Hoofdmenu

Gras soort

Gestart door W. Strijker, augustus 13, 2010, 21:29:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

W. Strijker

Hallo forum, wie kent dit soort gras, het staat tussen de mais, het lijkt net of er en soort schubben overheen liggen.

gr. Willem

Margreet Kwh

Hoi Willem,

ziet eruit als vingergras, heb je een duidelijker foto?

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

W. Strijker

Hallo Margreet, helaas heb ik geen andere, duidelijkere, foto, morgen ga ik wel weer lans om te proberen ze duidelijker op de foto te krijgen.

gr. Willem

Margreet Kwh

Hallo Willem,

hier zijn wat tips voor de fotografie van planten. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=13137.0.html
Bij grassen komt het op details aan. Als je niet wilt plukken, kun je een stuk licht karton achter je onderwerp houden.

Margreet.

W. Strijker

Wat gras geplukt en een foto gemaakt, is dit beter te beoordelen.

vr. gr. Willem

Pieter Stolwijk

Een vingergras: Kaal vingergras als de bladschijf onbehaard is (behalve aan de voet); Behaard vingergras als de bladschijf (tegen het licht houden) duidelijk behaard is.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Margreet Kwh

Willem, dit is al veel beter, maar voor een juiste soortdeterminatie nog niet genoeg, helaas. Vingergras lijkt me correct.
Maar goed dat je het gras geplukt hebt. Probeer eens met een loep te kijken of het blad van boven, behaard of kaal is. Kijk dan niet aan de voet van het blad (dat is waar het aan de stengel zit) maar op het midden van het blad (de bladschijf).
Als je daar bovenop haren ziet, en ook haren op de bladschede (dat is het deel waar het blad al om de stengel zit) dan wijst dat op Harig vingergras.
Zie je geen haren bovenop het blad, hoogstens aan de zijkant, of niet, en weinig of geen haren op de bladschede, dan wijst dat op Glad vingergras.

Succes!

Margreet.

W. Strijker

Dank je wel Pieter en Margreet.

gr. Willem