determinatie paddenstoel

Gestart door elsearendse, augustus 22, 2006, 12:22:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

elsearendse


Deze paddestoeltjes kwamen opeens te voorschijn in de tuin. Welke paddenstoel is dit?  

elsearendse


fungi_nl

#2
Aan de manchet (ring) en het stuk daar boven te zien gaat het hier om een amanieta rubescens. Ik ben gisteren voor het eerst weer op pad geweest en ik kwam deze bij ons (Baardwijkse overlaat, Waalwijk) met honderden tegelijk tegen, in verschillende maten, kleuren, vormen en stadia. De stippen van de amanita rubescens (Parelamaniet) kunnen net als bij de vliegenzwam er af regenen. Ik vind het hier op lijken, op de parelamaniet.

Welke bomen staan er in de buurt?

Wie heeft er nog meer suggesties, want ik heb zo mijn twijfels.

elsearendse

op de dichte paddestoeltjes was ook niets te zien zoals bij een panteramaniet wel is te zien. De kleintjes hadden gewoon een glad, dicht, bruin hoedje. Ze staan aan de voet van een oude Blauwe regen. Else Arendse-Kegge

fungi_nl

Kun je de afmetingen doorgeven en de geur eventueel?
Ook de bomen in de buurt nog even doorgeven.
Misschien kunnen we daar mer mee.

Corryabbink

Kan het geen Pholiota-soort zijn?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

fungi_nl

Ik gooi het op een andere koers.

Agrocybe erebia --> Leverkleurige leemhoed

elsearendse

de hoogte van de paddestoeltjes is 5 cm. de doorsnede van de hoed is 4 cm. Ze ruiken net als een doorgesneden champignon.
Op 3 meter afstand staat een larix in de tuin. de grond onder de paddestoeltjes is zand en humusrijke grond. Wat is het toch moeilijk om paddestoelen te benoemen!~Het wordt wel steeds leuker om ze op naam te krijgen! else arendse

fungi_nl

Misschien werkt het determineren van paddenstoelen heel erg aanstekkelijk.  ;)

Het is leuk om te doen en zeer leuk om er een naam bij te vinden.
Dan koop je een paar boeken, en nog een paar en steeds meer.
Dan koop je een microscoop, sluit je je aan bij de NMV en bij een werkgroep en ga je mee op een werkweek in binnen of buitenland.

Overigens, een synoniem van mijn voorstel van agrocybe erebia is pholiota erebia.