Hoofdmenu

Waslakzwam?

Gestart door adinda, augustus 12, 2010, 19:12:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Gevonden aan de stamvoet van een nog levende treurwilg.

Lengte van de buisjes 4mm.
Sporen zijn eivormig met aan de zijde tegenover de apiculus een uitstaande verdikking van de sporenwand.
Indien deze verdikking zich niet openbaart is de overliggende zijde duidelijk afgeplat (foto-6)
De apiculus is niet echt groot 0.64-0.75 µm (foto-7) bij het cijfertje (1)

Maten sporen 8.81-10.36x6.10-7.25 µm, de lengte is gemeten zonder de verdikking van de sporenwand.

Nog geen basidia gevonden.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Joop, waren de vruchtlichamen één- of meerjarig? Ik denk eerder aan de Harslakzwam.
Grieta.

bruggeman

#2
Citaat van: adinda op augustus 12, 2010, 19:12:00 PM
Maten sporen 8.81-10.36x6.10-7.25 µm, de lengte is gemeten zonder de verdikking van de sporenwand.

Sporen moet je meten inclusief de wand. De verschillen in sporengrootte tussen beide soorten zijn niet groot: waslak (G. pfeifferi) 9-12 x 6-9 um; die van de harslakzwam (G. resinaceum) zijn 9-11 x 4.5 -7 um. Verder zou er een verschil in vleeskleur zijn: kastanjebruin in G. pfeifferi en lichter grijsbruin in G. resinaceum.  G. res groeit vooral aan de voet van levende eiken en G. pfeif. vooral, maar niet uitsluitend op beuk (ook dode), maar ook op andere bomen inclusief eik. Er zijn meer verschillen maar iedere auteur noemt weer andere en dat geeft altijd te denken.

groet,
Ida

bruggeman

Ik zie net dat volgens Juehlich G. resinaceum opvallend licht zou zijn. Dat is de mijne, nu hij een week gelegen heeft. Hij ruikt ook sterk en onaangenaam als je hem doorsnijdt maar dat wordt nergens als kenmerk genoemd. Dan zou de mijne dus toch niet G. pfeifferi zijn! Maar hij groeide wel op een staande morsdode eik en niet aan de voet daarvan. PFFF wat een irritant moeilijk geslacht die Ganoderma's. Ter verhoging van de vreugde geef ik hierbij wat foto's van de mijne.
groet,
Ida

grietaf

Een duidelijk macroscopisch verschil is het éénjarig of meerjarig zijn van de vruchtlichamen. Vandaar dat ik daar naar vroeg.
De Harslakzwam is éénjarig en de Waslakzwam meerjarig ( Joop, dat kun je zien als je een exemplaar doorsnijdt).
Grieta.

adinda

#5
Wat is er dan te zien Grieta, zijn er dan lagen?
Ik heb nog wat foto's gemaakt van het meegenomen exemplaar of je er iets aan hebt kan ik niet bepalen.
Foto-1 is een verdikking die bij foto-2 is doorgesneden en opengeklapt.
Foto-3 nog een opname van de bovenkant, duidelijke verkleurt en niet zo zacht meer van oppervlak.
Foto-4 is de onderzijde van foto-3 met een laag buisjes van 4 mm lengte.
Foto-5 is een laag buisjes van de verdikking op foto-1 van 10 mm lengte.
Er zijn geen lagen in de buisjes aanwezig, ik weet wat je bedoelt dat is heel goed te zien bij tonderzwammen, maar hier is het niet aanwezig.

Mijns inziens is hij dus eenjarig en zou het de harslakzwam moeten zijn, zijn er microscopisch nog verschillen?
Maar als je foto-2 bekijkt (een horizontale doorsnede) is het net of je groeiringen ziet zoals dat bij bomen het geval is.
Met vriendelijke groeten,

Joop

grietaf

Ja, inderdaad. Er is dan een lijntje te zien tussen de buisjes van vorige jaren. Ik zal kijken of ik daar een foto van heb.
Grieta.

bruggeman

#7
Ik heb een klein literatuuronderzoekje gedaan (Nordic 3, Ellis 3, Jahn. Gilbertson en Ryvarden, Juehlich) en kom tot de volgend lijst van verschillen tussen de twee soorten:

       
  • G. pfeifferi is 1) meerjarig, 2) de porien zijn 's winters met hars bedekt, 3) hij is altijd ongsteeld, 4) het vlees is donkerbruin, 5) de hoed aan de bovenkant glanzend,6) heeft een zoete geur, 7) gewicht van vruchtlichaam niet opvallend licht, en 8) groeit bij voorkeur aan de basis van oude, dode of levende beuken.
    G. resinaceum is 1) als regel eenjarig, 2) is zittend of kort gesteeld, 4) heeft lichtbruin vlees, 4) de hoed is aan de bovenkant dof bruin, 4) vruchtlichaam droog opvallend licht (als kurk) en 5) hij groeit het liefst aan de basis van oude levende eiken.
Mijn exemplaar is (droog) zo licht als kurk, sommigen waren kort gesteeld, hij zit op een, zij het dode, eik, ik vind de hoed niet uitgesproken dof, en het vlees was nat best donker, maar nu het droog is veel lichter. Hij heeft een laag porien, maar opdezelfde boom stonden ze vorig jaar ook al, ik weet alleen niet of dit nieuwe vruchtilichamen zijn of niet en het zou natuurlijk ook een meerjarige hoed in zijn eerste jaar kunnen zijn. Maar van wege het gewicht en de steel ben ik vrij zeker dat de mijne G. resinaceum is.
groet,
Ida

adinda

Hallo Ida en Grieta,

Heb ook nog wat nagesnuffeld en ik kom nu toch ook tot de Harslakzwam, zal kijken of ik er microscopisch nog meer uit kan krijgen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Eduardos

#9
Inderdaad zonder twijfel G. resinaceum = Harslakzwam.
Eenjarig/ meerjarig is eigenlijk de sleutel tot de determinatie.
Harslakzwam groeit relatief snel met een dunne laklaag.
Waslakzwam wordt langzaam groter is keihard, en kan dan ook jaren meegaan.
Harslakzwam begint met een mooie bleek oranjebruine bolle groeirand en oranjebruine hoed
(zie foto 3 maar jonger nog boller en bleker).
De hoed wordt dan bruinrood, en na het afsterven in het najaar doffer.
De harslaag is altijd makkelijk indrukbaar.
Waslakzwam begint eigenlijk net zoals een dikrandtonderzwam: langzaam maar degelijk
en heeft nooit zo'n opgezwollen groeirand.
Waslakzwam zit meestal aan de voet van beuken (maar soms ook meters hoog) en
harslakzwam aan de voet van eiken en soms beuken (maar soms ook hoger).
Ryvarden: G. pfeifferi "usually on living Fagus, but also noted on other hosts...."
G. resinaceum "usually fruiting at the base of living Quercus, but also reported from ..." zoals Salix.
Microcopisch schijnt er nog een verschil in het aanzien van de sporen, kan ik opzoeken als iemand daar belangstelling voor heeft, maar dat is echt niet nodig.
Een mooi kenmerk van waslakzwam is ook dat je geel schraapsel krijgt met een mesje over de laklaag.
Beide hebben een eenvoudig kenmerk: de harslaag smelt in een vlammetje van een kaars of aansteker (ook trouwens goed kenmerk voor Fomitopsis pinicola).
Gisteren bij Driebergen een eikenlaantje met talloze harslakzwammen: veel meer dan vorig jaar!
Groeten, Eduard