6 vingers

Gestart door milvusmilvus, augustus 08, 2010, 12:05:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

milvusmilvus

Deze vogel in afgelopen week in Frankrijk gezien. Ik ging uit van een buizerd, maar zag op foto 6 vingers en geen 5 zoals een buizerd...  welke vogel is dit dan?
Groet, Edzard

Jarinka

Ik heb de foto wat opgelicht (daardoor is het silhouet wel iets veranderd bij de randjes) en meen er een Zwarte Wouw in te zien.
Groeten, Jarinka Heijink

gko

mogelijk, maar ik vind hem iets te 'majestueus' voor zwarte wouw,
maar van foto is het lastig
met vr gr gkoopman

milvusmilvus

Ik had ook al aan zwarte wouw gedacht vanwege de 6 vingers. Maar buiten dat om vond ik de vogel weinig van een zwarte wouw hebben.
Groet, Edzard

Jos Welbedacht

Ik kan de zes vingers moeilijk verklaren maar ik meen hier een Wespendief in te zien, niet in de laatste plaats vanwege de bandering op de vleugels (en staart).
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

milvusmilvus

heb nog even de roofvogelgids er op na geslagen en het lijkt me inderdaad een wespendief. Alleen die 6 vingers kan ik niet verklaren. Komt dit vaker voor bij wespendieven?
Groet, Edzard

gko

Is het niet slimmer eerst aan een andere soort te denken,
dan van zo'n vage foto een wespendief met 6 vingers te maken?
Hij heeft ook wel iets van een kleine arend, al is dit een gokje
met vr gr gkoopman

Sjaak Schilperoort

Lijkt me een Slangenarend.

frankneijts

Citaat van: jw90_online op augustus 08, 2010, 14:29:14 PM
Ik kan de zes vingers moeilijk verklaren maar ik meen hier een Wespendief in te zien, niet in de laatste plaats vanwege de bandering op de vleugels (en staart).

Heel goed Jos om je door die vingers niet van de wijs te laten brengen: het is inderdaad een Wespendief en wel een adult mannetje vanwege de grijzige kop en de donkere vleugelachterrand. Let bijv. op de relatief kleine, smalle kop met de weinig roofvogelachtig aandoende snavel. Soms laten Wespendieven een 6e vinger zien al steekt-ie meestal maar weinig uit en valt dan niet of nauwelijks op. Kijk ook maar eens op de foto's no. 33 en 31 van Wespendieven in de bekende roofvogelgids van Forsman.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gko

Heb zelf nog geen bepaalde soort op het oog,
maar ik blijf de vingers wel erg lang en dun vinden voor wespendief,
maar ja tis van foto en dan mis je de Jizz  ;)
met vr gr gkoopman

frankneijts

Citaat van: gko op augustus 08, 2010, 17:35:08 PM
Heb zelf nog geen bepaalde soort op het oog,
maar ik blijf de vingers wel erg lang en dun vinden voor wespendief,
maar ja tis van foto en dan mis je de Jizz  ;)

Als je kijkt naar foto 2 zie je dat de vingers van de linkerhand (veel) korter en breder lijken dan die van de rechter. Waarmee heel fraai is aangetoond dat het beoordelen daarvan sterk afhangt van diverse factoren, o.a. de hoek waaronder je er naar kijkt......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

De opgelichte foto moet je niet gebruiken voor het silhouet enzo, alleen voor de kleur. Doordat ik alleen de donkere gedeeltes van de foto heb opgelicht, zijn de pikzwarte gedeeltes (zoals de vingers en de randen van de vogel) grijzig geworden waardoor hij kleiner lijkt.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Ik zou zeggen, blijf voorlopig nog maar op de diagnostische kenmerken letten. ;)  :duim:
Groeten,

Bram ter Keurs