Waarneming.nl, waarnemingen.be en observado.org

Gestart door Tim Raats, augustus 15, 2010, 15:57:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Raats

Hoi,

Kan iemand wat meer toelichting geven op de afhankelijkheden van de bovenstaande sites?

Vanuit observado is een overzicht te maken over alle domeinen heen, maar waarnemingen.be lijkt niet meegenomen te worden in dat overzicht.

Daarnaast ben ik van mening dat waarnemingen.be zeker niet zo goed wordt bijgehouden als waarneming.nl (waarnemingen van vorig jaar staan nu nog in behandeling ;-)) en ik zou daarom mijn Belgische waarnemingen veel liever opvoeren in observado, maar dat lijkt niet te gaan, klopt dat?

JohanvantBosch

Citaat van: Tim Raats op augustus 15, 2010, 15:57:21 PM
Hoi,

Kan iemand wat meer toelichting geven op de afhankelijkheden van de bovenstaande sites?

Vanuit observado is een overzicht te maken over alle domeinen heen, maar waarnemingen.be lijkt niet meegenomen te worden in dat overzicht.

Daarnaast ben ik van mening dat waarnemingen.be zeker niet zo goed wordt bijgehouden als waarneming.nl (waarnemingen van vorig jaar staan nu nog in behandeling ;-)) en ik zou daarom mijn Belgische waarnemingen veel liever opvoeren in observado, maar dat lijkt niet te gaan, klopt dat?

Allemaal hetzelfde systeem, in Belgiƫ een andere admin groep, want vanzelfsprekend een Belgische club. Uitwisseling tussen NL en B admins is op dit moment eigenlijk niet.

Het klopt dat je op dit moment NL en B waarnemingen niet kunt invoeren in Observado. Er zijn meer mensen die die wens hebben, al is het wellicht om andere redenen. Ikzelf zou het voor het overzicht erg fijn vinden als je alles in Observado zou kunnen zien en invoeren (maar dat de NL en B waarnemingen wel verschijnen op het NL resp. B deel verschijnen).
Even uit mijn hoofd.... de wens is er, maar volgens mij gaat dit voorlopig nog niet veranderen. Ik weet even niet meer wat daarbij de achterliggende problemen zijn, dat zou Hisko kunnen uitleggen.

hiskodevries

#2
Op observado wordt diverse data wel samengevoegd bv de kaartjes van een soort, mijn kaarten en topspotters alle domeinen. Op waarnemingen niveau dus(nog) niet.
b.v. http://eur.observado.org/soort/maps/612?from=2005-02-15&to=2010-08-15
De belgen hebben nog wat meer tijd nodig om hun libellenteam op te zetten. Dat komt wel goed. Op wrn.nl zijn de libellen admins ook wel erg snel.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pieter Cox

Ze zeggen altijd 'haal geen oude koeien uit de sloot', toch ga ik dit doen  ;)
Even terug naar dit onderwerp, want ook ik kwam hiermee (daarnet) in aanraking.

Via observado is er de mogelijkheid om je levenslijst te bekijken (bijv. van alle soortgroepen).
Vervolgens kan je op een soort uit die lijst klikken en ga je naar die waarneming.
Dit lukt enkel als je deze soort in het buitenland zag.
Indien je deze soort in Belgiƫ of Nederland hebt gezien, kan observado deze waarneming niet vinden.

Moest dit in de toekomst verholpen kunnen worden, zou dat zeer handig zijn.

Mvg,
Pieter Cox.