waar is dit de vervelling van?

Gestart door lieveheersbeestje, augustus 20, 2006, 16:16:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

lieveheersbeestje

Gevonden op zolder:

De vervelling van een beestje.
Ik weet niet wat voor een beestje, maar ik weet wel dat het voor de vervelling een soort rupsje is (heel klein!). Helaas heb ik hier geen foto van.

Iemand een idee?  

robin

dit is de museumkever als je het mij vraagt. de schrik van de insectenverzamelaar
groeten robin kraaij

lieveheersbeestje


Ja, Robin, dat is hij!!!
Ik heb jou naam van het beestje opgezocht en het plaatje komt overeen met wat ik in mijn hoofd had. Ik wist echter niet wat het was dus ik wist niet op wat voor beesje ik moest zoeken.


Maar.... de tekst die bij het plaatje stond verontrust me een beetje:

Tapijtkever – (larven)

De larven kunnen bij geringe overlast bestreden worden met een insecticide. (spuitbus)
Kleding en gordijnen chemisch laten reinigen met een ´anti-mot´behandeling.
Bij grotere schade aan de vloerbedekking etc. is het beter professioneel te laten behandelen.

Als ik eens of 2x per jaar een paar (2 of 3 misschien) tegenkom, wil dat dan zeggen dat ik niet genoeg stofzuig ofzo? Op zolder zuig ik wel, maar niet erg vaak moet ik eerlijk zeggen  :unsure:  :(
De rest van het huis wel hoor!!! :duim:

Moet ik me nu zorgen maken om mijn tapijtje, of andere spullen die op zolder zijn?

En wat deden ze trouwens in een (schoon) bierglas? Als ze echt wol, etc. eten, dan lijkt een bierglas me niet echt een geschikte plaats voor zo'n beestje....

Ik heb trouwens nog nooit het kevertje zelf gezien, alleen maar de larfjes...

geertje

Het valt meestal wel mee.
Wij hebben ze ook regelmatig (een paar jaar), en tot dit jaar zag ik ook af en toe de kevers.
Overlast hebben ze nog nooit gegeven, het ging altijd om een enkele.
Ik heb gelezen dat je op moest letten of ze niet veel in klerenkasten vorkwamen, omdat ze dan daar in "de aanval" zouden gaan.
De laatste maanden zie ik ze niet meer.

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

robin

ik heb er enkele jaren geleden vrij veel last van gehad. enkele opgezette insecten en slangenhuiden waren gatenkaas maar sinds ik systematisch de imago's heb doodgedrukt en een mottenbal bij de insecten heb gelegd is het uit met de pret voor deze gevallen :rolleyes:  
groeten robin kraaij

lieveheersbeestje

Robin en Geertje,

Dank jullie voor de reacties,

Ik zal als ik een larve tegenkom hem dus toch maar weghalen maard ie enkele bij mij op zolder kan dus niet erg veel kwaad zo te lezen. Gelukkig maar.

Ik heb geen opgezette insecten (arme Robin) of kleren op zolder. Ja, wel wat was die gestreken moet worden en was die klaarligt voor de wasmachine, maar ik denk dat ze eerder aan de vloerbedekking willen (hoop ik althans).
Anders maar mottenballen erbij zo te lezen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik nu weet wat voor beestjes het zijn :)

gardensafari

Ik zie regelmatig de larven van verschillende "museumkevers" buitenshuis. Ook binnenshuis zie ik wel eens een verdwaalde kever. Op margrieten en andere bloemen in de tuin tref je de volwassen kevertjes heel regelmatig aan. Er zijn een fiks aantal sterk op elkaar lijkende soorten en in de natuur leven ze in oude vogelnesten, konijnenholen enz. Een enkele kever binnenshuis kan geen kwaad. Zijn het er meer dan moet je eerst vaststellen om welke soort het gaat. Is het de museumkever, de tapijtkever of een andere schadelijke soort, dan moet je keihard optreden.

Overigens het zijn buitengewoon kleine kevertjes. Allemaal.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

lieveheersbeestje

eeeh, zoals  op de foto te zien is zitten 3 vervellingen en nog iets (ook een vervellinkje?) in het glas. Gaat het hier al om meerdere??

En de tapijtkever is toch de museumkever...?