening? Er is inmiddels een nieuwe "Inventaire" maar die heb ik (nog) niet. Was overigens een erg late waarneming: 15 oktober 1993!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

Citaat van: frankneijts op september 09, 2010, 15:17:59 PM
Toch is het opvallend dat van de 7 tot 2000 bekende Franse waarnemingen + van de mij bekende 2 uit de 21e eeuw, de meeste afkomstig zijn uit het uiterste zuiden (behalve 1 van Ouessant en die van Duinkerken) maar ook nog 's vooral van plekken waar voor Franse begrippen relatief veel vogelaars komen: Camargue 3, Corsica 1, Ouessant 1, Gruissan 1. Als je daarbij betrekt dat het in Zuid-Frankrijk op veel plaatsen 'barst' van de Bijeneters waartussen zo'n Groene zich best onopgemerkt kan ophouden, is de suggestie dat de soort daar een beetje over la tête zou kunnen worden gezien, zo affreux nog niet.....

Het ging mij om het feit dat de franse suggestie door Herman in eerste instantie vertaalt werd met: "Bovendien is  M.persicus niet zo heel bijzonder zeldzaam in Zuid-Frankrijk." Dat gaat iets te ver en dat draaide hij later zelf ook terug.
Verder ga ik er vanuit (maar corrigeer me hierin indien ik fout zit) dat de Franse Bijeneters overwinteren in West Afrika (en via Spanje/Marokko trekken) en dat de Fransen menen dat de Groene met deze meekomen (dus uit West Afrika) en daarom denken dat ze er vaker tussen moeten zitten.
Omdat (bijna) alle in Europa vastgestelde Groene Bijeneters uit het oosten komen, is mijn inzien de kans dat een Groene opduikt in Frankrijk even klein als in de andere (West) Europese landen!
Ze (degene die tot dusver in Frankrijk zijn vastgesteld) komen dus niet mee met hun reguliere broedvogels uit het zuidwesten want dan zou het de Afrikaanse ondersoort moeten zijn. 
Dus mijn inziens toch een wat voorbarige suggestie, maar laat ze die maar waar maken dan!  ;)
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 16:54:06 PM
Citaat van: frankneijts op september 09, 2010, 15:17:59 PM
Toch is het opvallend dat van de 7 tot 2000 bekende Franse waarnemingen + van de mij bekende 2 uit de 21e eeuw, de meeste afkomstig zijn uit het uiterste zuiden (behalve 1 van Ouessant en die van Duinkerken) maar ook nog 's vooral van plekken waar voor Franse begrippen relatief veel vogelaars komen: Camargue 3, Corsica 1, Ouessant 1, Gruissan 1. Als je daarbij betrekt dat het in Zuid-Frankrijk op veel plaatsen 'barst' van de Bijeneters waartussen zo'n Groene zich best onopgemerkt kan ophouden, is de suggestie dat de soort daar een beetje over la tête zou kunnen worden gezien, zo affreux nog niet.....

Het ging mij om het feit dat de franse suggestie door Herman in eerste instantie vertaalt werd met: "Bovendien is  M.persicus niet zo heel bijzonder zeldzaam in Zuid-Frankrijk." Dat gaat iets te ver en dat draaide hij later zelf ook terug.
Verder ga ik er vanuit (maar corrigeer me hierin indien ik fout zit) dat de Franse Bijeneters overwinteren in West Afrika (en via Spanje/Marokko trekken) en dat de Fransen menen dat de Groene met deze meekomen (dus uit West Afrika) en daarom denken dat ze er vaker tussen moeten zitten.
Omdat (bijna) alle in Europa vastgestelde Groene Bijeneters uit het oosten komen, is mijn inzien de kans dat een Groene opduikt in Frankrijk even klein als in de andere (West) Europese landen!
Ze (degene die tot dusver in Frankrijk zijn vastgesteld) komen dus niet mee met hun reguliere broedvogels uit het zuidwesten want dan zou het de Afrikaanse ondersoort moeten zijn. 
Dus mijn inziens toch een wat voorbarige suggestie, maar laat ze die maar waar maken dan!  ;)

Biensûr Ouietze...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

CiteerBiensûr Ouietze...... 8)

;D
Zo had ik het nog niet gezien, maar bij het uitspreken van mijn naam geeft men mij al gelijk dus.
Eigenlijk dubbelop maar dat zal ik, met een groot hart, door de vingers zien.  :angel: ;)
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: snwja3 op september 09, 2010, 17:28:09 PM
CiteerBiensûr Ouietze...... 8)

;D
Zo had ik het nog niet gezien, maar bij het uitspreken van mijn naam geeft men mij al gelijk dus.
Eigenlijk dubbelop maar dat zal ik, met een groot hart, door de vingers zien.  :angel: ;)

Je kunt het ook vertalen: Quitze...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

Ja Frank, maar zoals je weet, ik bekijk jouw reacties altijd positief.
Nu hou ik maar op, anders komtie grote boze reus het naar 'praat maar raak' verplaatsen!  ;)
Wietze Janse

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lupokatja


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ed van b

 
sorry, ik spreek uberhaupt GEEN woord Duits.. :)

HPM

Citaat van: ed van b op februari 22, 2011, 11:23:47 AM

sorry, ik spreek uberhaupt GEEN woord Duits.. :)

Je hoeft het alleen maar te kunnen lezen  :)

Herman van der Meer

Rob Halff

Aan de datum te zien wanneer de foto is gemaakt (30-08-2010) kunnen we er nu wel vanuit gaan dat er twee verschillende Groene Bijeneters in NW-Europa rondvlogen in die periode. Eerst werd er volgens mij van één vogel uitgegaan (Zweden, Nederland en daarvoor Noord-Frankrijk)