Kiekendief

Gestart door Anomar, augustus 11, 2010, 16:46:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anomar

Deze kiekendief heb ik gisteren gefotografeerd in de Flevopolder.
Nu vraag ik me af of dit een blauwe of een grauwe kiekendief is.
Hij/zij vloog ver weg, dus het zijn geen superfoto's, maar ik hoop dat jullie me kunnen
vertellen welke soort het is. Alvast bedankt.

Groetjes van Ramona. 




jonas D

Het is een man grauwe kiekendief.
Groeten,
Jonas

jonas D

Groeten,
Jonas

BramtK

Inderdaad, wellicht nuttig om op te merken dat het een vogel in overgangskleed is. Een tweede kalenderjaar dus. Te zien aan o.a. de nieuwe binnenste handpennen, die zijn al als bij een adult mannetje terwijl de buitenste handpennen nog zwartbruin en gebandeerd zijn. Zo'n overgangskleed is niet in alle gidsen terug te vinden, ook niet in het soortoverzicht op deze site.
Groeten,

Bram ter Keurs

Anomar

Toch een grauwe kiekendief. Die had ik nog nooit gezien.
Dus ik ben er hartstikke blij mee. Bedankt voor de antwoorden
en de uitleg  :duim:

Groetjes van Ramona.

Vincent Hart

Citaat van: BramtK op augustus 11, 2010, 16:59:07 PMZo'n overgangskleed is niet in alle gidsen terug te vinden, ook niet in het soortoverzicht op deze site.
Goeie, Bram!

Ramona, zou je je waarneming misschien in willen voeren incl. foto's? Dan kan ik je foto's aan het soortenoverzicht toevoegen  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

milvusmilvus

Puur ter belangstelling: Waarom is dit een Grauwe en geen Blauwe? Koptekening?
Groet, Edzard

Anomar

Ik heb hem net ingevoerd met de foto's er bij  :duim:

Groetjes van Ramona.

Vincent Hart

Taadaa: http://waarneming.nl/soort/info/14 ;)
Ik ben zo vrij geweest de door Bram gesuggereerde leeftijd bij je waarneming en foto's te zetten, zodat ze goed in het soortoverzicht terechtkomen. Als je het daar niet mee eens bent, graag even bericht!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#9
Citaat van: BramtK op augustus 11, 2010, 16:59:07 PM
Inderdaad, wellicht nuttig om op te merken dat het een vogel in overgangskleed is. Een tweede kalenderjaar dus. Te zien aan o.a. de nieuwe binnenste handpennen, die zijn al als bij een adult mannetje terwijl de buitenste handpennen nog zwartbruin en gebandeerd zijn. Zo'n overgangskleed is niet in alle gidsen terug te vinden, ook niet in het soortoverzicht op deze site.

Ik denk een 3e kalenderjaar Bram (een 2e zomer): bij 2e kj (1e zomer) is de kop meestal nog grotendeels als juveniel (maar zeker niet zo grijs als deze) evenals alle handpennen bijvoorbeeld.
EDIT: Was even vergeten dat het al augustus is en dat Grauwe Kiek dan in zijn 2e kj al flink geruid heeft meestal, net als deze. Dus 2e kj kan heel goed, sorry voor het misverstand.

Citaat van: milvusmilvus op augustus 11, 2010, 18:13:23 PM
Puur ter belangstelling: Waarom is dit een Grauwe en geen Blauwe? Koptekening?

Er zijn al diverse kenmerken van adulte Grauwe man zichtbaar zoals de asgrijze kopkap en vooral de roestrode tekening op flank en oksel etc. Een Blauwe man in vergelijkbaar kleed is hier wit en lijkt oppervlakig op adult Steppekiekman omdat een deel van de handpennen (de binnenste, net als hier) al adult (zwart) zijn en de buitenste nog juveniel (licht gekleurd).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Ik zit nu pas met het boek op schoot en kan met zekerheid zeggen dat je gelijk hebt als je me gelijk geeft, Frank.  ;)
Forsman laat een door hem als 2kj bestempeld mannetje zien met grijze kop, nog zonder nieuwe slagpennen zichtbaar (plaat 249 in mijn editie). Een andere vogel (plaat 250) heeft dezelfde pennen geruid als de vogel van dit topic, foto van augustus. Forsman stelt ook dat bij de kieken de rui jaarlijks wordt gecomplementeerd, maar ik zag van de week een kiek waarbij ik dat sterk betwijfelde. In ieder geval lijkt het erop dat eerder aan de kleinere veren wordt begonnen dan aan de grote pennen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Laten jullie het even weten als jullie allebei gelijk hebben/vinden dat de ander dat heeft, heren? Dan pas ik het kleed nog even aan - indien nodig ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Prima, laat ik 'm zo staan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers