Nikon D3000 + AF-S 18-55 VR+ 55-200 VR

Gestart door Denro, augustus 15, 2010, 22:16:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Hallo,

Ik ben van plan om een spiegelreflexcamera te kopen en ik zat aan de nikon d3000 te denken.

Bij konijnenberg kan je hem met bovenstaande met lenzen (zie onderwerp) kopen voor 550 euro.

Nu heeft de makro een aanbieding, alleen de lenzen zijn NON VR!

Wat betekend VR en NON VR???

@Is dat vibratie reductie? Zo ja, is toch wel handig om te hebben of niet?

En misschien hebben jullie nog tips???

Wil de camera gebruiken voor libellen en vlinders en vogels.

Alvast bedantk!
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Date Lutterop

Je moet al een erg vaste hand hebben, en de aanbieding bij de makro gigantisch aantrekkelijk, maar ik zou toch voor de vr gaan!

Groet,

Date


Denro

Bedankt Date!

Ik ga toch maar voor de VR. Heb namelijk geen vaste hand.

Is er nog iemand die zegt: Dennis, als beginnende fotograaf moet je geen nikon d3000 met die lenzen kopen maar ik zou een .................... aanraden want..........

Erbij zeggend dat ik foto's wil maken van vlinders, libellen en vooral vogels!

Alvast bedankt.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

Hallo Dennis,

Een goede kennis van mij heeft net een D3000 gekocht met 18-105 AF-S VR en 70-300 AF-S VR EN een Nikkor 105mm macro.
Die maakt nu de mooiste plaatjes van de hele beestenboel die jij nu opsomt.

Bij het fotograferen van vogels heb je altijd mm's tekort, dus zou 300mm ook wel leuk zijn.

Je moet in ieder geval rekening houden met het feit dat de scherpstelmotor IN de lens moet zitten (of dat nu nikkor, sigma of tamron is, maakt niet uit...) De D3000 heeft die motor namelijk NIET.
Houdt meteen in dat je niet direkt uit de goedkoopste lenzen kunt kiezen.
EN:

hoeveel haast heb je?

Niks mis met de D3000 maar die zal binnenkort wel in de aanbieding gaan want kijk hier maar eens:
http://nikonrumors.com/2010/08/13/first-pictures-of-the-nikon-d3100-and-the-four-new-lenses.aspx
de opvolger komt er aan en als het klopt wat daar beweerd wordt.......Pfoei...
Dat wordt nog wat. (prijs zal vast hoger liggen dan die van de D3000)
Men verwacht deze week de officiële aankondiging van Nikon, dus binnen een paar maanden ligt deze vast in de winkel.
Misschien de moeite van het wachten waard? (vermoedelijk een veel betere sensor!!!)

Rob

Denro

Bedankt Rob voor de uitvoerige info.

Dat van die mm voor vogels was mij bekend. Ik wil later een sigma 150-500 mm erbij kopen  ;).

Het liefste wil ik morgen al een spiegelreflex kopen dus mijn wedervraag:

Welke optie kan je (of iemand anders) mij aanraden als ik ervoor zou kiezen voor een reflexcamera waar wel een scherpstelmotor in zit? Mijn voorkeur gaat er dus wel naar uit dat ik er ook een sigma 150-500 lens op kan zetten.

Ik heb ongeveer 500/600 euro te besteden. Daarvoor wil een een body, leuke lens, tas en extra accu kopen.

Ik wil nog even iets met zekerheid nachecken:
Dus als ik een camera met scherpstelmotor in de body koop kan ik lenzen aanschaffen met NON VR en bij een body zonder scherpstelmotor ben ik aangewezen op lenzen met VR?


Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

#5
Op www.birdpix.nl vind je al ontzettend veel info over camera's en lenzen. Kijk daar maar een op het forum en bepaal zelf waar je je prioriteiten legt.
Heb ik ook gedaan en mijn aankopen daar deels door laten aansturen.

Het merk maakt niet zoveel uit al zou ik voor Nikon (heb ik zelf) of Canon gaan omdat daar meer glaswerk voor te krijgen is (ook van b.v. Sigma of Tamron)

Of een camera een scherpstelmotor heeft kun je zelf nakijken op b.v. www.nikon.nl of Canon of een leverancier als b.v. CameraNu of Fotokonijnenberg (incl. prijzen).
Meestal is het zo dat een lens met ingebouwde scherpstelmotor sneller scherpstelt dan eentje zonder. (snelle vogeltjes platen??? : b.v. AF-S van Nikon).

Scherpstellen staat HELEMAAL LOS van VR, (OS, IS enz...).

Een camerafabrikant als b.v. Sony heeft volgens mij de beeldstabilisator in de body. Daar kun je dus volstaan met het kopen van goedkopere lenzen omdat de VR daar niet in hoeft. Het zit al in de body.
Nikon en Canon hebben gekozen voor het betere systeem (claimen ze zelf) en het VR deel in de lenzen geplaatst.
Duurdere lenzen zijn dan jouw deel....

Voor welk systeem je ook kiest: het glaswerk bepaald de kwaliteit van de foto, niet de camera. Echt slechte camera's worden niet meer gebouwd. Bezuinig liever NIET op lenzen.

En bedenk dat als je iets van Nikon koopt (of Canon of Sony of ........) dat je niet snel wat anders gaat kopen want een Nikon kan bij de asemmer als je later toch verder wilt met Canon of ...of....
Ga naar een serieuze winkel en pak de camera's van jouw voorkeur eens in je handen en VOEL of het bij jouw past.
dat geldt ook voor de bediening natuurlijk.
Als alles onder een menu gestopt is (bij de D3000 is dat het geval) is het aanpassen van instellingen onder hoge tijdsdruk even stressen. Een duurder model heeft daar knoppen voor. Knoppie om: klaar.......(gezien je opgegeven budget niet echt een optie op dit moment).
Als een camera goed voelt, dan maak je sneller en eenvoudiger betere plaatjes is mijn idee.

Mijn advies: goed glaswerk is alles!
Welk merk camera je daar bij koopt lijkt mij iets minder van belang.
Misschien kun je een camera met lenzen huren. Ben je er snel achter of het iets voor jouw is. Geen duur fiasco of spijt achteraf.
Al moet ik erbij zeggen: ik heb geen spijt van Nikon en een D3000 is niet verkeerd om mee te beginnen.

Als je misschien na pak hem beet 2 jaar aan een andere camera toe bent (semiprof.) heb je in ieder geval goed glaswerk. Dat blijft.

Succes.

Nog 1 ding: ik geef hier MIJN visie weer. Dat hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het idee van iemand anders. Ik probeer wel zo objectief mogelijk te zijn, maar of dat past bij de ideeën van diezelfde iemand anders.......

Rob

Denro

Wederom erg bedankt Rob,

'Objectief' blijven is natuurlijk heel belangrijk bij dit onderwerp  ;D

Je maakt het me niet makkelijker maar je geeft wel duidelijkheid.

Het is zo helder als goed glaswerk  ;)

Ik heb nu alleen nog geen alternatief voor de d3000 gehoord. Je geeft aan dat het ook niet zo heel veel uitmaakt maar ik kan me voorstellen dat er toch goede alternatieven zijn  :rolleye:

Ben nog steeds erg geïnteresseerd in de d3000 (maar dan wel met vr lenzen). Toch vind ik het heel belangrijk dat ik bijvoorbeeld vliegende vogels kan 'platen' of misschien zelfs een keizerlibel (die beesten zitten nooit stil!).
Kan ik ervan uit gaan dat dat toch mogelijk is met de d3000, zij het met een iets mindere slagingskans op een goede foto?

Mijn doel is om het beste te krijgen voor het geld wat ik er voor kan uitgeven  :rolleyes:

Ik ga zeker nog even op birdpix.nl kijken.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

De plaatjes die met de D3000 gemaakt zijn (en die ik gezien heb) zagen er goed uit. (kolibrievlinder aan de dis bij een lavendelstruik, libellen, vogels.......past allemaal in de D3000)
Echt waar, en de bediener is een absolute beginner.

Als je meer snelheid wilt zit je al snel boven je budget (b.v. D300s is een prachtmachine, behoorlijk snel.........).
Cropfactor 1.5 (ook de D3000) is ideaal voor vogels en macrowerk.

Jij schrijft:
Ben nog steeds erg geïnteresseerd in de d3000 (maar dan wel met vr lenzen). Toch vind ik het heel belangrijk dat ik bijvoorbeeld vliegende vogels kan 'platen' of misschien zelfs een keizerlibel (die beesten zitten nooit stil!).
Kan ik ervan uit gaan dat dat toch mogelijk is met de d3000, zij het met een iets mindere slagingskans op een goede foto?

VR in de lenzen?: OK, zou ik zeker doen.
Dus kies je voor Nikon of Canon is dan mijn konklusie.

Maar dan komt het:

Een snelle camera geeft meer kans op geslaagde "snelle foto's". Een filmpje raakt vol, een geheugenkaart kost (relatief) weinig en er kan meer op.
Je gaat bij aktiefoto's niet letten op de aantallen. Schieten maar.........zit wel een goede foto tussen. De rest gooi je weg.
De buffer van de D3000 is niet erg groot, dus zal de snelheid van opnemen snel inzakken na een aantal opnames.
Ook hier geldt: sneller is duurder......
De D90 gaat binnenkort ook wel vervangen worden (zie ook nikonrumours). Dezelfde sensor als de D300, maar simpeler te bedienen. Meer onder het menu verstopte instellingen.
Aardig alternatief denk ik.
Maar kijk ook eens bij Canon
(EN Birdpix......).
Kijk eens naar de problemen met camera's (die kom je dan wel tegen op dat forum!!!).

Ik zit meer in Nikon, minder in andere merken, dus kan ik daar geen goed advies geven, anders dan ik al gegeven heb....sorry.
Ga rondneuzen is het beste wat ik kan zeggen.

Nogmaals: Kijk of het fysiek (dus in je handen) past. Klopt de ergonomie en spreekt de "human interface" (bediening en logika van de menu's) je aan.

Je zult van mij niet te horen krijgen: koop die!
Dat moet je toch echt zelf doen. Jij hebt de budgetten en de eisen.

en: Glaswerk, glaswerk, glaswerk. (weet ik inmiddels uit ervaring. 2x moeten kopen is duurder dan in 1x goed).
Pas als het mogelijk is het budget aan (en o, jee daar ga je al.......) Voorlopig maar niet aan denken dacht ik zo.

Soms moet je gewoon de knoop doorhakken en de beperkingen maken je geheid inventief. Als het op de ene manier niet kan, dan moet het op de andere. Die moet jij dan ter plaatse bedenken. Leer je veel van.

Rob

Denro

Rob, ik ga morgen speuren!

Heb er nu al zin in! Zal ook meteen even langs een fotospeciaalzaak gaan.

Het enige wat ik nog wil vragen is dat je aangeeft dat de d3000 een beperkte buffer heeft. Hoe bedoel je dat? Ik kan toch gewoon een 16gb sdkaart kopen (ben ik van plan)? Of bedoel je (waarschijnlijk) wat anders.
Trouwens video-opnames hoef ik er niet mee te maken. Ik heb al een videocamera en ben daar al tevreden over.

Mijn bedoeling is idd om maar continue te schieten en meestal zit er dan wel een leuke foto bij.

Momenteel fotografeer ik met een compact camera (Nikon coolpic s500, jaja ben ook al fan ;)). Maak zelf daar heel af en toe leuke plaatjes mee. Heb het eigenlijk gekocht voor het digiscopen. Tot nu toe heb ik daarmee wel geteld 1 mooie en aardig scherpe foto gemaakt.
Dit vond ik eerst niet erg. Ik wilde gewoon een bewijsplaatje schieten.

Nu is het tijd voor wat anders  B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

#9
even een gekmakertje.......

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=224593&recent=0&db=0

Mooi, mooi, mooi.
En het toestel en lens?

De buffer is het werkgeheugen van het toestel. Die is beperkt. Na een aantal foto's moet dat weggeschreven worden naar de sd kaart. Dan is alle snelheid eruit. I.p.v. 2.5 fps naar 0.5 fps............

Voor tempo: D300s.....??

Rob

Denro

Idd mooie foto  :duim: Maar dan moet ik je toch even verwijzen naar mijn waarneming van die ene foto waar ik nog enigszins blij mee ben:

http://waarneming.nl/waarneming/view/47815085

Een teentje is overbelicht en de rest van de poot is ietsjes onscherp. Verder vind ik het een mooie foto. Komt natuurlijk wel door het mooie weer, maar daar zal ik het verder niet over hebben.
Als ik zulke foto's meer kan maken ben ik een tevreden man.

d300s, ehm... nog even sparen!

Wat ik al eerder zei: ik wil het beste wat in mijn budget te krijgen is. Daar komt bij dat ik er zoieso op vooruit ga.

Nu nog even een goede uitzoeken en zal laten weten wat het geworden is.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr


Denro

Ga er meteen naar kijken. Heb ik nog niet gezien  :rolleyes:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Denro

#13
Altijd handig, zo'n uitleg.

Kan de body met 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR kopen voor 360 euro
en de Nikon AF-S VR DX 55-200/4-5.6G ED NIKKOR ZWART lens is te koop voor 180 euro.

Ik kan hem op de zaak zetten, dus dan ben ik voor ongeveer 450 klaar!

Zit er ook nog over te denken om zo'n filter te kopen tegen ultraviolet stralen. Is dat trouwens echt een aanrader?

En een extra accu, is die nodig? De ene accu is namelijk zo leeg en de andere is na drie dagen gebruik nog niet leeg?!

Verder nog een sdkaart:

Ik kwam deze tegen:
SanDisk Extreme SDHC-kaart 30MB/s 4GB
Speciaal wanneer je snelheid voor je spiegelreflex nodig hebt  B)

Ook hier weer: heeft het echt een meerwaarde (die dingen zijn minimaal 10 euro duurder dan normale sd-kaarten)?

Als laatste ga ik er ook nog een geschikt tasje bij kopen.


Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

Een UV-filter wordt vaak ingezet als beschermglas.
Als je onverhoopt een onhandige aktie uitvoert, sneuvelt er voor een paar tientjes. Anders ben je een objektief kwijt.......Maak het sommetje zelf maar.
(al mijn lezen zijn dus voorzien van UV-filter van Hoya: zie http://www.cameranu.nl/artikel/19713/Hoya_UV_Filter_72mm_HD.html
en kijk vooral eens naar het onbreekbaarheidsfilmpje. Je weet niet wat je ziet!!!).
Kijk bij aankoop even naar je eigen filtermaat!! Dit voorbeeld is dus 72mm, maar er zijn meer maten verkrijgbaar.

Als je in het veld zonder stroom komt zul je balen. Ook hier: ik heb altijd reserves bij mij.

Net als een extra geheugenkaart. Die moet je NOOIT helemaal vol schieten. Altijd 1 of 2 foto's overhouden.
Bij het inlezen in de computer heb je (blijkbaar) extra ruimte nodig en als die er niet is ben je alles kwijt...(tip van fotoexpert).

Nog een tip: als je engels redelijk is, kijk hier ook eens:
http://kelbytv.com/dtowntv/
Allemaal tips. Inmiddels 50 afleveringen van ca. 15-20 minuten. Enorm leerzaam. Episode summary lezen scheelt wel even. In het eerste seizoen (of 2e weet ik niet helemaal zeker meer) waren er meerdere lenzenspecials. Ook leuk.

En het softwareproggramma Capture NX2 vind ik ook een aanrader als je met Nikon verder gaat. (zeker de RAW foto's die je verknalt kun je vaak nog goed terughalen. Kijk hier maar eens wat je SIMPEL kunt doen: http://www.capturenx.com/en/index.html

Rob

Platbuik

CiteerEn een extra accu, is die nodig?
Lijkt me wel, want VR slurpt stroom!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Denro

Dank, dank, dank,....


ok, dus een filter is een aanrader. Vind diegene onder de link wel errug duur, ook al is ie onbreekbaar. Ik ga toch in eerste instantie voor een filter van rond de 20 euro. Ik heb al vijf jaar een telescoop en nog nooit iets vervelends meegemaakt. Ben op dat gebied altijd heel voorzichtig. En ik klop niet af  ;)

De extra accu is dus eigenlijk een must. Aangezien ik ook niet zonder stroom wil zitten. En zeker als een VR slurpt!

Extra sd-kaart ok (ik heb er momenteel 3), maar hoe zit het nou met die duurdere sd-kaarten speciaal voor spiegelreflexkaarten? Zijn die echt handig en dus veel sneller voor het maken van veel foto's of valt het wel mee?
Het niet helemaal volschieten van een sd-kaart zal ik onthouden. Goede tip  :duim:

Mijn engels is goed te noemen, nu het vakjargon nog  :rolleyes:

Het fotoprogramma captureNX is idd misschien handig voor later. Momenteel gebruik ik alleen windows live photo gallery om mijn foto's te croppen zodat ze op waarneming gezet kunnen worden.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

#17
Geen ervaring met SD kaarten, ik heb CF.
Op een gegeven moment komt er een balans tussen de schijf- en leessnelheden van de kaart en de camera. Dan heeft het geen zin om extra snelle kaarten te kopen want de camera kan niet sneller.....

En die VR: Nou "slurpen"......., maar het neemt wel extra.......
NX2 bevalt mij prima.
Het is NIET zoiets als photoshop(elements) dus trucjes uithalen gaat niet, maar b.v. kleur en contrast verbeteren en vooral D-lighting om het verschil tussen de hoge en lage lichten te verbeteren is ideaal.
Bediening van het pakket moet even wennen. Je kunt volgens mij een "30-day trialversie" downloaden via nikon imaging.

Rob.

Denro

Die trial klopt! Zal hem later uitproberen.

Zag trouwens in het filmpje over gebruik van de d3000 dat er ook een functie op zit voor D-lighting.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

jpdejong

hoi,

uv- filter is zonde van je geld:
- zet de zonne kap erop en wordt ook beschermd.
- extra glas ervoor, minder scherp en vreemd licht val/ vreemde licht schijnsels

Een extra snelle kaart voor de d3000 heeft geen zin, scheelt alleen in het uitlezen met de pc

En extra batterij is handig, maar je kan zeker een paar dagen ermee doen, zelfs als je hem 24 uur per dag gebruikt. een paar dagen gebruikt, in de lader en je bent weer klaar.

een d3000 heeft maar 3 scherpstel punten, wacht even op de d3100(wordt snel verwacht) of neem de d5000(hebben er 9). heeft ook een klapscherm, makkelijk bij macro.

de d5000/d3000/d3100 zijn klein, waarschijnlijk niet z'n geweldige gewicht verdeling met de 150-500. een d90 is dan beter en sneller.

koop in plaats van de kit d3000 18-55 en 55-200 een body bijv d3000 met de 70-300 vr. heb je veel meer aan, zeker voor natuur. eventueel later een 18-105 voor de groothoek / vakantie of een wat betere lens / duurdere lens.

Denro

Bedankt JP voor de extra info.

De d3000 heeft geen 3 scherpstelpunten maar 11! Dus daarvoor hoef ik geen andere aan te schaffen.

Ipv een filter de zonnekap gebruiken, ok,  misschien een handige tip maar dan moet deze wel egaal rond zijn en niet zoals sommige zonnekappen die niet helemaal rond zijn. Toch lijkt het me onhandig om voortdurend met een zonnekap rond te lopen maar aangezien ik geen ervaring heb.....

Ik zal in eerste instantie nog maar even wachten met de aanschaf van een extra accu en een snellere sd kaart hoef ik ook niet aan te schaffen. Mooi want ik heb er al genoeg.

Over het gewichtverdeling voor een 500mm lens heb je waarschijnlijk gelijk. Misschien moet ik er later voor kiezen om ook een andere camera aan te schaffen als ik er voor kies om een 500 mm lens aan te schaffen.

De d5000 en de d90 zijn momenteel te duur voor mij. En aangezien ik niet kan wachten ga ik zeer waarschijnlijk toch voor de d3000. De d3100 komt idd binnenkort maar ik ben ook hier weer benieuwd naar de prijs :angel:

Een 300mm lens is idd beter voor (vooral vogels) natuur. Ik ga wel even op zoek naar een leuke aanbieding en wie weet...  ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

jpdejong

hoi,

een zonnekap is bij telelenzen groot en houd ook lichtval/zonnestralen tegen. Als je eigenlijk al weet dat je op ten duur een andere camera wilt. koop er een van marktplaats, veel al gebruikers doen die weg voor een beter model. staat er nu een in zevenaar.

een 70-300vr is op marktplaats ook wel voor een leuk bedrag te koop.

groeten jan-peter

Denro

Das waar, ga even op marktplaats speuren!
:duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):


Denro

#24
Die site is goed.

THX!

Maar ben ondertussen al veel te weten gekomen  B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

GMentink

#25
Heb overigens zelf een 70-300VR. Als je serieus vogels wilt fotograferen kom je daarmee echt tekort.
Voor het kleine spul(libellen ed.) zul je veel profijt hebben van een macrolens.
Batterij gebruik van VR is overigens niet zo dramatisch als eerder werd gezegd.
Bijna alle fotos van mijn waarnemingen zijn met de 70-300 gemaakt.

Denro

Zitten best leuke plaatjes tussen George  :duim:

Toch ga ik in eerste instantie voor een max van 300mm

Zeer waarschijnlijk wordt het 200mm.

Het echte vogels platen is voor over een paar jaar.

Eerst even oefenen.

Ik heb net op marktplaats gekeken voor een nikon 300 VR lens, helaas niks gevonden  :'(
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

rrrrr

Zoals ik in het begin al aangaf: 70-300 VR is een leuke, handzame lens. Zeker een aanrader zou ik zeggen. In combi met 18-105 VR heb je 2 lenzen van 72mm wat b.v. weer een voordeeltje oplevert als je een circulair polarisatie filter koopt. Past op beide lenzen.
Een D3000, 18-105, 70-300.......eventueel en macrolens erbij?

Rob

rrrrr

kijk hier eens:
http://www.konijnenbergfoto.nl/product/1513053/nikkor_af-s_70-300mm_45-56_g_if-ed_vr.html

Hebben ze ook 18-200 VR in overvloed 2e hands liggen..........van €300+ tot €400+
18-200VR op een D3000 is ook niet slecht. Met deze ben ik begonnen en heb daar nog lol van.
Wilde alleen meer mm's, dus.....

Rob

Denro

Tsja.. 330 euro voor een tweedehands terwijl ik een Nikon AF-S VR 70-300 mm F/4.5-5.6 G IF-ED incl. HB-36 en lensbuidel bij FOKA.nl voor 384 euro.

Hmm... dan wil ik denk ik liever een nieuwe  :rolleyes:

Maar bedankt (alweer) voor het zoeken Rob  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):