Hoofdmenu

Fijnstraalsoort?

Gestart door derop, augustus 21, 2006, 16:57:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

derop

Ongeveer 50 cm. hoog. Op industrieterrein tussen twee bedrijven in op stukje grond van zo'n 40 cm. breed. Ik kan het nergens vinden. Dacht dus eerst aan een soort Fijnstraal maar bij mijn weten heeft die alleen witte bloemen. Kan iemand mij verder helpen? (Ter informatie; heb dit niet zelf geplukt maar was al door iemand anders gedaan)
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

Nee, volgens mij geen Fijnstraalsoort. Lijkt een beetje op Bezemkruiskruid. Zou dat kunnen?

Canadese fijnstraal heeft niets wits in de bloemen. Ik zou ze geel noemen.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

Dag Margot,
Dit is Bezemkruiskruid(Senecia inaequidens). Deze composiet heeft in een recordtempo ons land veroverd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

derop

#3
Hoi Corry,

Waar komt het oorspronkelijk vandaan dan? Ik kon het in mijn europese flora niet vinden.

[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

derop

Dag Corry,

Heb ik toch nog een vraagje voor je. Heeft dat te maken met het warmer worden van ons klimaat? Het lijkt erop dat er steeds meer 'gasten' in ons land zich settelen. en dan heb ik het niet alleen over de planten maar ik las ook al zoiets in het forum over padden en van vogels hoor je het ook steeds vaker. Ik vraag me af of we ons daar zorgen over moeten maken of dat dit gewoon te maken heeft met het eeuwig durende veranderen van het klimaat.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Corryabbink

#6
Dag Margot,

Daarover zijn het zelfs de geleerden niet eens. Natuurlijk is het momenteel warmer en staan er in ons land nu planten die voorheen ter hoogte van Parijs stonden. Daaruit zou je kunnen opmaken dat de aarde opwarmt. Vergeet tegelijkertijd niet dat het verkeer ook aanmerkelijk toegenomen is met alle insleep van planten daarbij......
In mijn ogen is het klimaat warmer en extremer aan het worden maar ik kan maar een hele kleine periode overzien op het totaal.
Zorgen heb ik zeker daarover, al was het alleen maar voor mijn kinderen ...denk maar aan een verhoogde waterstand en welke consequenties dat voor ons land zal hebben.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

derop

Ja als je het daarover hebt deel ik zeker je zorgen, maar wat ik eigenlijk bedoelde was of deze planten er nu voor zorgen dat andere inheemse soorten gaan verdwijnen. Of is dat verdwijnen dan weer toe te schrijven aan het warmer wordende klimaat en zowiezo onvermijdelijk.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

huysse

Als je naar het kaartje kijkt voor Bezemkruiskruid dan zie je een heel apart verspreidingspatroon.
Iemand hier, ik geloof dat het Elmar was(?), vertelde dat die typische verspreiding kwam ten gevolge van treinen, je kunt het dus vooral langs spoorrails vinden.

Groet,
Marijke

Corryabbink

De uit zuidelijke landen afkomstige planten maken steeds meer kans hier te overleven. Vaak ten koste van de inheemse flora. B.v.  Grote kroosvaren(Azolla filiculoides) die in een warme zomer van de sloot een blubberende stinkende massa kan maken. Onder het kroosvarendek verdwijnen alle inheemse soorten.
Nog een voorbeeld is Straatlliefdegras(Eragrostis pilosa) deze soort heeft binnen enkele jaren o.a. de plaats van Straatgras(Poa annua) ingenomen.

Dan zijn er nog soorten die niet tegen opwarming kunnen en steeds noordelijker gezocht moeten worden enz. enz.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

CiteerAls je naar het kaartje kijkt voor Bezemkruiskruid dan zie je een heel apart verspreidingspatroon.
Iemand hier, ik geloof dat het Elmar was(?), vertelde dat die typische verspreiding kwam ten gevolge van treinen, je kunt het dus vooral langs spoorrails vinden.

Groet,
Marijke
Hoi Marijke, Corry en anderen,

Dat had betrekking op de versbreiding van Bezemkruiskruid vanuit Zuid-Limburg via spoorrails en ook wegen sinds ong. 1985.
het verspredeidingsbeeld toen en vlak daarna was dus : Zuid-limburg + spoorrails en wegen.
Inmiddels is de soort overal algemeen, ook buiten de corridors.

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat de huidige temperatuurstijging van invloed is op het verspreidingspatroon van verschillende soorten.
En dan nog is het de vraag voor welke soorten precies wel de klimaatverandering de hoofdoorzaak is en voor welke niet. Je zult dat per soort of misschien soms groep moeten bekijken en bij de ene soort, groep is het veel makkelijker om een oorzakelijke relatie te vinden dan bij andere.
Andere dingen kunnen ook een rol spelen.

Dat gaf Corry ook aan.


Overigens is de discussie wat de oorzaak is van de temperatuurstijging van de aarde ook nog lang niet zonneklaar. Wat ik er van begrepen heb is dat het wel algemeen geaccepteerd is dat het broeikaseffect een rol speelt, maar dat de deskundigen op dit gebied het er nog lang niet over eens zijn hoe groot die bijdrage is t.o.v. b.v. een natuurlijke schommeling in het klimaat.
Zo zijn er bepaalde geologen die de bijdrage van het broeikaseffect laag inschatten (10%) heb ik b.v wel eens gehoord. Vrijwel alle milieudeskundigen denken daar heel ander over.

Het is ook heel belangrijk om de statistieken in een juist perspectief te plaatsen.
Wanneer ik de opwarming als milieufanaat van de laatste 10 jaar vergelijk met de gemiddelde opwarming van de aarde van de laatste 5000 jaar of zo dan gaat het inderdaad supersnel. Maar als ik de huidige temperatuur doortrek naarv een bepaalde andere piek in temperatuur dan lijkt er niets aan de hand.
De meesten zijn het er echter wel over eens dat dit een hele snelle stijging is in een hele korte tijd.


Pffff, dit loopt een beetje uit de hand, wie zit er eigenlijk op dit verhaal te wachten.

Nou ja, 'k heb het nu eenmaal geschreven dus....

Met vriendelijke groet,

Elmar





Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

huysse

CiteerDat had betrekking op de versbreiding van Bezemkruiskruid vanuit Zuid-Limburg via spoorrails en ook wegen sinds ong. 1985.
het verspredeidingsbeeld toen en vlak daarna was dus : Zuid-limburg + spoorrails en wegen.
Inmiddels is de soort overal algemeen, ook buiten de corridors.

Als de soort overal algemeen is, hoe wordt de spreiding van de plant hier op het kaartje op de site dan verklaard?
Dat kun je toch geen toeval noemen denk ik?

Groet,
Marijke

derop

Nou Elmar, ik vond het anders erg interresant. Het is in ieder geval een erg uitgebreid antwoord op mijn vragen en daar ging het mij toch om.
In ieder geval bedankt daarvoor.

Voor wie er in geinterreseerd is: Volgens mij is klimaatverandering iets normaals. Alleen heeft de mens er wel voor gezorgd dat het nu een stuk sneller gaat. Was de mens er niet geweest,.. was de klimaat verandering er toch wel gekomen alleen een stukje ( paar honderd jaar misschien -_- ) later en had het wat langer geduurd.
Overigens ben ik van meneing dat wij ( de mens) er vaak een potje van maken maar dat wij het nooit zullen winnen van Moeder Natuur.

What ever happens she's bouncing back!!!
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Windekind

Citeer[
Als de soort overal algemeen is, hoe wordt de spreiding van de plant hier op het kaartje op de site dan verklaard?
Dat kun je toch geen toeval noemen denk ik?

Groet,
Marijke [/quote]
Er is nog wel een duidelijke concentratie aanwezig langs de spoorwegen, rivieren en wegen.

Maar, ... daar buiten is de soort algemener en algemener aan het worden.


In steden, akker, afgravingen is het op veel plaatsen te vinden ver buiten de genoemde linten.


M.I. wordt het effect mede veroorzaakt door het beperkt aantal waarnemingen dat ingevoerd is ! Ongetwijfeld ook nog het beperkte aantal mensen dat (veel) invoert, waardoor het waarnemerseffect optreed. Zie Twente met de fanatieke FWT. En ik geloof niet dat dit de database van de FWT betreft, maar alleen recente waarnemingen van recent gedane km-hokken.  Nou ik garandeer je dat in Brabant net zoveel plekken zijn.

Ik heb b.v. de atlas van de flora van Oost-Gelderland er ook nog even bij gepakt.

Langs de rivieren en grote wegen en spoorwegen is het zwart van de stippen (zo goed als volledig dekkend over grote delen), maar langs kleine weggetjes ook steeds meer en ook daarbuiten.

We is het zo dat in de gebieden die relatief afgesloten zijn van drukke wegen (hoofdwegen) e.d. nog steeds duidelijk minder concentratie van vindplaatsen is, maar ook daar is zeker geen sprake meer van zeldzaamheid eerder van vrij algemeen tot algemeen  !!!



Groet,

Elmar





Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Niko Buiten

#14
Dag mensen,

Een leuk onderwerp om je bezorgd over te maken. Een paar aanvullingen:

Bezemkruiskruid komt ook veel in de duinen voor. Mensen die niet vaak in de duinen komen zijn er verbaasd over.

Een goed boek over klimaatverandering en de effecten op de natuur is het boek 'Opgewarmd Nederland' van Rolf Roos. Echt een aanrader. En Rolf is er één van 'ons' (een plantenman).

Verder zijn er nog de site www.opgewarmdnederland.nl en de sites van het Natuur- en Mileuplanbureau, de KNMI en Natuurkalender.
Groet,

Niko Buiten.


Windekind

Citeer
Citeer[
Ik heb b.v. de atlas van de flora van Oost-Gelderland er ook nog even bij gepakt.

Langs de rivieren en grote wegen en spoorwegen is het zwart van de stippen (zo goed als volledig dekkend over grote delen), maar langs kleine weggetjes ook steeds meer en ook daarbuiten.

We is het zo dat in de gebieden die relatief afgesloten zijn van drukke wegen (hoofdwegen) e.d. nog steeds duidelijk minder concentratie van vindplaatsen is, maar ook daar is zeker geen sprake meer van zeldzaamheid eerder van vrij algemeen tot algemeen  !!!



Groet,

Elmar
Ik zie dat dit ten onrechte lijkt op een citaat. Het is mijn vrije intepretatie van het verspredingskaartje.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

derop

Ben eens terug gegaan naar de plek waar ik de Bezemkruiskruid vond.
Het staat er helemaal vol. Industrie terrein; achter een station,..dus veel treinverkeer maar ook veel vrachtverkeer. Over het hele industrieterrein verspreid. Ga volgende week het hele terrein verkennen,..volgens mij staat daar nog veeeeel meer leuks!
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

Dat soort terreinen zijn altijd spannend. Je vind er de gekste soorten. En veel nieuwkomers.

Het is voor mij een reden waarom ik ook in het urbaan gebied inventariseer. En de mensen die er inventariseren vormen een wereldje apart (je gaat ook bij elkaar op excursie om soorten te leren herkennen).

Groet,

Niko Buiten.


alegro

#18
CiteerDat soort terreinen zijn altijd spannend. Je vind er de gekste soorten. En veel nieuwkomers.
Yep!

http://www.linu.demon.nl/flora/entrepot.htm
Grüezi mitenand,
Arjan

Niko Buiten

Leuke florasite! Zag nieuwe soorten en heb van andere mijn blik verfrist.
Groet,

Niko Buiten.


Pieter Stolwijk

#20
De verspreidingskaartjes op waarneming.nl geven een vertekend beeld van de realiteit, omdat - inderdaad door de FWT - uit Twente aanzienlijk meer gegevens zijn ingevoerd (oudste waarnemingen uit 1977) dan uit andere streken.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Ron Poot

... waardoor deze site voor de Twentse florist heel interessant is geworden! :)  
Groet, Ron

Windekind

M.I. is vooral sprake van een gevaar op vervuiling vande site.
Niet alle gegevens vanaf die tijd in Twente zijn ingevoerd. Maar blijkbaar een bepaalde selectie.
Ik zie b.v. geen gegevens van bijzonderheden uit de tijd dat ik die daar door gaf.
Dat maakt mij persoonlijk helemaal niets uit, maar het lijkt er op dat alleen gegevens van enkele personen zijn door gegeven.
Dat betekent dat niet alle gegevens zijn doorgegeven, maar een selectie. Waarom ????
Dat levert nog meer problemen op bij intepretatie dan wanneer alles uit die tijd wordt overgehevelt. Dan is het tenminste duidelijk.

M.I. is dit een goede bijdrage tot de vertekening van het gehele beeld, Pieter, zoals je zelf al aan geeft.

Leg mij eens uit wat de selectieve criteria zijn, en wat je beoogt met het doorgeven van specifieke oude waarnemingen ?


Ik ben zeer benieuwd.

Elmar

En wat Ron bedoelt met eindelijk interessant geworden, vraag ik me ook erg af, zeker als geen volledige info is door gegeven.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Pieter Stolwijk

Twee dingen zijn van belang.

1. Ik heb aanvankelijk alleen gegevens doorgegeven van die waarnemers die daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven.
2. Later heb ik van meer mensen (waaronder jij) toestemmming gekregen, maar nog geen tijd gehad de gegevens in een voor waarneming.nl gepast format te zetten en aan Hisko te sturen. Dat zal wel najaar worden.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Windekind

Hoi Pieter,

ik snap dat.

Maar alle gegevens uit die tijd zijn bij Floron ingevoerd.

Wat is het doel van het invoeren van deze oude gegevens in waarneming ?

Ik snap dat  echt niet zo goed !

Ik zie natuurlijk wel wat voordelen, maar wanneer dit voor hel Nederland consequent en volledig zou gebeuren zou het m.i. pas echt interessant worden.

En m.b.t. de kaartjes zou ik het advies willen geven standaard alleen de waarnemingen vanaf begin waarneming te laten zien. Verder zouden dan data ingevuld kunnen worden wanneer andere datasgrenzen gewnst zijn.


Ik hoop niet dat je mijn hopelijk als kritische noten beschouwde opmerkingen als negatief of zeurderig ervaart, want zo zijn ze in ieder geval helemaal niet bedoeld.



Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Corryabbink

Dag Elmar,

Mijn waarnemingen zitten er ook allemaal in en daar ben ik blij mee. Nu kan ik tenminste zien wat ik 15 jaar geleden, in een bepaalde omgeving, gevonden heb. Voor mij niet zo belangrijk daar ik nog heel veel weet maar ik heb het eeuwige leven ook niet en op deze manier hebben anderen ook toegang tot mijn oude gegevens.

Onder vervuiling versta ik een database waarin gegevens staan die niet kloppen.
De gegevens van de FWT zijn allemaal gecontroleerde gegevens waar, voor zover mogelijk, de fouten uitgehaald zijn.

Dat Ron het interessant begint te vinden wil ik wel geloven. Nu is er tenminste iets te zien van bepaalde gebieden. Voorheen was dat onmogelijk. Beter iets dan niets is ook mijn standpunt.
Natuurlijk zou het prachtig zijn dat op die manier heel Nederland in beeld kwam maar daarmee ben je afhankelijk van degenen die de waarnemingen invoeren of een actieve werkgroep zoals b.v. de FWT.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#26
Citeer... waardoor deze site voor de Twentse florist heel interessant is geworden! :)
voor elke florist...

Windekind

Dag Corry,

hoe meer gegevens hoe beter. Zijn we het over eens.

Alleen moeten we oppassen, dat is eigenlijk alleen wat ik wil zeggen, dat er geen kaarten e.d. ontstaan die een verkeerde werkelijkheid voorstellen door dat in en bepaald gebied veel oude gegevens zijn meegenomen en in ander gebied niet.

En je hebt gelijk, vervuiling van de database is niet aan de orde , maar er moet goed opgelet worden hoe de gegevens (o.a. via kaartjes)  zo betrouwbaar mogelijk kunnen worden weergegeven voor een goede vergelijking.

Dat is lastig en het waarnemerseffect is vaak duidelijk, maar we moeten er voor oppassen dat dat niet nog versterkt wordt.

En er moet me wel van het hart dat ik de FWT enorm bewonder wat betreft de waarnemingen en het fanatisme. En dat zie je natuurlijk ook terug in de kaartjes en terecht.


Er zijn volgens mij maar weinig plekken die zo goed geïnventariseerd zijn als Twente. Oost-Gelderland b.v. is ook zo'n gebied.


Groet,

Elmar



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ron Poot

CiteerEn wat Ron bedoelt met eindelijk interessant geworden, vraag ik me ook erg af, zeker als geen volledige info is door gegeven.
Naarmate er meer gegevens ingevoerd worden, krijg je een beter overzicht van het voorkomen van soorten in het gebied. Als ik een leuke soort vind, toets ik die meestal even aan de overige vindplaatsen in de regio. Dat geeft soms verrassende inzichten. In "lege" gebieden mis je die mogelijkheid.

Overigens: het woord "eindelijk" heb ik niet gebruikt. Ik vind deze site ook om allerlei andere redenen erg leuk en leerzaam, waaronder de discussies op dit forum.
Groet, Ron

Pieter Stolwijk

#29
Simpel: Hisko meende dat dat leuk zou zijn; na enige aarzeling van mijn kant was ik het met hem eens. Je kunt namelijk elke gewenste filtering in de tijd aanbrengen, als je een kaartje wilt zien!

Ideaal zou zijn dat er ergens (waar dan ook) online een representatief kaartje van een soort zou zijn op te roepen.
Daartoe ontbreken mij echter de mogelijkheden.
Voor Twente is echter een tamelijk (provinciale gegevens ontbreken goeddeels!) goed beeld te geven.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente