Geen idee welke groep deze larve thuishoort

Gestart door MarjoSmeets, augustus 12, 2010, 18:25:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

MarjoSmeets

Ah, oké, daar had ik nog niet aan gedacht! Bedankt Wim!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Eén stapje dichterbij zou nog moeten kunnen volgens mijn info: Chrysopidae (Groene Gaasvlieg spec.) - de Bruine Gaasvliegen zouden niet zulke harige knobbels op de flanken mogen hebben.

Ik doe het even goedkoop, heb ook niet alles bij de hand hier, dus: In dit topic staan wat links/info. Er is meer, maar nu even niet ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

#4
Bedankt Arp! Zelfs op vakantie kun je niet zonder ons hè?!  :P ;D

Dit jaar heb ik inderdaad al verschillende groene gaasvliegen hier gezien, andere jaren was er nauwelijks een (of ik keek niet zo goed   ;) ). Leuk dat ik nu ook een larve heb. Maar euh, ik denk dat de vakantie toch teveel invloed heeft op je denken, teveel zon misschien? :P Chrysopidae is toch de familie, de Gaasvliegen? Ik neem aan dat je Chrysoperla spec. bedoeld?

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#5
Ha Marjo,

Nee hoor, ik bedoelde het wel zoals ik het geschreven had. Binnen de Neuroptera worden een aantal families onderscheiden, waaronder de "(Groene) Gaasvliegen" (Chrysopidae) en "Bruine Gaasvliegen" (Hemerobiidae). De "Groene" zijn niet altijd groen en de "Bruine" zijn niet altijd bruin - de echte verschillen liggen in andere details - en ze hebben behoorlijk op elkaar lijkende larven, maar o.a. met het genoemde verschil.

De naam "Groene Gaasvliegen" voor de Familie is verwarrend omdat er ook een soort (c.q. een soortencomplex) is die regelmatig als "Groene Gaasvlieg" wordt aangeduid: Het Goudoogje,Chrysoperla carnea s.l.. Maar alleen "Gaasvliegen" zoals op nlsrt is ook weer lastig want een Hemerobiidae is ook een "gaasvlieg" - een "Bruine", dus hoe maak je dan het onderscheid met Nederlandse namen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ik neem mijn woorden terug!  ;)  Super uitleg weer. Bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

Even voor de leuk; hier kwam net een eerste larvenfase langs  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo