Armpen Oehoe!

Gestart door Vincent Hart, juli 28, 2010, 10:39:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Het is met veren best heel lastig omdat er van elke vogel zoveel veren zijn.
Van pas geboren vogels, van juveniel, zomer/winter etc.

Ook al staat een vogel in zo'n gids, grote kans dat het alleen volwassen exemplaar is?

Groetjes,
M. Baltus

Vincent Hart

Ik zie wel veel gelijkenis met de veer van Marina! Maar behalve wat Marleen zegt: de hand- en armpennen verschillen onderling natuurlijk ook behoorlijk. En als Kees én Gejo beweren dat dit een oehoe is (kan ook niet veel anders zijn met dat formaat overigens), dan voeg ik me graag naar hun oordeel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Marina op augustus 08, 2010, 23:59:27 PM
Heb ff een vriend gevraagd een fotootje te maken van een oehoeveer (europese oehoe).
Is toch anders volgens mij?
edit: Maar wel 37 cm.
Maar niet alle veren zien er hetzelfde uit. Als je naar deze foto kijkt, zie je een paar veren die heel erg op die van Vincent lijken. Maar deze lijkt dan weer heel erg op die van jou.
Groeten, Jarinka Heijink

Botervlieg

Citaat van: Jarinka op augustus 09, 2010, 09:43:53 AM
Citaat van: Marina op augustus 08, 2010, 23:59:27 PM
Heb ff een vriend gevraagd een fotootje te maken van een oehoeveer (europese oehoe).
Is toch anders volgens mij?
edit: Maar wel 37 cm.
Maar niet alle veren zien er hetzelfde uit. Als je naar deze foto kijkt, zie je een paar veren die heel erg op die van Vincent lijken. Maar deze lijkt dan weer heel erg op die van jou.

Maar op de ene foto zie je de voorkant en op de andere foto de achterkant....
(Oke en de vorm is iets anders, maar qua tekening...)

keesschreven

Citaat van: stephspreeuw op augustus 08, 2010, 20:33:36 PM
Kees, ik ben nog maar beginnend, dus het determineren via een boekje is nog best moeilijk.
Er staan maar 3 soorten uilen in. Sorry. Zou het niet goed zijn om topics te sluiten als ze bekend zijn? Deze vraag is aan de moderaters.

Oke sorry, misschien wat bot gezegd. Boeken zijn vaak wat inleidend en goed om mee te beginnen, ik heb al jaren het boek Vogelsporen. Op een gegeven moment miste ik toch de volledigheid in afbeeldingen (slechts enkele grote veren getekend per soort, veel vogelsoorten ontbreken, variatie binnen soort, verschillen tussen geslachten/leeftijden), beschrijvingen en maten (soms grote verschillen in geslacht die niet zijn gegeven: sperwer en havik bijv.).
Op internet ontdekte ik toen een enorme bank aan verensites en ook dit forum, met talloze foto's i.p.v. kleine tekeningen, daar kun je op den duur veel meer mee. Maar een boek als Vogelsporen geeft een overzicht van alle soorten en maten, om een soort referentiekader in je hoofd op te bouwen. Als je dat hebt, kun je veel sneller tot de goede soort komen in zo'n grote stapel vergelijkingsmateriaal. Ook al weet je niet welke soort het is, je weet dan waar je ongeveer moet zoeken.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

BramtK

#35
Marina, de veer waarvan jij een foto laat zien op de vorige bladzijde, is een slagpen. Dat kan je zien aan die versmalling van binnen- en buitenvlag: dat is de vinger. Oehoes hebben korte vingers (net als veel andere uilen) dus ik denk dat de door jou getoonde veer een van de eerste slagpennen is. Bij roofvogels en uilen ziet de bandering op de slagpennen er vaak anders uit dan op armpennen: Op armpennen ligt de bandering doorgaans dwars op de schacht, bij slagpennen staat de bandering meer diagonaal op de schacht. De bandering wijst dan of krult dan omhoog.
De kromming van de schacht kan je soms ook gebruiken om te bepalen waar de veer vandaan komt. Op jouw slagpen zie je dat die kromming gelijkmatig over de veer is uitgerekt. Bij armpennen is de kromming vaak vooral sterk bij de basis. Dat is bij staartpennen ook zo, maar staartpennen zijn voor het overige kaarsrecht.
Dat de veer van dit topic en jouw veer er iets anders uit zien, is mijns inziens dus verklaren uit het feit dat het om verschillende typen veren gaat. Uit het formaat, het ontbreken van wit aan de basis en de kleur leid ik af dat het een Oehoe-veer is.

Edit: ik kan op die Klemann-site geen duidelijke armpennen van Oehoe vinden, maar deze link van alle veren uit de linkervleugel van een Ransuil is wellicht illustratief voor het verhaal dat ik hierboven heb geprobeerd te houden: http://www.michelklemann.nl/verensite/asio_otus/asotc00l.jpg
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Met dank aan Kees eerder in dit topic, de complete vleugel van oehoe: http://faunoekjmueller-magdeburg.de/FederSlg__Ubersicht/Uhu/uhu.html
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marina

Dat zijn nog eens sites om bij te kwijlen!

Bedankt jongens, voor alle info, erg duidelijk.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682