Welke paddestoelen?

Gestart door Zilverstreep, augustus 21, 2006, 08:32:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Zilverstreep

Voor de mooiheid een paar foto's genomen. Wie weet wat dit is (indien al te bepalen...)?
Groeten,
Floor van Lamoen

Zilverstreep

En dit, is dit eekhoorntjesbrood?
Groeten,
Floor van Lamoen

Zilverstreep

En dan, grijs met witte stippen...
Groeten,
Floor van Lamoen

Zilverstreep

En de laatste.
Groeten,
Floor van Lamoen

fungi_nl

#4
Beste Floor,

Vier paddestoelen.

1. Russula ..... (hier kom ik nog op terug wanneer ik meer gegevens van je heb gekregen, zoals, geur, smaak, standplaats, bomen in de buurt en eventueel voor de gevorderde een reactie op de steel met ijzersulfaat, klinkt cru, amar deze gegevens heb ik wel nodig. Eerste gok is een Russula nitida, de ribbelde hoedrand is al bijna zichtbaar, alleen moet deze onderaan de steel wat lichtroze nuances hebben.)

2. Kastanjeboleet

3. Parelamaniet, de rode kleur die na vraat of kneusing tevoorschijn komt is hier goed te herkennen. Op dit moment stikt het van de parelamanieten.

4. Lijkt mij een psathyrella (Franjehoed, maar welke? Dit is ene moeilijke groep om te determineren)

Jan Essink

Beste Floor,

Fungi zegt voor nummer 2 Kastanjeboleet. Deze is goed te herkennen als je aan de onderzijde de sporen indrukt. Bij Kastanjeboleet worden die altijd blauw.

Eekhoorntjesboleet of Steinpilz zoals de Duiters hem noemen heeft in een jong stadium een dikke ronde witte steel die langer en smaller wordt als de boleet ouder wordt. De hoed is meestal  bruin en glimt minder bij regen dan de Kastanjeboleet.

De Eekhoorntjesboleet begint bij ons in de buurt nu zeer algemeen te worden en komt met grote exemplaren onder m.n. beukenbomen voor al hoe wel hij ook onder dennenbomen wil staan.


Jan Essink
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Cees Veenema

#6
Hoeveel  Eekhoorntjesbrood er per jaar is hangt af van de zomer. Bij een natte zomer dan minder en na een zeer droge periode, zoals nu meer.
Soms in een jaar op een bepaalde locatie nauwelijks en een jaar of enkele jaren later volop. Dan toch ( latent )  aanwezig zullen we maar zeggen.
Hierbij ook nog een exemplaar van gisteren en verder is het verschil goed te zien bij het soortenoverzicht.

De paddestoel op de laatste foto lijkt me trouwens een Gezoneerde vlekplaat - Panaeolus subbalteatus.
Groet,

Cees

fungi_nl

Het eekhoorntjesbrood heeft ook een witte nettekening op de steel en dat heeft de kastanjeboleet niet. Qua hoed en steel is het een kastanjeboleet.

Cees Veenema

CiteerEn de laatste.
Zou dit geen Gezoneerde vlekplaat kunnen zijn ?
Groet,

Cees

Zilverstreep

#9
Citeer1. Russula ..... (hier kom ik nog op terug wanneer ik meer gegevens van je heb gekregen, zoals, geur, smaak, standplaats, bomen in de buurt en eventueel voor de gevorderde een reactie op de steel met ijzersulfaat, klinkt cru, amar deze gegevens heb ik wel nodig. Eerste gok is een Russula nitida, de ribbelde hoedrand is al bijna zichtbaar, alleen moet deze onderaan de steel wat lichtroze nuances hebben.)
Ja, daar was ik al bang voor. Ik ben nou niet bepaald een paddenstoelenkenner, dus voor ik ga proeven :(
De lokatie was een pad waarlangs vooral veel eik, met onderbegroeiing van vooral veel hulst en braam.

Zeer bedankt verder voor determinatie van 2 en 3 en de uitleg over Eekhoorntjesbrood/boleet.
Groeten,
Floor van Lamoen