2 zoogdieren dat weet ik maar wat voor?

Gestart door animalkidd, augustus 15, 2010, 12:16:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

animalkidd

hey van wegen al het dierenzoeken ben ik op 2 dode zoogdieren gelopen 1 muis en een poot iemand een idee wat voor muis het is? en van welk dier de poot is?
mvg. nick
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

lucasn

De onderste is een konijn- of hazenpoot

Groet Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer

grutto

Ik zou ook zeggen een poot van een haas.

Weet je zeker dat de andere foto van een soort muis is ?

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Rene Janssen

Dag Nick,

Helaas zie ik de kop en staart er niet bij... anders was het gemakkelijk te zien om welke woelmuis het is, Noordse woelmuis is het niet door de kleur poten.. Verder dan dat komt ik niet...


René
René Janssen

animalkidd

dus woelmuis spec,? ik zag hem laatst nog maar hij is aan ut verdoren en je ziet alleen bloed dusja...
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Rene Janssen

Ja, of de schedel even uitprepareren :).




René
René Janssen

animalkidd

haha :D als hij weggerot is denk ik dat ik ut mss wel doe  :duim:
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Rickgel1

Ik vind de bovenste nogal gelig van kleur dus denk ik aan een veldmuis.

Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Marina

Citaat van: animalkidd op augustus 29, 2010, 17:48:12 PM
haha :D als hij weggerot is denk ik dat ik ut mss wel doe  :duim:

Als je de muis in een bloempot met aarde doet en deze ingraaft, blijft na verloop van tijd een keurig schedeltje over.
In de aarde rot het aardig weg, de bloempot is ervoor dat je hem weer terug kunt vinden.
Boven de grond krijg je een soort van ingedroogde muis waar je nog steeds niets aan hebt.
Alternatief is dat je het schedeltje met een scalpmesje en -schaartje lossnijdt, maar als je geen haast hebt is de bloempotmethode wel zo relaxed.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

je kunt hem natuurlijk ook uitkoken in een pannetje in de keuken
maar moeders houden daar nooit zo van  8)

Marina

Plus dat je het risico loopt dat je hem stuk kookt.
Oud pannetje, beetje biotex, spiritusbrandertje... het is te doen, dat wel.
Maar het blijft opletten.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat het ontbindings proces boven de grond sneller.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Niet in mijn ervaring.
Ik had laatst een dode woelmuis onder de coniferen liggen, boven de grond, na máánden lag die daar nog.
Beetje platter maar absoluut intact.
En een (vage) kennis van me had een hondenschedel in de grond gestopt, na een poosje kwam die keurig schoon naar boven.

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

animalkidd

ik doe hem wel onder de grond bij het jonge zwarte meesje die in mijn handen was gestorven (ik vond hem gewond bostwervel door de borst. ik wou hem helpen maar toen ik keek was hij dood...)
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Marina

Ieuw ja als borstwervels er doorheen steken valt er weinig te helpen.
Dat soort vogeltjes gaat vaak spontaan dood als je ze in handen houdt, zodra je ze slap voelt worden moet je ze meteen loslaten.
Al was het voor dat meesje al te laat vrees ik.

Laat je ons horen hoe je fileerexperiment afloopt?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Peter Lubbers

Hi Nick!

Het gaat hier om n Bosmuis (Apodemus sylvaticus) die ondanks zn naam net zo vrolijk in t veld vertoeft! :duim:

en de poot is duidelijk de loper van n Haas!

animalkidd

nou peter niemand wist het en jij komt er zo op  :duim: bedankt een bosmuis dus. marina natuurlijk houd ik jullie op de hoogte alleen ik kom bijna niet meer op die plek ik zoek hem nog wel eens op alleen het is daar het teretorium van een wespenspin en ik ben als de doods voor spinnen.
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Tim Asbreuk

Citaat van: Peter Lubbers op september 16, 2010, 16:29:11 PM
Hi Nick!

Het gaat hier om n Bosmuis (Apodemus sylvaticus) die ondanks zn naam net zo vrolijk in t veld vertoeft! :duim:

en de poot is duidelijk de loper van n Haas!



Ben benieuwd hoe je hier de "woelmuizen" uitsluit?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

rombout

#18
Citeer
Ben benieuwd hoe je hier de "woelmuizen" uitsluit?
Inderdaad, zeker gezien het tamelijk karakteristieke korte woelmuisstaartje, dat half verscholen zit onder de rechter achterpoot. Dat is ook te kort voor Rosse woelmuis, dus blijft een jonge Veldmuis of Aardmuis over. Zonder de oren te kunnen zien (valt ook niet mee, zo zonder kop...) zullen we het misschien nooit helemaal zeker weten, hoewel ik de vachtharen eigenlijk niet ruig genoeg vind voor Aardmuis, kloppen beter voor Veldmuis.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Theo Linders

Citaat van: Peter Lubbers op september 16, 2010, 16:29:11 PM
Hi Nick!

Het gaat hier om n Bosmuis (Apodemus sylvaticus) die ondanks zn naam net zo vrolijk in t veld vertoeft! :duim:


ook de achterpoten zijn geen echte springpoten als bij bosmuis. Al zou mijn eerste keus aardmuis zijn, maar dat blijft nattevingerwerk.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Peter Lubbers

Ik moet bekennen dat na al jullie tegenargumenten ik ook aan t twijfelen ben...

Sorry Nick, dit was weer n les in nederigheid!! ik zal beter opletten next time! :-\

keesschreven

#21
Citaat van: Marina op augustus 31, 2010, 11:31:26 AM
Niet in mijn ervaring.
Ik had laatst een dode woelmuis onder de coniferen liggen, boven de grond, na máánden lag die daar nog.
Beetje platter maar absoluut intact.
En een (vage) kennis van me had een hondenschedel in de grond gestopt, na een poosje kwam die keurig schoon naar boven.

Volgens mij hangt het er heel erg van af hoe vers je gevonden voorwerp is. Bij een verse vondst zitten er binnen de korste keren 20 vliegen op, daarna wordt het snel opgegeten en ontbonden. Ook doodgravers die het de grond inwerken.
Wordt het vlees al een beetje droog, dan hebben vliegen er niks meer aan. De maden die erin zaten, kruipen er dan zelfs uit. Spektorren e.d. kunnen nog wel wat met droge huiden. Waarom zitten er dan niet op elke kadaver evensnel vliegen e.d.?: ik denk afhankelijk van de periode waarin het dier is doodgegaan (regenachtig/zonnig, 's nachts/ 's middags).

En natuurlijk seizoensafhankelijk: 's winters zal ontbinding onder de grond relatief sneller gaan dan bovengronds, in verhouding tot zomer. Wormen e.d. zijn er nog, bovengronds is er bijna niks meer.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren