Hoofdmenu

escape of toch wild?

Gestart door Jan-Pieter, april 21, 2005, 22:59:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Pieter

Naar aanleiding van een aantal discussies die gevoerd zijn over de status van bepaalde soorten begin ik deze discussie. Niet om betweterig te doen maar puur om duidelijkheid te krijgen over het een en ander.

Vogels in gevangenschap worden over het algemeen geringt (dat zou tenminste moeten!). Vogels in gevangenschap hebben de neiging om te ontsnappen (geef ze eens ongelijk).
Vogels in het wild worden gevangen, gemeten, gewogen en van een ring voorzien. Deze ring kan worden afgelezen bij het nogmaals vangen van de vogel of met behulp van verrekijker of telescoop als de vogel vrij rondloopt.
Tot zover is er geen probleem. Nu komt het voor dat er soorten worden waargenomen die hier zeldzaam of bijzonder zijn. Iedereen wil deze soort graag toevoegen aan zijn lijst. Die lijst bestaat meestal uit wilde soorten. Vogels die ontsnapt zijn horen daar dan niet op thuis. Maar hoe weet je nu of een vogel ontsnapt is of niet. Daar zou die ring dus uitkomst kunnen/moeten bieden maar daar zit tevens de adder onder het gras. Soms is de ring wel zichtbaar maar niet duidelijk wat er op staat of hoe hij eruit ziet. Is het nu een wilde geringde vogel of een ontsnapte kooivogel? Hoe gaan we om met geringde beesten waarvan niet duidelijk is wat de herkomst is? Daar eindigde de vorige discussie die ik hier voort wil zetten.

Er zijn vogels die veel gehouden worden en die regelmatig ontsnappen. Denk dan aan Roofdhalsganzen, Ross 'ganzen en ander waterwild. Ook roofvogels en uilen zijn vogels die gehouden worden en ontsnappen. Toch merk ik dat er een onderscheid wordt gemaakt.

Meestal wordt er bij waterwild dat geringt is meteen uitgegaan van een escape terwijl het beest wel kan behoren tot een groot onderzoek waarbij ze ringen gebruiken. Bij andere vogels die geringt zijn (neem nu de vermeende Arendbuizerd) wordt er niet direct uitgegaan van een escape.
Waarom dit onderscheid? Welke criteria worden er op losgelaten? Moeten we er niet van uitgaan dat het pas duidelijk is of het een wilde of ontsnapte vogel betreft als de ring is afgelezen? Wat is de procedure als de ring niet goed afgelezen kan worden? Zo kan ik natuurlijk nog wel wat vragen verzinnen maar ik denk dat er nu genoeg stof staat tot nadenken.

MVG
JP

Bram Rijksen

Dag Jan-Pieter,

Onderstaande tekst is niet van mij, maar wordt wel van harte onderkend...

"Het vermoeden van een niet-wilde herkomst kan op (één van) de volgende criteria zijn gebaseerd:
• de vogel vertoont een voor een wilde vogel van de betreffende soort afwijkend gedrag
• de vogel vertoont een verdachte slijtage aan het verenkleed, een voor de soort atypische rui of
vreemde vergroeiingen aan poten en/of snavel, zoals extreem lange nagels
• de vogel bevindt zich in een atypisch habitat
• de vogel draagt een verdachte ring of andere toevoeging of merktekens die in gevangenschap zijn
aangebracht (leren veter, leren kopkap)
Het aantal exemplaren van een bepaalde soort in gevangenschap is niet het criterium voor de status
van een soort maar het vermogen van deze soort om in onze contreien af te dwalen, waarbij het
voorkomen van de soort in omringende landen in ogenschouw wordt genomen of het voorkomen van
soorten in Nederland of Europa met een gelijke verspreiding en dispersievermogen."


Overgenomen uit het Handboek CDNA; lijkt me op zich een handige richtlijn, hoewel er altijd voorbeelden te bedenken zijn waaruit blijkt dat uitzonderingen de regel bevestigen.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Jan-Pieter

Bram, de criteria die jij opnoemt zijn inderdaad een aantal goede richtlijnen. Een Ara zonder ring in de duinen of waar dan ook zal ook niet als wild worden aanvaard. Bij de Oeraluil werd de slijtage aan de staart in eerste instantie opgevoerd als bewijs voor kooivogel, de Haakbek van jaren terug werd niet aanvaard vanwege de lange nagels, een Vale Gier met leertjes is ook duidelijk. Maar naar mijn mening zijn dit aardig voor de hand liggende criteria.
Wat doe je nu met de Arendbuizerd met ring in de OVP?
Wat doe je met de Ross' gans met een ringertje wat niet goed zichtbaar is in de Ooypolder?
Wat doe je met de Sporenkievit van (was het?) afgelopen jaar bij de Vooroever NH? Dat beest gedroeg zich wild (joeg vogels weg, fourageerde normaal), had geen rare slijtage en zit in een geschikt biotoop alleen.......had hij een, op het oog, zwart ringetje om een van zijn poten?
Over deze gevallen, of soortgelijke natuurlijk, wil ik het graag hebben.

MVG
JP

Bram Rijksen

Dag Jan-Pieter,

Dergelijke gevallen zijn idd lastig; bovendien gaan wij niet de taak van het CDNA overnemen. Als schot voor de boeg zou je over de door jouw genoemde soorten het volgende kunnen zeggen:
- de beslissing tav de Haakbek bleek achteraf enigzins voorbarig..
- een geringde Ross' Gans is per definitie bijzonder verdacht, hoewel een in de VS geringd exemplaar niet direkt is uit te sluiten. Dan komt wel de factor 'waarschijnlijkheid' om de hoek kijken.
- een geringde Sporenkievit is zo mogelijk nóg fouter... kijk daarbij ook naar andere waarnemingen buiten het normale verspreidingsgebied.
- een geringde 'buizerd-spec.' (ik ben wat terughoudend, hoewel hij zijn engelse benaming wel heel erg eer lijkt aan te doen..): vooralsnog geen idee wat 'we' daar mee moeten..
Deze discussie is natuurlijk niet van vandaag of gisteren en in principe kan iedere in Nederland waargenomen vogel ontsnapt zijn uit e.o.a. collectie (ook Hoppen, Bijeneters, Wielewalen, Rotskruiper..) Er zal dus ook altijd wel een aantal gevallen overblijven die telkens weer aanleiding zal zijn voor nieuwe discussie, m.a.w. : daar kom je dus niet uit.

Zelf ooit een Vale Gier laten lopen, "omdat-ie toch een ring droeg"...
En een Terek Ruiter ontdekt met een geel ringetje... wel in de juiste periode gelukkig, maar het damt de eerste euforie ná de ontdekking wel behoorlijk in.

Kortom; een overblijvend 'grijs gebied' in deze materie lijkt onontkoombaar.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen



Jan-Pieter

Bram je hebt gelijk dat er een enorm grijs gebied is. Maar net als een eerdere discussie dat bij sommige soorten die per definitie als escape worden beschouwd (door CDNA zie handboek) direct escape wordt aangemeld kan je voor het grijze gebied ook een afspraak maken van zo doen we het als dat en dat. Dan is dat duidelijk voor iedereen. Eventuele afwijkingen van een te maken afspraak kan dan met argumenten worden gemaakt. Maar iedereen weet dan in eerste instantie wat de gangbare procedure is. Op dit moment heb ik het idee dat iedereen doet wat hem/haar goed lijkt en dat schept alleen maar verwarring.

JP

Jan-Pieter

Om nog even terug te komen op voorkomen buiten het normale versprieidingsgebied. Dan is dus elke zeldzaamheid uit te sluiten omdat zeldzaamheden per definitie buiten hun verspreidingsgebied komt.

JP

redmar_woudstra

Dat hangt er dan vanaf of het een trekvogel is of niet. Een uitgesproken standvogel zoals de oeraluil zal zelfs zonder enige tekenen van gevangenschap of ringen tot discussie leiden over zijn herkomst. Van de Sporenkievit weet ik niet of het een trekvogel is, je zou verwachten dat als Witstaartkievit hier wild kan komen, een Sporenkievit dat ook zou moeten kunnen. Nadeel van de Sporenkievit is dat ie (volgens mij) vrij veel als kooivogel wordt gehouden. Een Witstaartkievit heb ik nog nooit in gevangenschap gezien.
groet,
Redmar

GertJ

#7
CiteerOm nog even terug te komen op voorkomen buiten het normale versprieidingsgebied. Dan is dus elke zeldzaamheid uit te sluiten omdat zeldzaamheden per definitie buiten hun verspreidingsgebied komt.

JP

Ik zie het zo: het gaat om twee afzonderlijke dingen.
1. de kans dat je überhaupt een geringd exemplaar tegenkomt van een bepaalde soort in zijn verspreidingsgebied

2. de kans dat een soort zo ver buiten zijn verspreidingsgebied gezien wordt.

Statistisch gezien moeten deze twee aardig onwaarschijnlijke gebeurtenissen ook nog eens tegelijk optreden om een geringde zeldzaamheid als wild te kunnen accepteren.
 
Maar toeval bestaat en een kleine kans wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.... een in Noord-Amerika geringde Ross kan hier terechtkomen.

Je kunt dingen nooit helemaal uitsluiten, en het is ook een combinatie van criteria

Groet Gert
Groet Gert Jager