grijze strandlopers in NL 2010

Gestart door Max Berlijn, augustus 12, 2010, 22:32:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Is die Grijze Stralo nu tot donker gebleven?, zo ja dan heeft het allemaal niet veel met het getijde te maken, toch?

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

snwja3

De Grijze Strandloper is rond kwart voor negen weer verdwenen .................
Wietze Janse

theomuusse

Ik hoop dat er iemand een beschrijving heeft gemaakt van de grijze strandloper.
Uit ervaring weet ik dat zelfs hele duidelijke grijze str met webjes en flankstreping er niet altijd doorkomen.
Uit de commentaren hier zie ik nog geen grijze str voor me, zeker niet als ik de plaatjes ervan zie.
Aan dezelfde plaatjes is wel goed te zien dat ie erg ver zat (en ik ken de situatie daar).

Theo

Bram Rijksen

Citaat van: theomuusse op augustus 13, 2010, 23:10:08 PM
Ik hoop dat er iemand een beschrijving heeft gemaakt van de grijze strandloper.
Uit ervaring weet ik dat zelfs hele duidelijke grijze str met webjes en flankstreping er niet altijd doorkomen.
Uit de commentaren hier zie ik nog geen grijze str voor me, zeker niet als ik de plaatjes ervan zie.
Aan dezelfde plaatjes is wel goed te zien dat ie erg ver zat (en ik ken de situatie daar).

Theo

Geduld Theo... Ik heb een beschrijving van de vogel van de 24ste bijna klaar. De recente foto's zijn wellicht wat misleidend, maar geloof me: de vogel van de 11e en de 12e is absoluut dezelfde als die van de 24ste (en de 23ste..); de specifieke kenmerken van dat beest kon ik op het moment van herontdekken inmiddels bijna dromen. M.a.w.: als die van de 11e en 12e géén Grijze Strandloper zou zijn, is die van de 24ste en Westkapelle óók geen Grijze Strandloper.

Bram Rijksen

Hieronder een tekening van de vogel van de 24ste, gemaakt op basis van de zeven foto's en de kenmerken die in het veld te zien waren. Hieruit blijkt dat dit dezelfde was als die in WK. De vogel op de recentere foto's laat een groot aantal overeenkomstige kenmerken zien, sommige lijken wellicht af te wijken. Op de 11e heb ik de vogel echter vanaf de Oosterscheldedijk ontdekt, op zo'n 60 á 70 m. afstand, en met de zon in de rug. De kenmerken die ik toen allemaal zag (inclusief enkele die ik op de 24 niet kon vaststellen) lieten geen enkele ruimte voor twijfel: precies hetzelfde beest! De afstand was in de avond van de 12de weliswaar een stuk forser, maar het licht was optimaal om vast te kunnen stellen dat het nog steeds om één en dezelfde vogel ging. Belangrijk verschil was dat de flankveren nu een stuk minder 'opgezet' waren, waardoor meer vleugeldekveren te zien zijn. Op de foto's is dit met een beetje moeite terug te zien.

theomuusse

Bram, eveneens met alle respect; als ik je tekening vergelijk met mijn uitgebreide beschrijving uit het veld van WK dan zie ik toch echt verschillen.
Theo

Bram Rijksen

let bij de volgende twee foto's eens op de overeenkomsten ('mijn' vogel heeft de kop iets naar beneden gedraaid, waardoor de geisoleerde oorvlek lastig te zien is.
Begin rechts vanaf het gesloten borstbandje, de wigvormige zijborst en dan het patroon van de schouderveren: de breedte en vorm van de donkere en lichte partijen matcht bijna 1 op 1 (terwijl er toch al een dagje tussen zit..)! Ook de lichte vlek achter de laatste schouderveren (grote dekveren overgaand in donkere tertials) komt overeen. Vergelijk ook nog eens de lengte van de handpenprojectie (volgens mij zo lang door onvolgroeide/ontbrekende tertial en je moet toch toegeven dat de overeenkomsten niet toevallig zijn..
Foto van Thomas Luiten, Westkapelle:

Bram Rijksen

'mijn' vogel, een dag later in de Prunje:

Bram Rijksen

Bedenk trouwens ook dat ik de vogel vanaf een hoger gelegen punt heb gefotografeerd terwijl het knap warm was (het beestje oogt daardoor zo mogelijk nog slanker) en dat er een behoorlijk verschil in veerpatroon zit tussen de linker- en rechterkant.
Het verschil in hoogte waarvandaan de vogel werd gezien blijkt wat mij betreft ook uit de vergelijking van de eerste tekening die ik maakte met de foto van Pim (die ik nog niet had gezien -de foto- toen ik de tekening maakte..)

wumizusume

Citaat van: Bram Rijksen op augustus 14, 2010, 21:26:44 PM
let bij de volgende twee foto's eens op de overeenkomsten ('mijn' vogel heeft de kop iets naar beneden gedraaid, waardoor de geisoleerde oorvlek lastig te zien is.
Begin rechts vanaf het gesloten borstbandje, de wigvormige zijborst en dan het patroon van de schouderveren: de breedte en vorm van de donkere en lichte partijen matcht bijna 1 op 1 (terwijl er toch al een dagje tussen zit..)! Ook de lichte vlek achter de laatste schouderveren (grote dekveren overgaand in donkere tertials) komt overeen. Vergelijk ook nog eens de lengte van de handpenprojectie (volgens mij zo lang door onvolgroeide/ontbrekende tertial en je moet toch toegeven dat de overeenkomsten niet toevallig zijn..
Foto van Thomas Luiten, Westkapelle:
Zouden die kenmerken niet van toepassing zijn op erg veel Grijze Strandlopers in deze tijd van het jaar?
Er wordt m.i. wel erg vaak makkelijk gedaan over individuele herkenbaarheid van vogels....
Overigens wil ik meteen geloven dat het om de zelfde vogel gaat als in Westkapelle, maar dat baseer ik meer op statistiek dan op de kenmerken van de waargenomen vogel(s).
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

pwolf

#10
Citaat van: Bram Rijksen op augustus 14, 2010, 18:00:24 PM
Citaat van: theomuusse op augustus 13, 2010, 23:10:08 PM
Ik hoop dat er iemand een beschrijving heeft gemaakt van de grijze strandloper.
Uit ervaring weet ik dat zelfs hele duidelijke grijze str met webjes en flankstreping er niet altijd doorkomen.
Uit de commentaren hier zie ik nog geen grijze str voor me, zeker niet als ik de plaatjes ervan zie.
Aan dezelfde plaatjes is wel goed te zien dat ie erg ver zat (en ik ken de situatie daar).

Theo

Geduld Theo... Ik heb een beschrijving van de vogel van de 24ste bijna klaar. De recente foto's zijn wellicht wat misleidend, maar geloof me: de vogel van de 11e en de 12e is absoluut dezelfde als die van de 24ste (en de 23ste..); de specifieke kenmerken van dat beest kon ik op het moment van herontdekken inmiddels bijna dromen. M.a.w.: als die van de 11e en 12e géén Grijze Strandloper zou zijn, is die van de 24ste en Westkapelle óók geen Grijze Strandloper.

ik zie wel een klein bezwaar tegen deze conclusie, nog buiten het kleine verschil in de kwaliteit van het beeldmateriaal; deze Grijze Strandloper zou dan gedurende bijna drie weken in het najaar vrijwel niet ruien.

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Max Berlijn

Citeerzou dan gedurende bijna drie weken in het najaar vrijwel niet ruien

Inderdaad een goed punt van Pim, wel opmerkelijk

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bram Rijksen

Citaat van: Max Berlijn op augustus 15, 2010, 10:48:35 AM
Citeerzou dan gedurende bijna drie weken in het najaar vrijwel niet ruien

Inderdaad een goed punt van Pim, wel opmerkelijk

Groet Max

Hoho, ik beweer ook niet dat tussen de 24ste en de 11e de vogel letterlijk onveranderd is; ik sluit aboluut niet uit dat er rui heeft plaatsgevonden, alleen is die dan niet zodanig geweest dat de vogel onherkenbaar is veranderd..

Bram Rijksen

Citaat van: wumizusume op augustus 14, 2010, 23:40:11 PM
Citaat van: Bram Rijksen op augustus 14, 2010, 21:26:44 PM
let bij de volgende twee foto's eens op de overeenkomsten ('mijn' vogel heeft de kop iets naar beneden gedraaid, waardoor de geisoleerde oorvlek lastig te zien is.
Begin rechts vanaf het gesloten borstbandje, de wigvormige zijborst en dan het patroon van de schouderveren: de breedte en vorm van de donkere en lichte partijen matcht bijna 1 op 1 (terwijl er toch al een dagje tussen zit..)! Ook de lichte vlek achter de laatste schouderveren (grote dekveren overgaand in donkere tertials) komt overeen. Vergelijk ook nog eens de lengte van de handpenprojectie (volgens mij zo lang door onvolgroeide/ontbrekende tertial en je moet toch toegeven dat de overeenkomsten niet toevallig zijn..
Foto van Thomas Luiten, Westkapelle:
Zouden die kenmerken niet van toepassing zijn op erg veel Grijze Strandlopers in deze tijd van het jaar?
Er wordt m.i. wel erg vaak makkelijk gedaan over individuele herkenbaarheid van vogels....
Overigens wil ik meteen geloven dat het om de zelfde vogel gaat als in Westkapelle, maar dat baseer ik meer op statistiek dan op de kenmerken van de waargenomen vogel(s).

Wellicht heeft een groot deel van deze kenmerken betrekking op alle adulte Grijze Strandlopers in deze periode. Echter, bij checken van individuele kenmerken bij deze vogel ben ik zeker niet over één nacht ijs gegaan Teus, vooral niet omdat ik ook begrijp hoe groot het gevaar is dat je wellicht graag dingen wílt zien die er helemaal niet zijn, en anderen ook niet zien.
Het claimen van een Grijze Strandloper is voor mij geen dagelijkse kost. Omdat de onwaarschijnlijkheid zó groot was dat ik één dag na de ontdekking van Pim 'per ongeluk' tegen dezelfde vogel aanblunder, heb ik mezelf gedwongen dit geval extra kritisch en objectief te benaderen. Ik wist immers dat er ook kritisch over mijn schouder zou worden meegekeken..
De overeenkomsten beperken zich echter niet tot patroon van schouder- en dekveren, handpennen en tertials; ook de plek van subtielere kleine vlekjes achter het borstbandje, de lengte, vorm en plaats van het lichte streepje in de zijkruin etc. zijn kenmerken die zowel op de vogel van de 23ste als van de 24ste zijn terug te vinden.
Uiteraard is het lastiger aan te tonen dat de vogel van de 11e en de 12e hetzelfde exemplaar is, vooral op basis van de weinige foto's die er beschikbaar zijn. Vergeet echter niet dat deze vogel van 19.00 tot 20.45 uitvoerig bekeken is (en een groot deel van die tijd onder prima lichtomstandigheden foeragerend, poetsend en actief bewegend is gezien), óók door mensen die de vogel van WK ruim twee weken ervoor hadden gezien, en ook bevestigden dat deze wel heel erg veel weg had van het beest in de Prunje.

Bram Rijksen

de vogel op de 12e; ik hoop dat er mensen zijn met nog wat betere plaatjes waarbij de vogel de kop uit de veren heeft of aan het foerageren is..

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bram Rijksen

Uiteraard, 'de webjes'... Naar mijn beleving in vrijwel iedere situatie totaal onbruikbaar als determinerend kenmerk. Het met zekerheid in het veld durven vaststellen van een vliesje (formaat van flinke huidschilfer..) lijkt me bij een bewegende vogel op meer dan 10 meter afstand onmogelijk. In mijn enthousiasme direkt na de her-herontdekking op de 11de heb ik ook gemeend 'iets' gezien te hebben wat wel eens als webje uitgelegd kon worden, maar achteraf gezien schuurt dat toch iets te veel tegen 'wishfull thinking' aan, en laat ik dat graag voor wat het is. Vooral omdat er zoveel andere kenmerken zichtbaar waren die wél iets over de identiteit van de strandloper vertelden..


Albert de Jong

#18
Citaat van: Sjaak Schilperoort op augustus 17, 2010, 14:26:48 PM
Bram, zit ie nu in Denemarken? Zie http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=listpictures&species_id=307

Mijn eerste reactie was: die is bruiner. Opvallend echter dat een van de waarnemers aangeeft dat de schijnbaar bruine tekening in het veld niet te zien was en -net als ondergetekende op de DB-site- het digiscoopvertekening noemt. De vleugeldekveren van de Denemarken vogel lijken bijna identiek te liggen als die van de Weevers. Bij de vogel van de Weevers leek het lichte voorhoofd prominenter en de wenkbrauw achter het oog minder opvallend. Het patroon van de middelste dekveren van de vogel op Netfugl ziet er erg goed uit voor grijze. De ronde indruk die die vogel maakt, had ik ook bij de Weevers vogel. Uit mijn geheugen en met behulp van de digiscoopplaatjes van Bram, Karel en Luc heb ik van de week deze schets gemaakt.

Edit: prima Jan, bruingrijs of grijsbruin. Daarom had ik het ook over bruiner.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

jvdlaan

Even voor de record, maar Grijze Strandlopers zijn in zomerkleed niet grijs (dus er is geen kodakgrijsschaal aan te plakken) maar bruingrijs of grijsbruin. In winterkleed zijn ze wel grijs.
Bij de Deense vogel kun je trouwens het schouderveerpatroon zien: zwart met een lichte ronde/ovale vlek aan de basis.

Bram Rijksen

#20
De kleur van de vogel van Zeeland zou ik ook zeker niet 'grijs' willen noemen: zwart en beigebruin/grijs streden om de voorrang.. De mantel van de deense vogel lijkt me lichter en contrastrijker (zelfs een lichte V-tekening zichtbaar), de hele vogel komt wat boller en plomper over dan toen ik 'm de 24ste had, en de keel en oorstreek rondom de oorvlek lijken wat minder wit. Ook is de witte wig van de zijborst bij de zeeuwsche vogel naar boven toe langer zuiver wit.
Op de 11e en 12e kwam de vogel trouwens een stukje compacter over.
Overeenkomsten zie ik volop: gesloten borstbandje, donker schoudervlekje, vaag split supje etc..

Trouwens, ik heb nog drie recordshots van een vliegende vogel geplaatst.   http://waarneming.nl/waarneming/view/49526033