Groot dooiermos ?

Gestart door Floppy, augustus 20, 2006, 10:47:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Dit groeit op taludstenen bij de Veerse sluizen.
Is het Groot Dooiermos ?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Corryabbink

Dag Floris,
Dit is Oranje dooiermos(Xanthoria calcicola). Aan de rechterzijde op de foto zie ik isidiën. Het is ook een typische standplaats voor deze soort.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

derop

Hoi Corry,

Kun je mij uitleggen wat precies isidiën zijn?
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

Dag Margot,

Volgens mij zijn de isidiën de puntjes rechts op de foto. De puntjes zijn de topjes van staafjes die loodrecht op het thallus staan. Zo'n geheel staafje is een isidie. Isidiën zorgen voor de vegetatieve voortplanting. In de Veldgids korstmossen wordt dat allemaal uitgelegd. Het is leuk er op te letten of je ze ziet wanneer je naar korstmossen kijkt.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

CiteerHoi Corry,

Kun je mij uitleggen wat precies isidiën zijn?
Margot, Nico heeft het al gedaan. Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. :)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

derop

Ja, Nico is een kanjer hè? :)  Bedankt voor je uitleg weer Nico. :duim: En wat betrefd die veldgids;  ik geloof dat ik die maar ga kopen i.p.v. lenen bij de bieb. Anders moet ik zo vaak terug hihi.
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Niko Buiten

#6
Dag Margot,

Wanneer het serieus is kun je inderdaad beter de Veldgids korstmossen kopen. Zoals jij het aanpakt doe ik het trouwens ook. Eerst lenen en wanneer ik het boek voortdurend wil inzien kopen.

In de Veldgids korstmossen ontbreekt overigens een handige determinatiesleutel (de makers kwamen er niet goed uit, heb ik begrepen). Er stond wel een kleine sleutel in een eerdere, beknoptere versie van de Veldgids korstmossen (met een zwarte kaft) die in de jaren negentig verscheen. Die sleutel bevat de algemeenste soorten van Nederland en is leuk om mee te beginnen. Het boekje waarin de sleutel staat is niet meer te koop, maar kun je misschien nog wel lenen in de bibliotheek. Ik heb er de korstmossen op de bomen bij mij in de straat en op straat mee gedetermineerd. Dat ging goed.

Dat ik wat van korstmossen weet komt doordat ik in een groepje zit dat in de Amsterdamse waterleidingduinen mossen en korstmossen inventariseert. Laat het mij maar weten wanneer je t.z.t. eens meewilt dan zorg ik dat je een uitnodiging krijgt. Is misschien wel leuk om eens nader kennis te maken met korstmossen en mossen. (Ik hoop dat je geen te hoge verwachtingen van mij koestert omdat ik binnen die groep in de Amsterdamse waterleidingduinen de mossenman (zo noemen ze mij in de streek) ben; een ander houdt zich meer met de korstmossen bezig (zoals microscopische determinaties en werken met chemicalieën).
Groet,

Niko Buiten.


Floppy

CiteerDit is Oranje dooiermos(Xanthoria calcicola). Aan de rechterzijde op de foto zie ik isidiën. Het is ook een typische standplaats voor deze soort.
Hartelijk dank, Corry.

Ook Nico dank voor de verdere toelichting.

:duim:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland