Macropis europaea

Gestart door daandevos, augustus 10, 2010, 20:09:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

daandevos

Is dit de gewone slobkousbij (Macropis europaea) gevonden op een zandverstuiving in teteringen
of is het de Pluimvoetbij (Dasypoda hirtipes) ik twijvel.

gr Daan de Vos

han.endt


daandevos

Betekend dit dat je bij deze foto niet verder komt dan Colletes sp. en kan ik daar nog een Nederlandse naam aan plakken. gr Daan de Vos

han.endt

Citaat van: daandevos op augustus 10, 2010, 20:20:39 PM
Betekend dit dat je bij deze foto niet verder komt dan Colletes sp. en kan ik daar nog een Nederlandse naam aan plakken. gr Daan de Vos
Ja, daar ben ik wel bang voor. Ik durf dat i.i.g. niet aan zo van foto. Colletes zijn zijdebijen.

daandevos

Oke bedankt.
Toch nog een gokje de zandvlakte heeft ook vele stukken met nu in bloei staande heide zou het dan niet de
heizijdebij (collettes succinctus) zijn.Klinkt aannemenlijk toch.

gr Daan de Vos

han.endt

Die soort vliegt normaliter op struikhei. Ik had gisteren toevallig een vrouwtje op koninginnenkruid, maar die heeft wel ongeveer dezelfde kleur bloemen als struikhei. Bloemsoort en -kleur is erg belangrijk bij (wilde) bijen.
Op kruiskruid vliegt hoofdzakelijk de Duinzijdebij, C. fodiens, (ook in het binnenland!) en in mindere mate de Wormkruidbij, C. daviesanus, Voor de Duinzijdebij lijken me de bandjes echter wat te smal. Zegt niet alles want het beestje is al behoorlijk grijs en dus al wat ouder. Er zijn verder nog wat andere, minder algemene soorten die ik niet goed ken.
Kortom zonder het bijtje te vangen en onder een binoc te bekijken lijkt het me erg moeilijk hier een naam aan te verbinden.

Stijn Schreven

Waarom is het geen mannetje pluimvoetbij (Dasypoda hirtipes)? Hij heeft in ieder geval het pluizige uiterlijk (hoewel Colletes mannen dat ook hebben), maar wat ik niet van Colletes spp. ken zijn de dikke afstaande zwarte haren op de tergieten.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

han.endt

Ja daar zeg je wat. Je brengt me aan het twijfelen. Ik had die in eerste instantie uitgesloten, want ik vind die wat meer pluizig en minder compact, maar misschien komt dit compacte wel omdat hij zo tegen het bloempje aangedrukt zit. Konden we de vleugeladering maar zien......

gko

#8
in het oorspronkelijke bericht stond eerst alleen de slobkousbij, daarna voegde hij de puimvoet toe,
ik twijfel ook over Colletes, zat aan pluimvoet of flavipes te denken, onlangs is een dergelijk bij als pluimvoet gedetermineerd.
lastige bijen vind ik
met vr gr gkoopman

daandevos

Heb nog een foto van de ander kant af genomen hier is enige vleugeladering op te zien hoop dat dit helpt.
Hoe meer ik zelf op internet speur hoe lastiger ik het vind worden.(maar wel bijzonder boeiend)

mvg Daan de Vos en bedankt voor de geboden hulp

han.endt

Ja, dan is het Dasypoda hirtipes.