Hoofdmenu

Kustplant 1

Gestart door wouterbosgra, augustus 16, 2010, 09:33:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Als (beginnend-) veluweplantenzoeker viel het niet mee om enkele kustplantjes op naam te brengen. Weet iemand hier wat dit is?

Margreet Kwh

Hallo Wouter,

volgens mij (en verbeter mij, forum) is het een Harig wilgenroosje, met een afwijkende kleur. Ik ken dat roosje alleen in het roze-rood en zo staat het ook in mijn Heukels 23e. Maar er bestaan soms wittere of lichter gekleurde exemplaren van roze-rode bloemen aan de kust, zoals laatst een duizendguldenkruid in het wit van een van de Waddeneilanden.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maico Weites

Lijkt wel op harig wilgenroosje, maar deze is veel kleiner: een van de basterdwederiken.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Nietspitten

Citaat van: m.weites op augustus 16, 2010, 10:36:05 AM
Lijkt wel op harig wilgenroosje, maar deze is veel kleiner: een van de basterdwederiken.

Ook Harig wilgenroosje is een Basterdwederik.

Zelf geloof ik niet dat Harig wilgenroosje is , De stempel op deze foto is volgens mij knotsvormig:

Als dat zo is , blijven er 5 kandidaten over.
groeten, Gerrit

wouterbosgra

Citaat van: GerritWelgraven op augustus 16, 2010, 10:43:58 AM
Als dat zo is , blijven er 5 kandidaten over.

Met de Eggelte niet, dan kom ik uit op moerasbasterdwederik, want:

• Bloemen zijn niet geel
  • Meer dan twee kelk- en kroonbladeren
  • Plant kleiner dan 50cm ( hij was 10cm ofzo)
  • Plant niet kruipend
  • Geen 4 stempellobben
  • Bladeren zittend
  • Stengel rond, geen lijsten of randen
De standplaats etc lijken ook allemaal aardig te kloppen...

Pieter Stolwijk

Bij Moeraswederik zijn de bladen (vrijwel) ongetand en is de stengel (meestal) tweerijig behaard. Op foto twee meen ik duidelijk bladtanden en een rondom behaarde stengel te zien; dus lijkt Moerasbaterdwederik minder waarschijnlijk.
Maar het is een groep die van foto vaak moeilijk te beoordelen is.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

wouterbosgra

De beharing heb ik in het veld gecheckt, deze was inderdaad rondom en niet tweerijig. Of de bladeren *duidelijk* getand zijn is natuurlijk een beetje een kwestie van smaak. Waar ik nou benieuwd naar ben is: Waar in de sleutel heb ik een fout gemaakt (zie voor stappen hierboven)? of klopt de sleutel niet? De weergegeven stappen zijn vanaf het begin van basterdwederik, denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat het een basterdwederik is....

Pieter Stolwijk

Een Basterdwederik (Epilobium spec.) is onomstreden en de door mij genoemde kenmerken zijn niet bikkelhard; dus sluit ik Moerasbasterdwederik niet geheel uit. Ik heb eigenlijk geen ervaring met de Flora van Eggelte, maar ik ga het ook eens uitproberen.

Done!

Met Eggelte kom ik ook uit op Moerasbasterdwederik. Maar: zo te zien zijn de bloemen voor de bloei niet knikkend. Dat zou tegen Moerasbasterdwederik pleiten. Daarentegen, de zo te zien ongesteelde bladeren en de mogelijk iets omgekrulde bladrand  pleiten daar weer voor. Misschien is de sleutel van Eggelte iets te simpel, maar met Heukels' (23 ed) kom ik er aan de hand van de foto ook niet uit.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente