Grote, Kleine of Middelste?

Gestart door colossus, augustus 09, 2010, 19:22:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Welke Bonte Spechten zijn dit?

Vanmiddag genomen in hetzelfde stukje bos vlakbij Joppe, een paar kilometer boven Zutphen. Het kan dus best om dezelfde vogel gaan, maar het kunnen ook verschillende exemplaren zijn en dus verschillende soorten Bonte Spechten.

Vast bedankt voor de hulp!
Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankmeer

Frank van der Meer

colossus

Bedankt Frank!

Waaraan zie je nou dat het de Kleine en Middelste niet zijn?
De eerste heeft best een grote rode pet op. Ik dacht daarom daarbij aan de kleine. De derde heeft behoorlijk egaal witte wangen. Ik dacht daarom aan de middelste.

Maar ik ben een beginner. Kun je daarom wat uitleg geven!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Rikstar

ik vind de vogel op foto 1 anders wel een heel wit koppie hebben.
edit: toch een juv grote bonte zo te zien.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Stijn E.

En ter aanvulling:
De 1e is een jong, de laatste 2 zijn adulten  ;)




Citaat van: colossus op augustus 09, 2010, 19:27:14 PM
Bedankt Frank!

Waaraan zie je nou dat het de Kleine en Middelste niet zijn?
De eerste heeft best een grote rode pet op. Ik dacht daarom daarbij aan de kleine. De derde heeft behoorlijk egaal witte wangen. Ik dacht daarom aan de middelste.

Maar ik ben een beginner. Kun je daarom wat uitleg geven!

Kees

De 1e vogel heeft een zwart streepje onder het oog, wat Middelste uitsluit.
Kleine is bij mijn weten uit te sluiten door de rugtekening, daar mist een horizontale witte 'vlek'.

De 2e vogel heeft duidelijk GEEN rode pet, dus dat sluit Middelste en Kleine al meteen uit ;) Datzelfde geld voor de 3e vogel  :blink:
Verder is ook de rugtekening weer een goed kenmerk. Kijk maar eens bij de soortoverzichten van de 3 vogels  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

frankmeer

De eerste heeft een rood petje, maar dat heeft een juveniele Grote Bonte Specht ook. De grote witte ovale vleugelvlekken sluiten een Kleine Bonte Specht (die heeft een horizontale witte bandering op de rug) uit en de doorlopende zwarte strepen over de kop naar het achterhoofd wijzen vervolgens op een Grote Bonte en niet op een Middelste Bonte Specht.

Oh, en Stijn, als een specht geen rood petje heeft, sluit dit niet meteen een Kleine Bonte uit hoor.
Frank van der Meer

Stijn E.

Citaat van: frankmeer op augustus 09, 2010, 19:36:14 PM
Oh, en Stijn, als een specht geen rood petje heeft, sluit dit niet meteen een Kleine Bonte uit hoor.

Beetje snel geroepen inderdaad ;)
Rugtekening dan als sluitend kenmerk  ;D
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

colossus

Frank en Stijn, en Rik jij ook,

Ontzettend bedankt. Het is me nu duidelijk. Jullie kennis is geweldig!
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper