Hoofdmenu

Gevaarlijke planten

Gestart door Hinko, augustus 23, 2006, 10:16:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Tijdens werkzaamheden langs het Miljoenenlijntje (o.a. Spoor emplacement Simpelveld) in Zuid-Limburg kregen verschillende mensen nare 'brandwonden'. Ze deden een beetje denken aan de brandwonden die je van Reuzenberenklauw en Wijnruit kunt krijgen. Waarschijnlijk lag het in ons geval aan de Brandpastinaak. (Weet ik direct ook waarom dat ie zo heet). Ook werd Hop genoemd als mogelijke oorzaak. Klopt dat van deze laatste en zijn er misschien nog meer soorten waarvoor je moet oppassen?

mvgr, Hinko

Corryabbink

Mij is alleen de Reuzenbereklauw bekend. Die soort is soms levensgevaarlijk. Er zijn al meerdere personen door deze toch prachtige soort in het ziekenhuis beland. Ook kan het je een oog kosten als het sap erin terecht komt. Onze dochter heeft dagen niet kunnen zitten daar deze plant, tijdens een speurtocht, nog door de spijkerbroek grote brandwonden op haar lichaam veroorzaakt had. Zo ken ik meerdere gevallen.

Bedankt voor de inlichtingen bij een Pastinaaksoort zou ik er niet aan gedacht hebben.

Van Hop is me niets bekend op dat gebied. Maar zou het niet zo zijn dat sommige mensen er last van kunnen krijgen? Het ligt misschien ook aan het eigen afweersysteem.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

De Dittrichia's staan er ook om bekend behoorlijke huidproblemen te kunnen veroorzaken. In australië wordt hij geloof ik mede daarom bestreden.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

In de Heukels staat ook de Gifsumak (Rhus radicans) vermeld (in ed. 22 staat erbij dat deze bij enige friese meren verwilderd is o.i.d.). Dit is de in Noord Amerika beruchte Poison Ivy, waarmee je NIET in aanraking wil komen.

Er staan bijvoorbeeld foto's op http://www.poison-ivy.org/ voor mensen met sterke magen  :)

Groeten van Kim
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

bhendrikx

Bilzekruid is ook zo'n giftige plant. Al oppassen met aanraken. De Nederlandse flora kent vele gitige planten maar de meesten zijn niet giftig bij alleen aanraking. Anders ligt dat met de genoemde soorten.
Groeten Bart

Pieter Stolwijk

Dodemansvingers - Oennanthe crocata: handen wassen na aanraken.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Windekind

En dat geld ook voor de Waterscheerling. Ik hoorde van iemand die wat ziekerig was geworden na het eten van een boterham, nadat hij waterscheerling had geplukt.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

derop

Hoi mensen,

Waterscheerling kan ook een nare allergische huidreactie veroorzaken. Het lijkt op een schaafwond.
Planten die ook nare huidreacties kunnen veroorzaken zijn: Wolfskers, Doornappel en Slangewortel. Welke reactie die precies veroorzaken weet ik niet maar van de laatste heb ik gehoord dat die behoorlijk heftig kan zijn.
En is de taxus ook niet zo'n geval?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Hinko

CiteerIn de Heukels staat ook de Gifsumak (Rhus radicans) vermeld (in ed. 22 staat erbij dat deze bij enige friese meren verwilderd is o.i.d.). Dit is de in Noord Amerika beruchte Poison Ivy, waarmee je NIET in aanraking wil komen.
Klopt, de plant staat langs een dijkje tussen de Moarre en de Fûgelhoeke (km-hok 159-544). In het leuke boekje "Op planten net útsjoen" van D.T.E. van der Ploeg is een hoofdstuk gewijd aan de herkomst van de planten. Het dijkje had nogal te lijden onder het geweld van weer, wind en water en brak gegregeld door. In 1919 is de Sumak daar neergezet, op aanraden van en geleverd door de Hollandse landeigenaar, om schade aan het dijkje te voorkomen. Er zijn volgens de verhalen zelfs mensen uit de streek in het ziekenhuis terecht gekomen na aanraking van de Sumak.

PS Het boekje van D.T.E. van der Ploeg is echt een aanrader. Het is nog regelmatig in 2e hands boeken zaken te vinden. Bij mijn weten is het alleen in 't Frysk verschenen.
mvgr, Hinko

Hajo

Gewone berenklauw - Heracleum sphondylium: van het sap kan je brandblaren krijgen.

Groetjes,
Harrie

Hinko

"Andere planten (naast de reuzenbereklauw) kunnen eveneens fototoxische eigenschappen hebben en geven soms problemen. We vermelden bijvoorbeeld andere bereklauwsoorten (Heracleum sphondyllium en andere), brandpastinaak (Pastinaca sativa subsp. urens), selderij (Apium graveolens), akkerscherm (Ammi), lavas (Levisticum officinale), peterselie (Petroselinum crispum), bergamotcitroen (Citrus aurantium subspecies bergamia), wijnruit (Ruta graveolens) en Sint-Janskruid (Hypericum perforatum). "

Gevonden op http://www.poisoncentre.be/nl/plants/berce.php
mvgr, Hinko

Els

CiteerVan Hop is me niets bekend op dat gebied. Maar zou het niet zo zijn dat sommige mensen er last van kunnen krijgen? Het ligt misschien ook aan het eigen afweersysteem.
Wij hebben hop in onze tuin maar ben nooit blij als hij opgebonden moet worden, ik krijg er branderige rode striemen van die ook jeuken. Als je ook voelt aan de hop lijkt het wel of er allemaal kleine brandhaartjes opzitten zoals bij een brandnetel.
Els Ouwehand, Katwijk

feel4nature

M'n dochter en ik hebben laatst gele pruimpjes geplukt( m'n beppe noemt ze wichters)
daar hebben we een paar dagen behoorlijk last van gehad...allemaal kleine rode vlekjes kregen we ervan, en onze huid voelde alsof er kleine naaldjes in zaten....

Niet iedereen is gevoelig voor bovengenoemde planten trouwens...ik maakte vroeger als de fluitekruid weg was fluitjes van bereklauw...nooit geen last van gehad! ook van de andere soorten heb ik geen problemen gekregen.

hoe zit het ook al weer met de blaartrekkende boterbloem? ik kan er overheen gekeken hebben, maar volgens mij staat die nog niet in het lijstje.
natuurlijk met groet, Ali.