Benieuwd: vos op texel?

Gestart door wouterbosgra, augustus 16, 2010, 10:35:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

...wat jullie hiervan maken. In de duinen, op het wandelpad netjes om de 100 meter lagen deze uitwerspelen.

Lampe

Ik maak er vos van.. althans.. De uitwerpselen daarvan.

Redenen waarom ik die mening heb:

- vorm van de drol
- puntige "kopje"
- netjes om de zoveel meter wijst op territorium afbakenen
- witte kleur komt door het voedingspatroon. Dit geval waarschijnlijk iets met veel botten

Vriendelijke groet,

Nico

wouterbosgra

Nico,

beetje flauw van me om niet te vermelden dat het om het duingebied op Texel ging. Maar: ik maakte er in het veld toch ook vos van, ook die hoopjes om de 100m op het pad leken mij typisch vos, territorium-afbakening.

Maar de hamvraag is natuurlijk: KAN het ook hond (of nog iets anders) zijn? Extra spannend omdat het gebied gisteren (toen ik er was) weer voor het eerst was opengesteld voor publiek. Niet dat dat alles zegt, maar...

Lampe

Geeft niks hoor dat je dat niet vermeldt :)

Tja, als het om 1 drol zou gaan dan zou ik ook twijfelen idd. Maar omdat er om de zoveel meter wat ligt. Tja, dan denk ik toch meer aan vos.

Ze liggen er (of iig die op de foto) al wat langer zie ik.

Ik weet trouwens uberhaupt niet hoe het staat met vossen op Texel  8) ?

Vriendelijke groet,

Nico

wouterbosgra

Ik heb em maar gewoon als onzeker ingevoerd. Is niet via DNA oid vast te stellen of dit soort uitwerpselen daadwerkelijk van vos zijn?

rombout

En waarom is het niet gewoon huiskat?
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

mlahaye

En ja, aan de hand van verse keutels kan Alterra in Wageningen inderdaad door middel van DNA vaststellen om welke soort het gaat. Geen probleem, zo zijn ook al een paar vermeende otters 'gesneuveld'. Probleem is: wie gaat de rekening betalen. Voor één zo'n incident-drolletje is het een dure grap. Dan kan je beter foto-camera's in het duin plaatsen.

Groet,
Maurice
admin

wouterbosgra

Maurice, wat denk jij van de uitwerpselen?

Norman

Ik gok ook vos, al oogt de drol wel wat dik.
Ik zou de locatie in ieder geval wel even melden bij Kees Verschoor van EcoTex.
Die heeft vast wel interesse bij deze melding.

mlahaye

@wouter. Het is dat je het zo expliciet vraagt. Ik houd het op huiskat (gevoel).

Groet,
Maurice