eitjes half doorzichtig,en resultaat

Gestart door lily, augustus 09, 2010, 16:11:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Deze eitjes vond ik vandaag op eikenblad.
Ik denk zelf dat deze van een af andere vliegensoort is.
Heeft iemand enig idee? ??? ?

Staat deze topic verkeerd, dan graag verplaatsen s.v.p.

Groetjes Lily

lily

De eitjes zijn open gegaan en het blijken larve te zijn van??????, nou ja, van bladwespen.

Gr.Lily

Rayan Majoor

Ik zit even wat hele oude berichten te lezen van toen ik nog niet op het forum zat... nu kom ik deze tegen en wil ik het toch even rechtzetten: dit was niet van een bladwesp, maar van Zygaena spec. (waarschijnlijk Zygaena filipendulae)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ewoudploeg

Zie ik een eikenblad en is dan Zygaena niet vreemd?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Rayan Majoor

hmmm... daar heb je een punt. Maar Zygaena spec. leggen hun eitjes vaak ongeveer zo en de eitjes en jonge rupsjes zien er ook ongeveer zo uit. Ook heb ik nog nooit zulke bladwesp-eitjes of larven gezien
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Toch heeft Rayan, ook hier, gelijk en inderdaad zie je dat Zygeana spec rupsjes ook gewoon de epidermis van bijvoorbeeld eik eten als eerste stadium rupsjes als daar de eitjes op gelegd zijn.

Jeroen

ewoudploeg

Wat maf! En na deze eerste uurtjes/dagen dalen ze af richting de kruidenvegetatie om daar verder te knagen aan rolklaver en dergelijke? Dan moet zo'n eileggende dame de ogen goed open houden zeg!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Rayan Majoor

Interessant inderdaad... heb nooit geweten dat zulk soort gedrag bij deze familie voorkwam. Bedankt weer voor de nuttige informatie!  :lol:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl