Hoofdmenu

Grote Vleermuis

Gestart door Ellen Sandberg | www.sandhillcrane.nl, augustus 13, 2010, 22:03:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Sandberg | www.sandhillcrane.nl

Hallo allemaal,

Heeft iemand een idee welke soort dit is?
Vriendelijke groeten,
Ellen | www.sandhillcrane.nl

Niels de Zwarte

#1
hoi Ellen, dit lijkt mij een Rosse vleermuis
bij een Laatvlieger had er meer verschil tussen rug en buik moeten zijn ("koffiebruin op de rug en koffie-met-melk-bruin op de buik") en verwacht ik wat langere oren. ik heb de foto iets bewerkt om wat details te verduidelijken

daarbij is de bijnaam van de rosse vleermuis niet voor niets de vroegvlieger en is de soort dus vroeg op de avond met meer licht te fotograferen.

overigens opvallend veel gaten in de vlieghuid! dat duid niet op een jong exemplaar...
groet Niels



Ellen Sandberg | www.sandhillcrane.nl

Hoi Niels,

Bedankt voor je uitvoerige onderzoek en uitleg!
Tube-tje Solutie achterlaten de volgende keer dat ik daar ben ;-)
Vriendelijke groeten,
Ellen | www.sandhillcrane.nl

Rene Janssen

Dag Niels en Ellen,

Sorry Niels, het is toch echt een laatvlieger! De oren zijn te lang voor een rosse vleermuis. Daarnaast is goed te zien dat er de staartwervels uitsteken...

@ Ellen: gaaf dat het gelukt is deze vleermuis op die manier te fotograferen. Iig... lang leve de hoge ISO mogelijkheden met de nieuwe DSLR's ;)!


René
René Janssen

Niels de Zwarte

shoot, dan zit ik er bewust net naast. het is wel duidelijk dat het een van de 2 moest zijn, maar heb ik het toch verkeerd gezien, sorry @Ellen


maar @Rene dan even voor mij: hoe zit het met het weinige rug-buik contrast? niet op letten als diagnostisch verschil?
staartwervel had ik niet in overweging meegenomen, maar heb je natuurlijk gelijk in.
groet Niels

Ellen Sandberg | www.sandhillcrane.nl

Hallo Niels en René,

Ik vond dat rossig heel aannemelijk van je Niels want zo zag ie er ook uit!
Waar kan je die staartwervel zien?
Tja, wat zal ik zeggen...wel handig die camera, al was het alleen maar om de tijd terug te zoeken... hij/zij vloog daar om 18:32 (en 49 sec ;-), misschien door een hond opgejaagd?
Ik had dus een veel betere foto kunnen maken als ik nog tijd had gehad om 'm goed in te stellen...
Vriendelijke groeten,
Ellen | www.sandhillcrane.nl

JeroenvdK

Hallo Niels,

op de foto is de rug van de vleermuis praktisch niet te zien. Daarom kan je ook geen contrast waarnemen. Met tegenlicht kan dat ook weer moeilijk waar te nemen zijn.