Hoofdmenu

Wieltje?

Gestart door Gert Kremer, augustus 09, 2010, 22:42:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Bij de Vechtarm dit groepje. Het zit op een tak (Berk, Els of Wilg) zeer nat.
Omdat er een ringetje (collarium) zit om het steeltje is het een Wieltje he, maar dan?
Het steeltje is donker.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

dit lijkt mij het wieltje ja. Verschil met dwergwieltje is in ieder geval dat dwerg meer op bladnerven of naalden zit. Ook hoorde ik van DIni dat het wieltje meer lamellen heeft 20 om euhm vergeten.....
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

er is ook nog een Rietwieltje lees ik net! en aan de rand van het water?
Is het de moeite waard om met de mic. te kijken of... heeft het geen zin.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Ismael

het heeft altijd zin! Zo leer je naar de  :micro: kenmerken te kijken. Vandaag heb ik met de  :micro: naar eikenbladzwammetje gekeken. Rietwieltje is veel kleiner en... op riet en andere oeverplanten nat dus je.
Groeten Ismaël Wind

Gert Kremer

zal morgen eens kijken, puf  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op augustus 09, 2010, 23:04:57 PM
zal morgen eens kijken, puf  ;D

ja het (paddestoelen)leven is zwaar Gert :rolleye:

Marian Jagers

Citaat van: Gert Kremer op augustus 09, 2010, 23:04:57 PM
zal morgen eens kijken, puf  ;D
Bij mij in de buurt groeien ze tussen afgemaaid, half verrot, nat opgestapeld riet. Ze zijn heel klein :blink:
Groeten Marian

Gert Kremer

afgemaaid, half verrot, nat opgestapeld riet

Zal daar ook is goed kijken.
De mic. foto's van het Wieltje: sporen 7,7 X 3,8 mu.
Klopt het?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Zie Gerhardt. Voor de microscopie niet goed te gebruiken maar de sporenmaten van het Wieltje staan er in. Beide soorten staan in Gerhardt. Goed lezen en dan kun je macroscopisch de soorten ook uit elkaar houden.
Groeten Marian

Gert Kremer

de ene heeft witachtige lamellen en de dwerg heeft de lamellen gekleurd als de hoed.
ook het steeltje verschillend.
Ik maak er Wieltje van.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.