grauwe kiek?

Gestart door rhianna, augustus 14, 2010, 00:26:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

rhianna

hallo vogelvrienden,op 11 juli heb ik een roofvogel gespot aan de zandvoortweg in Middelburg(zeeland).Een vriend heeft fotos gemaakt zonder statief en er stond veel wind dus ze zijn niet erg scherp maar ik hoop toch dat iemand mij kan vertellen welke rover dit is.Zelf dacht ik in eerste instantie Grauwe of blauwe kiek vanwege witte plaat boven staart maar toen viel donkere vlek op oorstreek erg op en volgens vogelgids zou dit betekenen dat het een vrouwtje grauwe kiek is maar dan klopt de vleugeltekening weer niet.En ik zie ook geen staartbandering oftewel ik kom er niet uit! Wie kan mij helpen?

rhianna

hij heeft duidelijke witte plaat boven staart en hij was te rood voor bruine kiek  dit valt op foto ms niet zo op maar door mijn verrekijker wel en zijn borst is veel te licht normaal alleen kop uitgebleekt !

pwolf

dag Rhianna,

die witte stuit zie je wel vaker bij Bruine Kieken. Zeker in deze tijd van het jaar, misschien nog verstrekt door rui van de stuitveren? Alle andere kenmerken wijzen ook eenduidig op een mannetje Bruine Kiekendief; tekening op de bovenvleugel, tekening op de ondervleugel en de bouw van de vogel. Zo'n warm-bruin/roodachtig lichaam sluit alle andere Nederlandse Kikendieven ook uit trouwens.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

rhianna

ok,wel zeer verwarrend ik heb meerdere vogelgidsen en nergens staat dat bruine kieken ook witte stuit kunnen hebben en juveniel grauwe en blauwe kiek vrouwtjes hebben volgens mijn gids geheel oranjerood onderlichaam.In ieder geval bedankt hoef ik mijn hersens niet meer te pijnigen  Vriendelijke groet Rhianna

BramtK

Maar ja, die hebben dan bijvoorbeeld weer niet zo'n witte ondervleugel met zwarte hand.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jarinka

Bruine Kieken hebben geen witte stuit, maar wel een grijze staart. Die kan bij oude mannetjes heel licht zijn, waardoor die wit lijkt. Heb er gisteren op Texel nog zo een gezien.
Groeten, Jarinka Heijink