Ideale tijden voor trektellen

Gestart door Timo Roeke, augustus 10, 2010, 09:34:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Dit jaar wordt de eerste keer dat ik daadwerkelijk een aantal dagen wil trektellen. Maar aangezien mijn leven doordeweeks voornamelijk bestaat uit werk, ben ik benieuwd of ik ook in de avonduren kan trektellen? Bijvoorbeeld van 18:30 tot 21:30?

Heeft iemand een schema met ideale tijden?

Jeroen Nagtegaal

Voor klein grut kun je beste toch vroeg zijn (voor het werk?). Maar avonduren kunnen ook nog enige doortrek opleveren.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jonas D

Kan je een uur zeggen? ( voor s'morgens)
Groeten,
Jonas

Maarten Sluijter

Ligt eraan hoe laat de zon opkomt. Een half uur voor zonsopkomst beginnen vinken, lijsters etc. al
.

Adri Clements

#4
Hoi Timo,

De vraag die je stelt is per soort en seizoen verschillend te beantwoorden. De vogeltrek is te variabel om in schema's te denken (geen dag is goed te voorspellen, elke dag is anders dan de andere), al zijn er een aantal lijntjes uit te zetten. In de zomermaanden (vnl juli) kan avondtrektellen erg productief zijn wat betreft steltlopers en zwaluwen etc.
Nog een paar weekjes en dan gaan diverse roofvogelsoorten weer pieken, die vaak gebruik maken van termiek, en dus vooral in de late ochtend en middag op de wieken gaan. 's avonds zal er gerust nog e.e.a. doortrekken, maar niet in die mate als eerder op de dag.
Soorten die je dan 's avonds kan hebben zijn nog steeds wat zwaluwen, gele kwikken en de eerste graspiepers. Wanneer de najaarstrek wat meer op dreef komt, zeg maar begin oktober, is het veel productiever om 's ochtends te tellen. Tot 2-3 uur na zonsopkomst vliegen piepers, vinken, lijsters etc. het best. Deze soortgroepen kunnen na een middagdip 's avonds weer in aantal toenemen, wat gezien kan worden als een voorloper op de nachttrek.
Misschien krijg je het bij je werkgever voor elkaar om in het najaar later te beginnen en 's middags wat langer door te werken. Jij blij, hij ook!
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Timo Roeke

Bedankt voor de tips. Ik heb nu een veel beter idee hoe ik het ga aanpakken.

firecrest

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 10, 2010, 10:51:12 AM
Ligt eraan hoe laat de zon opkomt. Een half uur voor zonsopkomst beginnen vinken, lijsters etc. al
En in deze tijd van het jaar Boompiepers en Gele Kwikken.

Thijs Fijen

En dan nog is er eigenlijk geen pijl op te trekken... Het ligt ook nog eens aan het weer, de aanvoer et cetera..
Thijs Fijen

firecrest

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 10, 2010, 16:15:38 PM
En dan nog is er eigenlijk geen pijl op te trekken... Het ligt ook nog eens aan het weer, de aanvoer et cetera..
Het beste is natuurlijk oostenwind. Om te zien of er goede trek is kan je ook op de radar kijken.

pwolf

Citaat van: firecrest op augustus 10, 2010, 16:59:33 PM
Het beste is natuurlijk oostenwind. Om te zien of er goede trek is kan je ook op de radar kijken.

In het voorjaar wél maar in het najaar kun je aan de kust echt beter zuid-zuidwest hebben Lars.  Met oost zit alles doorgaans knetterhoog en moet je betere ogen hebben dan ik heb. Noordoostenwind is nóg erger....

pim
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Citaat van: pwolf op augustus 10, 2010, 20:45:52 PM
Citaat van: firecrest op augustus 10, 2010, 16:59:33 PM
Het beste is natuurlijk oostenwind. Om te zien of er goede trek is kan je ook op de radar kijken.

In het voorjaar wél maar in het najaar kun je aan de kust echt beter zuid-zuidwest hebben Lars.  Met oost zit alles doorgaans knetterhoog en moet je betere ogen hebben dan ik heb. Noordoostenwind is nóg erger....

pim
Ja, met oostenwind kan je beter thuisblijven, tenzij het lekker weer is want dan kan je op je rug door je verrekijker gaan liggen turen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

rinsevdvliet

#11
Bij oostenwind in het najaar vliegen de meeste vogels voor onze ogen te hoog, maar dat geldt vrij vaak niet voor grotere vogels als roofvogels, anatidae en corvidae. Ook sterke lijstertrek wil nog wel eens zichtbaar zijn bij oost.
ZZW mag voor de kwaliteit van de waarneming (en zichtbare aantallen) veel beter zijn dan oost, maar voor de kwaliteit van soorten en de variatie is een oostelijk windje toch wel te prevaleren. Met ZZW zijn het vaak slechts vinkachtigen, spreeuwen en graspiepers die de dienst uitmaken.
OZO, ZO, ZZO en Z 3-4 B liefst na één of meerdere dagen met te harde wind en/of te veel neerslag is ideaal. Maar bij O (zeker de eerste dag in een reeks) of zelfs bij NO (met bijv. een front ten zuiden van ons) zou ik zeker niet thuis blijven.

Mvg,
Rinse van der Vliet

pwolf

Citaat van: rinsevdvliet op augustus 11, 2010, 10:18:11 AM
of zelfs bij NO (met bijv. een front ten zuiden van ons) zou ik zeker niet thuis blijven.

Mvg,
Rinse van der Vliet

thuisblijven is hoe dan ook geen optie.

p.
Pim Wolf, Vlissingen

Lonnie Bregman

Ik kan er nergens op internet iets over vinden dus vraag ik het aan jullie: hoe zit dit normaal gesproken met zeetrek? Is ook daarvoor de ideale tijd vlak na zonsopkomst? Alvast bedankt!
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op oktober 03, 2010, 19:19:35 PM
Ik kan er nergens op internet iets over vinden dus vraag ik het aan jullie: hoe zit dit normaal gesproken met zeetrek? Is ook daarvoor de ideale tijd vlak na zonsopkomst? Alvast bedankt!
Het ligt een beetje aan de soort. Steltlopers en eenden vliegen vaak vooral de eerste uren na zonsopkomst inderdaad. Pijlen en jagers vliegen meestal de hele dag door.

Lonnie Bregman

Nou daar doe ik het voor! (Hoef ik niet zo vroeg op). Helaas staat de wind niet goed voor zeetrek nu, dan maar landtrektellen. Bedankt hoor Lars!
Groeten, Lonnie Bregman

pwolf

Citaat van: lonnie20 op oktober 07, 2010, 20:30:34 PM
Nou daar doe ik het voor! (Hoef ik niet zo vroeg op). Helaas staat de wind niet goed voor zeetrek nu, dan maar landtrektellen. Bedankt hoor Lars!

In Zeeland zou dat betekenen dat je op gemiddelde dagen de piek aan pijlstormvogels mist. De hoogste aantallen op dergelijke dagen zitten in het eerste uur na zonsopkomst. Uitllapen? Niet doen. Ook niet voor jagers etc. Eenden moet je gewoon op een plas bekijken, heb je ook meer tijd. Voor landtrek kun je ook beter gewoon bij zonsopkomst op je post zitten, gelukkig komt de zon steeds later op....

pim

edit= typo
Pim Wolf, Vlissingen