Soorten met een D100

Gestart door Tim Asbreuk, augustus 13, 2010, 22:14:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Ik heb inmiddels al een tijdje de D100 batdetector en probeer zoveel mogelijk (met anderen) het veld in te gaan. Ik vroeg me af welke soorten er wel en niet te determineren zijn met dit type.


Inmiddels lukken rosse, laatvlieger, gewone en ruige dwerg, watervleermuis wel aardig. Zijn er nog meer mogelijkheden (ik woon in Twente dus meervleermuis valt hier buiten de boot).


Zo heb ik begrepen dat baard/brandts voor problemen zorgt en dat rosse/bosvleermuis ook ingewikkeld is, zo niet onmogelijk?


Maar soorten als franjestaart?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Niels de Zwarte

bijna alle myoten en de plecotus-soorten zou ik met de d100 erg voorzichtig zijn!
meer en water is samen met kennis van gedrag en habitat soort nog wel te doen.
een grootoor in het bos mis je gewoon


rosse kun je hier in het westen wel doen, omdat er (tot nu toe) geen bosvleermuis zit.
maar in het open veld met kenmerken als zicht en tijdstip kun best trekkende rosse vleren herkennen


en tot slot is met het determineren van paarroepjes een d240 met vertraagd terugspelen wel erg prettig, dan hoor je de echo makkelijk terug (bij ruige bv, waarmee je gewone dwerg direct onderscheid)


groet Niels

Rene Janssen

Dag Tim,

Meervleermuis zit wel in Twente hoor, ik ben even kwijt waar... maar er lijkt daar een mannetjespopulatie te zitten die wachten op de langstrekkende vrouwtjes in augustus. Ga vooral eens kijken nu langs de kanalen met een grote lamp; wanneer je watervleermuis herkent, dan zie je het onderscheid prima met meervleermuis. Daarnaast is de piekfrequentie ongeveer 5 kHz lager.

René
René Janssen