Hoofdmenu

Kransgras?

Gestart door HPM, augustus 11, 2010, 18:54:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Laatst werd me gevraagd of ik nog geen Kransgras had gevonden in Den Haag.
Ik heb toen gezegd dat ik dacht dat ik het wel was tegengekomen maar dat ik
me er nog niet in had willen verdiepen. Vandaag lopend door de binnenstad heb
ik op veel plaatsen de soort gezien waarvan ik vermoed dat het Kransgras is.
Hierbij een paar afbeeldingen. De grote pluim links op de scan staat ook links
op de foto van een bloembak voor het Centraal station.
Is dit inderdaad Kransgras?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

WimV

Helemaal goed, Herman.

Groetjes,
Wim

HPM

Dank je wel Wim, je maakt me blij. Het is geen soort die ik gemakkelijk vanaf de fiets met zekerheid zal kunnen identificeren maar ik zal er vanaf nu wat meer aandacht aan besteden als het zo uitkomt en misschien volgend jaar wat intensiever. Ik kan al wel zeggen dat het in ieder geval in delen van de binnenstad aardig algemeen is en in andere delen ontbreekt. Het is zelfs een van de weinige soorten in de Spuistraat, waar vrijwel niets groeit.

Ik vraag me nog wel wat af. Bij dat grote exemplaar voelen blad en bladschede ruw aan, vooral van boven naar beneden, terwijl de kleinere exemplaren glad aanvoelen. Is dat normaal?

--

Herman van der Meer

Maico Weites

De kleine lijken nogal op straatgras, waar zit het verschil?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

HPM

Goeie vraag want daar vind ik die kleinere ook wel op lijken en ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Ik denk dat de pluimen dichter zijn en dat vooral aan het begin de onderste takjes van de pluim min of meer omhoog staan. Heukels zegt dat de zijtakjes tot aan de voet met aartjes zijn bedekt. Ik denk dat de pluimen ook minder pyramidevormig zijn dan van Straatgras.

--

Herman van der Meer

Maico Weites

Bedankt,Herman. Met wat vergelijken zie ik het nu ook.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

rapunzel

Citaat van: HPM op augustus 11, 2010, 22:39:17 PM
Goeie vraag want daar vind ik die kleinere ook wel op lijken en ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Ik denk dat de pluimen dichter zijn en dat vooral aan het begin de onderste takjes van de pluim min of meer omhoog staan. Heukels zegt dat de zijtakjes tot aan de voet met aartjes zijn bedekt. Ik denk dat de pluimen ook minder pyramidevormig zijn dan van Straatgras.

--

De aartjes van Kransgras zijn eenbloemig, net als bij voorbeeld bij Agrostis
Een oude naam voor de soort is dan ook Agrostis semiverticillata
Bij straatgras, Poa annua, zijn de aartjes meerbloemig. (3-10 bloemetjes per aartje)

Gr.
Koos
Koos Ballintijn

Margreet Kwh

CiteerIk vraag me nog wel wat af. Bij dat grote exemplaar voelen blad enbladschede ruw aan, vooral van boven naar beneden, terwijl de kleinereexemplaren glad aanvoelen. Is dat normaal?

In de Atlas van de Nederlandse grassen staat bij Polypogon semiverticillatus (blz. 105):
"Bladen sterk ruw, geribd. Bladscheden fijn ruw"

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

dirder

Citaat van: m.weites op augustus 11, 2010, 22:13:46 PM
De kleine lijken nogal op straatgras, waar zit het verschil?

Uit 'Grasses of the intermountain region' (2009): Bij Polypogon vallen de aartjes in hun geheel af (dus onder de kafjes), bij Agrostis vallen de aartjes boven de kafjes af.  ;D

Er staat ook in dat Agrostis wel eens hybridiseert met Polypogon.

dirk derdeyn
Groeten, Dirk Derdeyn.

HPM

Vandaar denk ik dat er bij Kransgras uiteindelijk (vrijwel) alleen de as van de pluim overblijft. Hoe zit dat eigenlijk bij Poa (annua)? Daar blijft altijd iets zitten geloof ik, en dan niet de zijsteeltjes.

--

Herman van der Meer