Hoofdmenu

Welke libel

Gestart door mazza, augustus 11, 2010, 22:29:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

mazza

ik heb een libel gezien , geloof een vrouwtje , blauwgroenig van kleur maar wat opviel waren echt de pterostigma deze was geel en omringt door zwarte streep.
vloog samen met rode libellen volgens mij waren dit ook twee soorten een had zwarte pterostigma de ander niet


wie kan me helpen?
groetjes van Marion

Anne Hueber †

1ste foto vrouwtje Houtpantserjuffer, oa 'schiereilandje zijkant borststuk, de andere foto's mannetje Bloedrode heidelibel, oa zwarte poten.
Kijk ook maar eens hier naar deze soorten: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=95517.0.html

Jeroen Nagtegaal

Houtpantserjuffer, inderdaad vrouw.
En de andere 2 zijn Mannentjes Bloedrode Heidelibel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mazza

oké prima hartelijk dank , houtpantser ja  (oeps) , daar had ik nog niet aan gedacht en enig idee waarom de een bloedrode wel zwarte pterostigma heeft en de ander niet ?  De link had ik inderdaad al bekeken .
groetjes van Marion

Sticht

Citaat van: mazza op augustus 11, 2010, 22:38:14 PM
enig idee waarom de een bloedrode wel zwarte pterostigma heeft en de ander niet ? 
Dat zal een lichteffect zijn.

Goyatlah

Citaat van: mazza op augustus 11, 2010, 22:38:14 PM
oké prima hartelijk dank , houtpantser ja  (oeps) , daar had ik nog niet aan gedacht en enig idee waarom de een bloedrode wel zwarte pterostigma heeft en de ander niet ?  De link had ik inderdaad al bekeken .

Omdat die in de loop van volwassenheid van kleur veranderen. Gebeurt bij pantserjuffers, heidelibellen, en waarschijnlijk ook wel wat meer groepen, maar daar wordt het pterostigma niet als kenmerk gebruikt.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's