Coelioxys elongata?

Gestart door wilde, augustus 15, 2010, 22:53:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Gisteren in mijn tuin dit vrouwtje kegelbij van 13,6 mm.
Voor een vrouwtje Coelioxys elongata geldt (Scheuchl):
- De afmeting is van 12-14 mm (inermis 9-12 mm).
- De tergieten zijn dicht gepuncteerd; bij tergiet 2 is er aan de zijkanten een duidelijk verschil tussen zeer fijne en grovere punctering, veel sterker dan bij C. inermis.
- Er zijn op de tergieten 1 t/m 5 witte haarbanden, waarvan de 1e onderbroken is.
- Sterniet 5 is zeer fijn gepuncteerd, duidelijk fijner dan 4.
- Het 6e sterniet heeft aan de zijkanten een tandje. Deze 2 tandjes zijn scherper dan bij C. inermis en de de vorm van het eindsterniet is relatief slanker dan bij inermis.
- Het 6e tergiet heeft een duidelijke richel, een zg. kiel.
Verder worden er kleuren voor de clypeusbeharing vermeld: voorrand roodbruin en de rest wat grauwbruine kleuren. De kleur van de labrumbeharing wordt niet vermeld, maar misschien wordt dit bedoeld met de 'voorrand'. Die kleuren zijn bij een afgevlogen exemplaar geen goed kenmerk, want er zal verkleuring zijn opgetreden.
Mijn exemplaar voldoet aan bijna alle punten voor deze soort, behalve de beharing van tergiet 5. Dit bandje lijkt te ontbreken. Bij eerdere foto's (2006 en 2008) was me reeds opgevallen dat dit bandje vrij smal is, maar bij die exemplaren was het wel duidelijk aanwezig. Ook zijn bij dit exemplaar de andere bandjes erg gesleten waardoor ze alle onderbroken lijken. Ik denk dat het, ook gezien de grootte (13,6 mm), C. elongata zou kunnen zijn, waarbij erg veel gesleten is. Bij sterke vergroting van tergiet 5 zie ik wel enkele haartjes, maar of dat genoeg is weet ik niet. Misschien is het een erg groot exemplaar van C. inermis. Ik ga het dier voor de zekerheid opsturen naar Jan Smit ter determinatie.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me