Hoi Petra,
De automatische validatie gaat alleen uit van de algemene en zeer algemene soorten. (als ik het goed begrijp) Dit is dus wel een stap voorwaarts, maar een stap voorwaarts wat bitter weinig zegt. Waar het uiteindelijk om draait zijn de beschermde en (zeer) zeldzame soorten. Zolang waarneming.nl aan de poort daar niets aan doet, blijft het voor de admins dweilen met de kraan open. Op basis van de hoeveelheid gegevens die waarneming.nl nu heeft (volgens mij staat het wel ergens op de site, maar kan het even niet vinden. Schatting rond de 1,5 miljoen plantenvondsten?) kunnen ze nu nog geen basismodule maken voor zeldzame en zeer zeldzame soorten. Simpelweg omdat er te weinig gegevens zijn om betrouwbaar te zijn om voor een automatische basismodule te gaan. Dit kan zeker in de toekomst wel. In het huidige tempo waarin er gegevens binnenkomen schat ik zo in dat over een jaar of drie er wel een basismodule kan komen voor (zeer) zeldzame soorten. Kijk en dan gaat het pas echt werken. Want dan heb je een automatische validatie op basis van (aangrenzende) km-hokken aan de invoerkant, wat ontiegelijk veel werk en tijd scheelt + wat er daarna nog uit komt rollen aan de uitvoerkant bij de NDFF ook veel minder zal zijn.
Wat waarneming.nl nu doet is natuurlijk wel goed. Je moet ergens beginnen met structuur in bouwen. Want hoe je het op dit moment ook bekijkt. DE zwakte van waarneming is simpelweg de betrouwbaarheid van de waarnemingen.
Dat in het systeem van waarneming.nl dus nu pogingen worden ondernomen om die betrouwbaarheid in een systeem of structuur te gieten, is prima.
Dit betekent ook dat de admins moeten mee evalueren.
Kijk Petra, jij hebt een al jarenlang opgebouwd systeem. Jij weet precies wat je moet doen, wanneer, met welk gebied je te maken hebt, over het algemeen met welke waarnemers je van doen hebt etc. M.a.w. het is eigenlijk een peulenschil voor je. Een week effe flink blokken om alles door te nemen en je hebt het terug gebracht tot een hapklare brok. Zo moet het.
Maar nu waarneming.nl. (ik zal hier wel weer commentaar op krijgen) De admins doen maar wat!
Dit klinkt uiterst negatief, maar zo is het niet bedoeld. Alleen de foto's worden beoordeeld, maar niet alle foto's. Waarom eigenlijk niet? Ik heb een beetje door het bestand gelopen en wat mij opvalt dat de wat moeilijkere foto's vaak niet worden beoordeeld. Waarom niet? Is er dan geen tijd om deze persoon dan aan te schrijven. Durft men het niet aan om deze persoon aan te schrijven. Of toch weer, er zijn geen mensen genoeg om dat te doen. Of is dit een winterklus? Maar dan krijg je hetzelfde als bij Forget. Pas een half jaar later worden mensen benaderd, en dan wordt het een stuk lastiger om een soort te beoordelen.
Als je alleen de foto's beoordeeld, dan MOET je ook alle foto's beoordelen. Dat is een systeem, dat is een structuur. Weliswaar een klein structuurtje, maar wel een structuur. "Je weet, ik stuur een vondst in met een foto en deze vondst wordt DUS beoordeeld. Zo simpel zit het.
Vondsten waar geen foto bij staan, worden in de meeste gevallen niet beoordeeld, maar soms ook weer wel. Dit zijn dan vaak goedgekeurde vondsten van (zeer) goede floristen of vondsten waarbij van die bepaalde soorten in dat gebied al 10000 andere meldingen zijn. Maar ja, is dit hapsnapbeleid nu handig van de admins. Nee, absoluut niet. Als je je concentreert op de foto's (het beleid) doe dat dan ook en ga geen tijd steken in vondsten waarbij geen foto staat. Dit scheelt tijd en brengt structuur aan voor jezelf.
Het forum, ook zo iets. Dan zie ik de ene admin vaak op het forum. De week erop zie ik een ander vaak wat doen op het forum. Dan zie ik ze allemaal wat doen. Oftewel, natuurlijk allemaal hartstikke goed, maar er is geen structuur in te bekennen. Men doet, hoe het uitkomt. En deze werkwijze zal er toch op de een of andere manier uitmoeten. De admins moeten veel meer vanuit een structuurrijke basis gaan werken. Wie is heel goed in planten. Die gaat valideren aan de voorkant. Wie is goed in contacten leggen met vrijwilligers. Die richt zich wellicht wat meer op het forum enz. Wie is goed in de contacten EN heel goed in planten. Die gaat wellicht wat meer in contact met waarnemers waarbij probleemgevallen aan de orde zijn. De admins die voornamelijk aan de voorkant zitten, kunnen dit al signaleren en dan doorgeven.
Wat ik bijvoorbeeld heel erg mis, is een soort stofzuigerfunctie. Soorten die op de een of andere manier door het net zijn gevallen. Die moeten ook opgepakt worden. Anders blijven dit soort gevallen, rustig 3-4 jaar liggen. En dan, tsja wat moet je er dan mee.
En waar hebben we het nu over. Voornamelijk de (zeer) zeldzame soorten. Als je op een gemiddelde dag 400 meldingen hebt, dan zijn het over het algemeen zo'n 25 zeer zeldzame soorten en 100 zeldzame. Concentreer je dan vooral en in eerste instantie op die zeer zeldzame. Maar maak het dan wel af! En geef ook door aan de stofzuiger, "he deze dag gaat niet lukken, we hebben wat hulp nodig". Maar doe als admin, niet en dat en dit en zus en zo, of deze week, wat meer dit en de volgende week vooral dat. Baken je taken af. Richt je vooral op de dingen waar je goed in bent.
Het was heel opmerkelijk dat Albert Vliegenthart van de NDFF opmerkte dat de admins zich meer moesten gaan richten op de vondsten zonder foto. Mijns inziens een heel belangrijke opmerking. Feit blijft dat, dit (de vondsten zonder foto) in de toekomst natuurlijk de zeer grote hoop gaat worden, waaruit de admins moeten gaan valideren na terugkomst uit de NDFF. Nu is dit nog niet mogelijk, maar er moet (als dat kan) door waarneming.nl zo snel mogelijk iets van een systeem bedacht worden, waarbij al deze vondsten tot een hapklare brok teruggebracht kan worden voor de admins. Hoe dit te doen, ik heb geen flauw idee.
Als dit niet gebeurt, dan blijf je achter de feiten aan rennen en dat lijkt mij geen gezonde situatie.
Hoe dit nu concreet in te vullen. Hier heb ik natuurlijk ook wel weer wilde ideeen over, maar dat bewaar ik maar even voor een volgende mail.
Afijn, volgens mij vlieg ik weer alle kanten op. Maar terug naar het begin. Automatische validatie van (zeer)algemene plantensoorten zal voor de admins niet minder werk opleveren. Het werk zit in de (zeer) zeldzame en beschermde soorten. Als daar een structuur inkomt, dan gaat het pas schelen.
Groetjes,
Wim
Ps; in mijn voortgang wat ik wil gaan vertellen, zou ik graag vernemen, wat bijv. een administrator planten doet? Is dit een admin die geen vondsten beoordeeld, maar andere zaken doet? Welke andere zaken dan?
Uberhaupt is het wel eens handig om aan de waarnemer door te geven wat een admin eigenlijk allemaal wel niet doet. Want in het lijstje "wie is wie" wordt dat niet echt duidelijk.