Hoofdmenu

Groene Bijeneter

Gestart door Edwin Russer, augustus 16, 2010, 11:06:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Ricardo op augustus 17, 2010, 09:31:12 AM
Ik begrijp dat mijn reactie wat zuur overkomt, maar het niet doelbewust mogen vangen van zeldzame soorten heeft wel een achtergrond. Die achtergrond is dat er een ringer is geweest die zijn mistnetten heeft neergezet pal voor het nest van een broedgeval van een Bijeneter. Dat ging het vogeltrekstation te ver. Vervolgens zijn er regels opgesteld over het doelbewust proberen te vangen van zeldzeemheden en ik refereer aan die regels. Als je dan aan de regels refereert ben je dan meteen een zeurkous??
[...]
Daarnaast heb je nog wat wettelijke regels die ik wellicht wat zuurtjes aanhaal, maar voor mijn gevoel gaat het bij vogelen/twitchen vooral om het observeren van vogels in hun natuurlijke gedrag. Als je dan vogels naar beneden lokt met geluid, begin je aan een grens te knabbelen waarbij je je mag afvragen welk doel dat dient.
[...]
Je refereert aan die regels maar ik denk niet dat je begrijpt waar het om gaat. Ik kan me niet voorstellen dat 'Arnhem' bezwaar zal hebben tegen wat 'Castricum' heeft gedaan. Het is een normale gang van zaken. Waarom zou je als ringer wel Graspiepers mogen lokken en geen Groene bijeneters? Met twitchen heeft het hoe dan ook niets te maken. Ringwerk heeft geen boodschap aan het spelletje van een stelletje dagjesmensen.

Ongeacht wat de directe aanleiding is geweest is de regel denk ik opgesteld om te voorkomen dat ringers bij wijze van spreken met een netje achter zeldzame vogels aangaan, alleen maar om die zeldzame vogel te vangen, en dan vooral als dat de verontwaardiging van het publiek op zou kunnen wekken.
Ik heb hier al verschillende keren de suggestie/vraag gelezen om een zeldzaam beest te vangen. Dat mag dus alleen na verkregen toestemming op basis van een onderzoeksvoorstel. Terecht.

--
Groeten, Herman van der Meer.

Herman van der Meer

Ted van der Knaap

bron: Sovon

SOVON-collega ontdekt superzeldzaamheid
Maandag 16 aug. zal vanaf nu nooit meer hetzelfde zijn, zeker niet voor SOVON-ner, Hans Schekkerman. Niets vermoedend ging hij 's ochtends naar de ringbaan van Castricum om vogels te vangen. Omdat het te slecht weer was om zangvogels te vangen, concentreerde hij zich op steltlopers. Die lieten zich goed vangen. Tijdens het ringen hoorde hij ineens een vreemd geluid. Zijn eerste gedachte: 'He, klinkt wel als een bijeneter, maar klinkt toch wel wat anders, het zal wel een rare steltloper zijn.' Toen hij een mix van allerlei steltlopergeluiden aanzette op de speakers van de ringbaan zag hij in de verte ineens een bijeneter boven de duinen rondcirkelen. Had-ie het toch goed gehoord. Meteen daarop zette hij het kenmerkende geluid van de bijeneter op en warempel, de vogel kwam dichterbij. Totale verbazing maakte zich van hem meester toen bleek dat het een groene bijeneter was! Deze is superzeldzaam in ons land met pas twee eerdere gevallen en is voor veel vogelaars een van de meest gedroomde soorten om een keer in Nederland te zien. Collegaringers van de vinkenbaan werden gewaarschuwd. Snel werd van internet het geluid van de groene bijeneter gedownload en aangezet. De vogel reageerde direct en vloog naar het hout vlakbij de hut. Vervolgens werd het grote nieuws verspreid en kwamen binnen afzienbare tijd van allerlei kanten mensen aangerend. Meer dan 200 vogelaars konden de uren erna meegenieten van dit grootse spectakel. Regelmatig was de groene bijeneter aan het jagen en vloog steeds terug naar wat losse takken. Om tien over twee, tijdens een opklaring, won de vogel hoogte en vloog hij al roepend in zuidwestelijke richting weg, een enkeling die nog aan kwam lopen in totale ontreddering achterlatend...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

hterhaar

The day after.....

Er zit nog ergens een Sykes op ons te wachten,

Gr.,

HAns

UtrechtsVogelNet

En niet alleen een Sykes ... ook een Sib Gr Ruiter staat nog in de wacht !!

cursorius

Citaat van: HansP op augustus 17, 2010, 09:14:44 AM
Citaat van: Herman van der Klis op augustus 17, 2010, 09:00:32 AM
Nooit , maar dan ook nooit meer zal ik 's middags op mijn werk  een nieuw experiment inzetten met uiterst kostbare enzymen waar ik niet meer van weg kan rennen.

Nooit, maar dan ook nooit meer zal ik op mijn werk zijn, als er een Groene Bijeneter wordt gevonden.

Wat heb ik een spijt dat ik netjes heb gevraagd om wat later te komen opdraven..... (en dus geen toestemming kreeg wat ik eigelijk had kunnen weten) STOM STOM STOM!!!!!!!!!!

cursorius

Citaat van: Bas vd Burg op augustus 17, 2010, 10:14:39 AM
Die oud-voorzitter (Gijs dus) is idd een meester voortbrengen van de meest aparte fluittoontjes haha.

Een andere "kattukker" (René van Rossum) is een kei in het naar beneden lokken van overvliegende Morinellen gewoon door het geluid na te bootsen (heeft 'ie zelf al een paar keer gedaan met overvliegende morinellen over de Puinhoop). Dit doet/deed hij ook wel eens met overvliegende Groenpootruiters, Valkparkieten enz  ;D 

(heb zelf een keer naast hem gestaan toen hij een Valkparkiet naar beneden lokte. Dat beest landde vervolgens bijna op 1 een uitgestrekte arm van een medewaarnemer)

En daarom mag je die Valkparkiet niet tellen! ;-)

hterhaar

#96
Kutkattukkers  >:(

Bas vd Burg

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

leostegeman

Nooit zal ik meer aan een vergadering deelnemen die een dag duurt en waarbij alle communicatiemiddelen verboden zijn......
:'(

Edwin Russer

Citaat van: leostegeman op augustus 18, 2010, 12:06:23 PM
Nooit zal ik meer aan een vergadering deelnemen die een dag duurt en waarbij alle communicatiemiddelen verboden zijn......
:'(

Ik zorg er altijd voor dat iemand mij dan belt om uit de vergadering te worden geroepen. Vervolgens moet ik vanwege een ernstige prive-aangelegenheid of een calamiteit naar huis. Moet je er alleen wel voor zorgen dat je 's-avonds niet op een één of andere commerciele zender wordt uitgezonden 8)  of in krant komt te staan. Zo zat ik bij een vogelaar in de auto, ten tijde van de Alpengierzwaluw in Wageningen, die naar z'n werk belde om vervolgens mede te delen dat er thuis een ernstige lekkage was opgetreden. En niet vissen naar de naam, want die blijft geheim :police:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

peterlindenburg

Bij de baltimore troepiaal heb ik meerdere mensen de aanwezige cameramannen horen verzoeken hen niet in beeld te nemen...
Ik vraag me wel af hoe het voelt om zo hard te moeten liegen tegen je collega's.

redmar_woudstra

Citaat van: peterlindenburg op augustus 18, 2010, 15:08:18 PM
Bij de baltimore troepiaal heb ik meerdere mensen de aanwezige cameramannen horen verzoeken hen niet in beeld te nemen...
Ik vraag me wel af hoe het voelt om zo hard te moeten liegen tegen je collega's.

Ironisch als dat beest dan ook nog eens maanden blijft zitten  ;D
groet,
Redmar

Edwin Russer

Citaat van: peterlindenburg op augustus 18, 2010, 15:08:18 PM
Bij de baltimore troepiaal heb ik meerdere mensen de aanwezige cameramannen horen verzoeken hen niet in beeld te nemen...
Ik vraag me wel af hoe het voelt om zo hard te moeten liegen tegen je collega's.

Ach Peter, kwestie van hele goede afspraken met je werkgever, maar dat hoef ik niemand te vertellen. Ten tijde van de Baltimore Troupiaal stond ik pontificaal op de voorpagina van het AD en ik heb die beste man nooit gezien. Voor ik het wist had ik de ene na de andere reactie te pakken...
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Timo Roeke

Kwestie van zuinig met je verlofdagen omspringen. Ik kan niet tegen mijn werkgever liegen om een bepaalde vogel te zien. Zeker niet als ik weet dat ik ook gewoon weg kan rijden wanneer ik eerlijk ben.

Steven Wytema

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22485&page=1


he verdorie daar gaat die blokker ;)
nee serieus: goede herkansing voor velen!!


edit: krijg nu de tweede piep door dat ie "een minuut of twee later uit zicht r. zuid verdween".... tsja
Steven Wytema


Robertmeer

Citaat van: scwytema op augustus 18, 2010, 16:31:55 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22485&page=1


he verdorie daar gaat die blokker ;)
nee serieus: goede herkansing voor velen!!


edit: krijg nu de tweede piep door dat ie "een minuut of twee later uit zicht r. zuid verdween".... tsja
http://waarneming.nl/waarneming/view/49553696
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Yeronimo

Hopen dat hij toch nog even ergens een dagje wil gaan zitten :)
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Herman Bouman

Nog een leuke reactie op trektellen.nl bij de opmerkingen onderaan.

Fantastisch gedaan door de ringbaan. Heren bedankt!!

VRS Castricum
Maandag 16 augustus 2010   
Periode netten open: 9:15-14:15
Weer:
Ringers: AVL, HS, JV
Meters net open:
Geluid:
Nieuw
geringd
Terug-
gevangen
Nieuw
geringd
Terug-
gevangen
Groenpootruiter 1
- Kleine Karekiet 4
-
[/t][/t]
Witgat 2
- Braamsluiper 1
-
[/t][/t]
Bosruiter 2
- Grasmus 1
1
[/t][/t]
Boompieper 1
- Pimpelmees -
1
[/t][/t]
Tapuit 1
-
[/t]

Totaal: 15 exemplaren, 9 soorten, 5:00 uren

Vet = Opmerkelijke vangst (schaarse of zeldzame vogelsoort of hoog aantal)
[/t]
Opmerking: enorme steltlopertrek, maar nadat de Groene Bijeneter was opgedoken helaas geen vangpogingen meer kunnen doen (wat wij wel niet over hebben voor twitchend Nederland)!

Herman Bouman

fuck, hoe zet je zoiets weer recht??  ::)

Justin Jansen

Citaat van: Herman Bouman op augustus 18, 2010, 18:17:34 PM
fuck, hoe zet je zoiets weer recht??  ::)
Door allemaal iets te doneren, voor een mooi slagnet!
M.v.g., Justin Jansen


Gerard Troost

Citaat van: Justin Jansen op augustus 18, 2010, 18:21:51 PM
Citaat van: Herman Bouman op augustus 18, 2010, 18:17:34 PM
fuck, hoe zet je zoiets weer recht??  ::)
Door allemaal iets te doneren, voor een mooi slagnet!
Of door een keer wat (kleur)ringen van door hen geringde steltlopers af te lezen...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Leo Heemskerk

#111
Citaat van: Justin Jansen op augustus 18, 2010, 18:21:51 PM
Citaat van: Herman Bouman op augustus 18, 2010, 18:17:34 PM
fuck, hoe zet je zoiets weer recht??  ::)
Door allemaal iets te doneren, voor een mooi slagnet!

Of koop het Vinkenbaanboek Vogelringstation Castricum



Het boek is te bestellen door €20,- plus 3,80 (porto) over te maken op gironummer 43 80 680 tnv VWG Castricum sectie Vinkenbaan.

Vogelwerkgroep Castricum, Stuartstraat 105, 1815 BR Alkmaar,  gironr 4380680

graag met vermelding van toezendadres!!

Recensies op Dutch Birding
Groet,

Leo Heemskerk

joostheeremans

Citaat van: Leo Heemskerk op augustus 18, 2010, 20:38:16 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 18, 2010, 18:21:51 PM
Citaat van: Herman Bouman op augustus 18, 2010, 18:17:34 PM
fuck, hoe zet je zoiets weer recht??  ::)
Door allemaal iets te doneren, voor een mooi slagnet!

Of koop het Vinkenbaanboek Vogelringstation Castricum



Het boek is te bestellen door €20,- plus 3,80 (porto) over te maken op gironummer 43 80 680 tnv VWG Castricum sectie Vinkenbaan. http://www.vogeltrekstation.nl/castricum-boek.htm

Ik kan 'm iedereen aanraden!!!
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

martinharskamp

Citaat van: scwytema op augustus 18, 2010, 16:31:55 PM
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22485&page=1


he verdorie daar gaat die blokker ;) 

Nou je hebt je blokker nog! Ik ben vanaf 17.30 tot 21.20 uur wezen zoeken in een véél te groot gebied met véél te weinig mensen (twee handjes vol). Wegvliegend richting zuid is wat vaag en meteen ten zuiden van de plek waar de vogel gezien werd is een groot gebied wat geschikt lijkt. Helaas was de vogel dus niet meer te vinden. Morgen in Zeeland (of het hele weekend twitchbaar in België ;) )?

Certhia

Als meer dan 90 mensen de soort hebben lijkt t me sowieso niet echt een blokker.


Marc

snwja3

Citaat van: Certhia op augustus 18, 2010, 22:38:18 PM
Als meer dan 90 mensen de soort hebben lijkt t me sowieso niet echt een blokker.


Marc
Op de ranking van DB (http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking.action) kan je per lijst ook zien van de beste blokkers en schaamsoorten van de persoon zijn. Als ik bij de nummer 1 (Gerard Steinhaus) kijk, dan staat de Groene Bijeneter in het rijtje blokkers (wel op de 17 e plaats).
Wietze Janse


Timo Roeke


Edwin Russer

Citaat van: Timo Roeke op augustus 19, 2010, 10:33:01 AM
Waar staat blocker voor?

Een zeer zeldzame soort die door een flink aantal mensen niet is gezien. Je hebt dan een blokker op je lijst.

http://www.freewebs.com/hoaxbirders/begrippenenafkortingen.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2