Hoofdmenu

Russula

Gestart door BenS, augustus 12, 2010, 23:04:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

BenS

Hoi,
Geelgroenig, gemengd bos met eik en berk op arme zandgrond, zeer brokkelig en de oudste exemplaren kleurloos. Smaakt naar niks (op den duur wat geprikkel op de tong), ruikt naar niks.
Is er naast de Groene Berkenrussula een look-alike?
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

han.endt

Ja die zijn er. Stonden er geen beuken? Er ligt een heleboel beukenblad. Waren de lamellen soepel? Er is een groene vorm van de Regenboogrussula (f. peltereaui). De Groene Berkenrussula staat onder berk en die hoor ik je niet noemen. Er zijn behoorlijk zeldzame dubbelgangers onder zomereik die alleen met een microscoop zijn te onderscheiden.

BenS

Dag Han,
.... gemengd bos onder eik en "berk" .... is toch echt waar ik mee begon. Tuurlijk: bij mij is gemengd bos hier in de Achterhoek ook met beuk (zie bladeren), den (zie naalden), vuilboom, lijsterbes, etc. Maar waar hier de paddenstoelen (niet alleen het fototrio, maar ook de andere) vooral onder stonden was wat ik meldde. De lamellen waren geenszins soepel, ik meldde "zeer brokkelig" (dat van die Regenboog- van een week geleden, een niet brokkelige Russula, vergeet ik niet meer). En zeer zeldzame Russula's onder zomereiken? Alles is mogelijk, maar ik ga eerst maar zoveel mogelijk van het meest waarschijnlijke uit.
Ter verificatie heb ik materiaal meegenomen (ik heb vorig seizoen meegekregen hoe lastig Russula's zijn en merk het nu weer). Toch hier dus maar de Groene Berkenrussula?
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

han.endt

Groene berkenrussula lijkt me dan een goede mogelijkheid, maar ze moeten dan duidelijk onder berk staan. Lees dit er maar eens op na: http://www.verspreidingsatlas.nl/126040

BenS

Dag Han,
Na die link: dan durf ik het wel te verdedigen en heb de waarneming ingevoerd (s.l.)
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

russula-ronny

Dag Ben en Han,

Ik hoor jullie hier niet praten over hulpmiddelen om te gebruiken op het veld zoals ijzersulfaat en guaïac-reactie!

Buiten de algeme beschijving van macroscopische kenmerken, geur en smaak, zijn de chemische hulpmiddelen een eerste stap, en de volgende stap is µscopie.

Bij russula's gaat dat jammer genoeg niet anders.

Indien je het zo niet doet heeft naamgeving aan russula's geen enkele zin.

Daarbij stel ik ook vast dat vlug over waarde van waardbomen en inzicht hierover wordt heengegaan. Beuk bijvoorbeeld kan een omvangrijke omtrek hebben, en de zijwortels kunnen makkelijk tot de straal  maal 2 gaan. Bij mogelijke waardbomen moet je hier allemaal rekening mee houden.

Hier stel ik vast: er stond een berk in de buurt, de russula is groen, en de groene berkenrussula is vrij algemeen, dus zal het een groene berkenrussula zijn. Amaaaai, als het allemaal maar zo gemakkelijk was.
Mijn ervaring is dat groene berkenrussula niet echt een vroege soort is. Ikzelf heb er nog geen gezien dit jaar.
Jongens, wat meer professionele determineren kan mijn inziens geen kwaad, anders hebben deze waarnemingen toch geen waarde, of zie ik dit verkeerd?

Ronny


Ismael

welkom ronny, dat zie je helemaal niet verkeerd natuurlijk. Han verwijst  niet voor niets naar de verspreidingsatlas en wat er in de buurt staat. Dat laatste is een goed punt overigens, zeker voor russula's. Dat zie je vaak als hij het dichtst bij de berk staat zal hij daar bij horen, terwijl er vanalles anders staat. Dat is ook logisch omdat dat je eerste ingeving dan is. Gelukkig is er dan nog het forum waar dan altijd wel een discussie ontstaat over een russula :rolleye:  Die zijn dus niet makkelijk te determineren. Ik had gisteren een hele groep, zeker 30, middelgrote tot kleine russula's geen smaak alleen berk. Lijkend op 1 van de duifrussulagroep. En daar heb je het alweer een hele groep die op elkaar lijkt!
Ijzersulfaatkristal is overigens een erg handig middeltje voor russula's, je wrijft over de steel om te kijken welke kleurverandering er ontstaat, bijvoorbeeld groen dan kun je er vanuit gaan dat hij in de groep van de vissige russula's thuishoord. Toch al hele groepen geelimineerd haha
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

ijzersulfaatkristal: Hoe kom je daar nu aan?
Ik heb van alles gebeld maar altijd nul op mijn request. Ook al een keer €10.00 overgemaakt naar het Buitenland maar nooit geen staafje ontvangen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

han.endt

#8
Sorry, ik heb nergens beweerd dat dit zekere Groene berkenrussula's zijn. Integendeel, ik heb laten zien dat het nog niet zo makkelijk is, vooral ook omdat ze in gemengd bos staan. Ik heb ijzer(II)sulfaat niet genoemd, omdat ik wist dat Ben dat toch niet heeft. Het is Bens conclusie. Hij kon het wel verdedigen zei hij (?). Zelf ben ik onlangs net zulke russula's tegengekomen in gemengd bos en ik heb ze maar gelaten voor wat ze zijn. Dat doe ik met heel veel paddenstoelen.

BenS

Dag allemaal,
Wat een discussie, geweldig. 1 + 1 is dus niet (altijd) 2.
Dus is hier de zekere waarneming: Russula spec. Tenminste, ik heb nog niet gezien dat Russula ter discussie staat.
Vroeg of laat verschijnen? Ik zie nu soorten paddenstoelen meer dan een maand vroeger dan ooit, maar dat is toch niet een determinatiekenmerk, hooguit een indicatie?
En, flauw, "ik heb hem nog niet gezien" lijkt me ook niet een kenmerk waarop determinatie deugdelijk stoelt.
Waar ik mee wilde afsluiten was: berken er om heen, groene paddenstoelen, erg brokkelige lamellen, 1+1=2 leek me verdedigbaar, niet deugdelijk (genoeg) dus.
Het gaat steeds meer en meer naar de wetenschap van biochemie en microscopie, dat maakt invoering van een waarneming vanuit het veld nagenoeg tot een onmogelijkheid, jammer dat het die kant op gaat, dat sluit het gros van de ingevoerde waarnemingen en waarnemers uit en dient standaard de waarneming als onzeker ingevoerd te zijn.
Bovendien: wie sleept een lab mee het veld in, ik had net geen chemicalien bij me.
Alles plukken? Dan zie ik de excursie tegemoet als mijn eerste keer bij onze oosterburen. Tot mijn stomme verbazing had iedereen mandje aan de arm met een mes er in, niks spiegeltje en zo.
Ik blijf rondkijken, dan maar voor mezelf, hoewel ik graag wil weten wat de naam is van iets wat ik mooi vind en van wat ik vind dat beschermd zou mogen worden. Wat heb je anders aan een Rode Lijst als je geen naam kunt produceren.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

grietaf

Citaat van: BenS op augustus 13, 2010, 17:50:18 PM
Het gaat steeds meer en meer naar de wetenschap van biochemie en microscopie, dat maakt invoering van een waarneming vanuit het veld nagenoeg tot een onmogelijkheid, jammer dat het die kant op gaat, dat sluit het gros van de ingevoerde waarnemingen en waarnemers uit en dient standaard de waarneming als onzeker ingevoerd te zijn.

Er zijn nu eenmaal moeilijke geslachten waaronder Russula's waarvan het inderdaad bijna onmogelijk is om ze vanaf een foto een naam te geven. Best frustrerend, maar dat hoort helaas bij de "hobby" die paddenstoelen heet!
Voorlopig alleen naar makkelijke paddenstoelen kijken, Ben ;D
Grieta.

BenS

Dag Grieta,
Maar dan: wat is een makkelijke paddenstoel? Gezien de vele topics op dit forum doet mij vermoeden dat die zeldzaam zijn.
Over Russula: 't is lelijk je vingers branden, dat spul. Wat me dan dus raar overkomt is het aantal ingevoerde waarnemingen op naam (veelal zonder vermelding van biochemisch en/of microscopisch onderzocht).
Dan moet dat dus vaak speculatie zijn, vandaar mijn opmerking de waarnemingen dan standaard op onzeker te zetten.
En och, voor mijn 70-ste zal ik er (de komende 10 jaar) wel wat leren herkennen zonder de boeken nodig te hebben. Elke meer is bonus, dan mede met dank aan dit forum.
Bedankt.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

han.endt

Geldt lang niet voor alle russula's. Er zijn er nog heel wat op naam te brengen als je veel gegevens noteert: vindplaats, grondsoort, begeleidende bomen, hoe bros, hoever is de hoedhuid aftrekbaar, is de steel hol, belangrijk zijn de smaak en de geur, wat is de kleur van de sporee (!). Verkleuringen met KOH en FeSO4 kunnen ook belangrijk zijn, maar worden voor heel wat soorten niet verlangd.

PS. Veel gegevens die voor russula's belangrijk zijn zijn dat ook voor melkzwammen. Alleen is daar de kleur, verkleuring en smaak van de melk ook belangrijk. Ook is een doorsnede bij sommige soorten noodzakelijk.

BenS

Dag Han,
Bemoedigend. En dan die andere broze: de melkzwam. Denk ik daarvan de grijsgroene en de kaneelkleurige te kunnen herkennen (vooral de geur), ook op de helling?
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

han.endt

Die zijn best herkenbaar, maar er zijn ook soorten die er op lijken. Vooral op de laatste. Ik neem voor dat soort soorten een notitieboekje mee om in het veld alle kenmerken (vooral standplaats, smaak en geur) te kunnen noteren. Verder een witte zakdoek waarop ik wat druppels melk doe en na een tijdje kijk hoe die is verkleurd.

BenS

Dacht ik nu net dat de geur van die laatste een ultiem kenmerk is, jammer dus.
In deze tijd heb ik de zakdoek nodig voor mijn neus, maar eentje meer is zo'n slecht idee nog niet, in ieder geval eenvoudiger aan te schaffen dan die chemicaliën.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)