maanwaterjuffer of toch niet?

Gestart door polyarnik, augustus 14, 2010, 23:20:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

polyarnik

Hallo forum,

Ik ben deze zomer 'met libellen begonnen'. Gewapend met fotocamera, tele-macro lens en een boel geduld door de natuur banjerend al best veel soorten tegengekomen. Nu zat ik tussen de oudere foto's te kijken en kwam ik onderstaand exemplaar tegen. Is dit een Maanjuffer? S9 lijkt er sprekend op. Hij zat op natte heide tussen honderden watersnuffels. Ik heb hem op 22 juli gezien, wat het een beetje laat maakt...

alvast bedankt,
Maurice

Anne Hueber †

S9 lijkt idd wel op vrouwtje Maanwaterjuffer, maar het is een vrouwtje Watersnuffel, oa schouderstreep breder dan de schoudernaadstreep en 'bommetjes' tekening achterlijf (maar dat hebben ook nog meer soorten)

Jeroen Nagtegaal

Helaas, oa de brede schouderstreep maakt dit tot een vrouw watersnuffel
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Moi Maurice,

welkom bij het libellen wereldje.

De klokvormige tekening is een soortkenmerk van vrouwtjes Maanwaterjuffer. Maar... die zit op S8 (= segment 8), niet S9.
Op mijn website staat al dit soort dingen, plus de enige online determinatietabel.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

polyarnik

Ahh vandaar dattie tussen de watersnuffels zat! Bedankt! Die vrouwtjes blijven nog even lastig.

Maurice

Anne Hueber †

Citaat van: polyarnik op augustus 14, 2010, 23:32:23 PM
Ahh vandaar dattie tussen de watersnuffels zat! Bedankt! Die vrouwtjes blijven nog even lastig.

Maurice

Dan heb je vast wel wat aan deze link: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0.html