Dag Herman,
Uiteraard moet je het gewoon doen, zoals je zelf wil, maar dan toch maar weer een opmerking over je Tongvaren. Tongvaren wordt automatisch goedgekeurd. Dus als je duizend groeiplaatsen zonder bewijs doorgeeft, worden ze (mits bekend uit het uurhok) normaal gesproken goedgekeurd.
Stel nu voor dat jouw 11 adressen allemaal Blaasvarens waren geweest. Dan wordt het een ander verhaal. Deze wordt niet automatisch goedgekeurd, sterker nog, ik denk dan zelfs dat van elke groeiplaats inderdaad bewijs gevraagd gaat worden. Maar ja, in zo'n geval (we zijn tenslotte geen gekke henkies) zou ik hooguit drie groeiplaatsen ook daadwerkelijk doorgeven. Namelijk van die 11 adressen de uiterste groeiplaatsen van beide kanten en ergens een groeiplaats in het midden met de meeste exemplaren. Want het is natuurlijk duidelijk dat het eigenlijk gewoon 1 populatie is. Overigens wordt het wel weer anders als deze 11 adressen in 2 km-hokken liggen. Dan zou ik de groeiplaats dus 6 keer doorgeven. Zoals het hier bovengenoemd en daarna hetzelfde procede, maar dan in het andere km-hok. En als blijkt dat in dit (fictieve) voorbeeld blijkt dat deze 11 adressen dan ook nog in 2 uurhokken liggen, dan wordt het ook weer leuk. Maar dan nog hoef je de soort ook maar 6 keer door te geven.
Al met al, is de vinder verantwoordelijk voor de invoer, maar de invoerder dient wel de consequenties in te zien wat hij/zij daadwerkelijk invoert.
Ik hoor allemaal weer verhalen dat het met de daadwerkelijke vallidatie nu wel echt snel gaat gebeuren, maar dat de vallidatie an sich tenenkrommend traag gaat. Alleen al bij waarneming.nl gaat het om duizenden plantenvondsten die in behandeling zijn. Als daar alles van Floron, de provincies, natuurbeherende organisaties etc ook nog bij komen (en die komen daar in de toekomst ook bij) dan zien de vallidatoren door de bomen het bos niet meer. M.a.w. het wordt uitermate belangrijk om een vondst zo goed mogelijk in te voeren. Met aanvullende info van de soort, met goede foto's, met een goede pijlneerzetting, met een goede abundantie etc.
En dit geldt (nogmaals) met name voor de beschermde soorten, de (zeer) zeldzame soorten, invasieven en nieuwkomers.
Wellicht is het een idee om, als de daadwerkelijke vallidatie echt van start gaat, om een zeer brede infostroom richting waarnemers te doen laten gaan met daarin informatie hoe om te gaan met de invoer van een soort en wat de EVENTUELE consequentie is van deze invoer.
Deze brede infostroom moet natuurlijk niet alleen door waarneming.nl worden gedaan, maar mijns inziens door IEDERE organisatie die ook maar iets van doen heeft met welke soortwaarnemingen dan ook.
En verder, weet je, word ik doodmoe van dit geleuter. Als die vallidatie echt in 2024 begint, dan hebben de hoge heren van de NDFF waarschijnlijk wel weer wat anders verzonnen hoe het dan weer moet.
Ik blijf erbij dat die prof. Jan Groenendijk eens wat minder naar partijtjes moet gaan en weer een nieuwe partner voor zijn NDFF laat tekenen, maar eens meer zijn eigen toko moet gaan leiden. Want nogmaals, al met al duurt het maar en duurt het maar en duurt het maar en duurt het maar.............
Groetjes,
Wim