Hoofdmenu

zwam op den

Gestart door BenS, augustus 09, 2010, 19:54:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

BenS

Dag allemaal,
Hier op de camping moet ik het doen met de Gerhardt, 't kan erger, maar toch.
Voor dit exemplaar had ik liever de houtzwammentabel gehad, want ik kom er zo niet uit.
Breedte ca. 30 cm, ca. 10 cm afstaand, zeer fijne poriën. Zeer taai. Naar mij dunkt meerjarig met nu weer nieuwe aangroei. Het oudere gedeelte had wel iets weg van een oude hars-/waslakzwam, maar ja, dit is op een den.
Aan de onderzijde van de stam zat nog een exemplaar, alsof die "met de bovenkant" tegen de stam was geplakt, daardoor het model van een omgekeerde gevlochten bijenkorf.
Verneem gaarne.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Nu nog geen flauw idee, heb je nog een foto van de buisjes?
Groeten,
Martin

Ismael

camping wel in nederland?
Groeten Ismaël Wind

BenS

Dag Martin en Ismaël,
Als optimist: ik dacht het zonder te kunnen (foto van onderen). Zal morgen aanvullen.
Camping in de Achterhoek (gem. Bronckhorst), wordt nog steeds gerekend tot NL (hoewel, in Den Haag ......).
(Ik had ook al zitten kijken naar Phellinus hartigii  ;) )
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

Ismael

Groeten Ismaël Wind

BenS

Dat zou mijn waarnemingenlijst vuurrood kleuren, nu nog te veel eer.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

BenS

Dag allemall,
In vervolg op:
foto1 en 2 van hetzelfde vrl als gisteren, foto 3 van een vrl dat onder de boom hangt en foto 4 van een nieuw vrl amper het hoofd boven het zand kunnen houdend.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Lijkt wel wat op Trametes die jonge dingen, maar dat kan haast niet...
Je hebt zeker geen ammonia in de buurt? Dan zou je even kunnen proberen of een druppeltje het vlees pikzwart doet verkleuren.
Groeten,
Martin

BenS

Natuurlijk hebben we hier ammonia (een stacaravan = 2-e huis). Hopenlijk even geen toeristen, want ik heb net zitten uitleggen dat het zonde is om paddenstoelen te slopen. Maar tja, voor de wetenschap: onopgemerkt een klein hoekje achteraan "uitsnijden" voor het testen moet kunnen?
Trametes van dit formaat: super-elfjes? Op den?
Wordt morgen vervolgd.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Trametes gibbosa kan behoorlijke knollen vormen...
Een druppeltje ammonia op de hoed of buisjes moet genoeg zijn, een puntje er uit snijden kan ook. Het gaat er om of het vlees dan pikzwart verkleurt of bruinig of niet. Indien pikzwart dan gaat het richting Phellinus/Gloeophyllum(/Inonotus).
Groeten,
Martin

BenS

Dag Martin,
Blijft dat T. gibbosa niet direct aan een den wordt gekoppeld.
Morgen (straks) maar eens testen, dan weten jullie misschien meer.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

BenS

Vervolg:
Hedenavond lag het internet er uit, sorry voor de late uurtjes derhalve.
Het effect met een ammonia-behandeling: reebruine verkleuring, die na enkele uren weer weg was.
Ik heb nog geprobeerd KOH te bemachtigen, maar dat is wel erg veel gevraagd hier in het dorp.
Toch al een vervolg?
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Geen Phellinus dus, en hij is duidelijk meerjarig :)
Een mogelijkheid lijkt me misschien nog de Roodgerande houtzwam...
Groeten,
Martin

BenS

Dag Martin en de anderen,
In het archief gezocht: hierbij een jonge Roodgerande van vorig jaar. De jeugdpuistjes "lijken in dezelfde richting" te gaan, maar (zelfs) de Gerhardt geeft niet zo'n apart kleur- en vormverschil.
Het zou dan wel substraat "den" verklaren.
Op internet kun je soms van de FAN enkele pagina's openen, helaas lukt me dit niet hierbij. En of me dat wijzer zou maken zonder  :micro: ?
Hou de waarneming nog maar als onzekere Roodgerande en bewaar de uitgesneden stukjes. Misschien lijkt het vrl over een maand meer op wat de boeken zeggen. Die hebben gelijk, alleen weet de paddenstoel dat soms niet.
Bedankt voor alle moeite en aandacht.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Of kijk na vochtig weer eens of er guttatiedruppels op de rand komen.
Groeten,
Martin

BenS

Tja, dat is minder lastig dan een chemisch lab uitrusten  ;D
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

Eduardos

#16
enne, heb je al geprobeerd of de korst smelt in een vlammetje (kaars of aansteker)?
Eenvoudig kenmerk voor o.a. roodgerande houtzwam.
Korsten van andere soorten polyporen schroeien alleen, er ontstaan geen smeltdruppeltjes/ belletjes
(behalve dan G. resinaceum/ pfeifferi maar die hebben bruin trama).
Zo niet, dan wordt het echt leuk: zoveel meerjarige polyporen met licht trama op
naaldhout hebben we niet.
Overigens de Houtzwammentabel staat op de NMV-site.
Groeten, Eduard

bruggeman

Kijk kijk, welkom Eduard!
groet,
Ida

BenS

#18
Dag Eduard en Ida,
Welkom, zo wordt dit een breed topic.
Omdat eerste gedachte een hars-/waslakzwam was, heb ik de vuurproef geprobeerd (leverde vorig jaar een harslakzwam op, op loofhout, naar ik me herinner een zomereik).
Dat haalde hier niks uit, slechts minimaal geschroei (dus een Slechte Tondelzwam  ;) ).
En het exemplaar zit op een zeer toeristische boom (zie boomoksel), zouden zweetvoetjes van invloed zijn  ;D ?
Ik wacht het maar af, enkele vrl zitten er in ieder geval al 3 jaar, dus een paar maanden kunnen er wel bij.
De houtzwammentabel (download op thuis-pc) staat nu ook op de laptop, maar dat helpt me hierbij niks verder en had het van begin af aan dus ook niet gedaan  :'( .
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

BenS

Dag allemaal,
De buitenkant, vooral van de jonkies (foto's 2 en 3, resp. 7 en 1,5 cm), is veranderd.
Ziet er nu uit als fluweel en voelt ook zo.
De paddenstoel kan wel huilen, maar of ons dat helpt?
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Dat huilen zijn guttatiedruppels, past wel bij Roodgerande houtzwam, maar heb die nog nooit met zo'n bruine rand gezien. We wachten nog even verder ;)
Groeten,
Martin

BenS

Als het maar geen soap wordt  :'( .
Guttatiedruppels: dat had ik al wel begrepen. Had niet verwacht dat ze transparant zouden zijn (vandaar de tranen).
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

BenS

Dag allemaal,
Na geduldig wachten: meer en meer gelijkend op de Roodgerande naar mij dunkt.
Gelukkig dat het ergens op gaat lijken, rare start.
Als men zich daarin kan vinden voer ik hem zo in.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)

xenion

Kan wat mij betreft niet missen!
Groeten,
Martin

BenS

Dag Martin,
Mooi dat jij onderweg al ergens dit spoor te pakken kreeg, met twijfel, maar toch. Wel dus een eigenaardige vorm en doorstart.
En nog vreemder: een vlammetje bij de hoed haalt nog steeds niks uit.
Derhalve daarom: de Roodgerande .... var. asbestiosum  :) .
En (natuurlijk) mijn dank voor alle stappen hiermee onderweg.
Groet,
Ben

Natuurlijk Achterhoek (Graafschap, Liemers, Montferland)