exuvium

Gestart door Piet Schuttelaar, augustus 06, 2010, 20:43:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Piet Schuttelaar

Is aan de hand van dit pophuis te zien om welke libel het gaat?
Platbuik mss?
thx. Piet

ronald

beetje lastig te zien, de juiste kenmerken zijn net niet goed zichtbaar. maar het is een Paardenbijter of een Blauwe glazenmaker aan de tekening te zien. ik ga in eerste instantie voor Paardenbijter, maar zal er later nog eens naar kijken.
groeten, Ronald van Seijen

RubenWinter

Citaat van: Piet Schuttelaar Stein op augustus 06, 2010, 20:43:03 PM
Is aan de hand van dit pophuis te zien om welke libel het gaat?
Platbuik mss?
thx. Piet

Heb je het huidje meegenomen of een foto van de onderkant gemaakt? Dat is namelijk nodig om te zien of het een blauwe glazenmaker is of niet.
Groeten,

Ruben Winter

ronald

goed dat je het zegt, evt zou een foto recht van boven ook nog nuttig kunnen zijn, maar zoals ruben zegt liever van onder, het vangmasker is een goed kenmerk voor Blauwe.

groeten, Ronald van Seijen

Piet Schuttelaar

Ik heb het gelukkig mee naar huis genomen.

ronald

ah, heel mooi, dat is een duidelijke blauwe glazenmaker!
groeten, Ronald van Seijen

Piet Schuttelaar

 
Ronald, wat is nu de herkenning?
Ronald en Ruben, zeer bedankt! gr. Piet

ronald

het vangmasker is bij blauwe lang en smal, bij de andere glz is het korter en breder. op de foto kun je ook als leek makkelijk de blauwe er uit pikken:

groeten, Ronald van Seijen

ronald

en mocht je denken: hoe weet ik of het een glazenmakerhuidje is?
daar kun je met allemaal kenmerken naar toe werken, maar als je bijgaande foto ziet wordt het snel duidelijk.
links een jufferhuidje, daarnaast een witsnuithuidje (heidelibel ziet er ook ong. zo uit), dan twee korenbouten, zo zien viervlek, oever, platbuik enz eruit. dan twee rombouten met hun wat eigenaardige model, en daarna een glazenmaker met een mooi 'torpedo achtig' achterlijf
groeten, Ronald van Seijen

Piet Schuttelaar

Ronald, Hartstikke goed van jou!
als je het goed vindt sla ik je foto op in mijn archief en met bijbehorende tekst is dat een uitstekend geheugensteuntje voor me.

Bijzonder bedankt
gr. Piet

ronald

goed hoor Piet, fijn dat je er zo wat mee kunt! je vindt de foto van de blauwe overigens ook terug in de herkenning van de groene glz die in het pinned topic over herkenning staat. ik heb daar voor de aardigheid ook noordse en ven glz bij gedaan. dat is een poging om door afstrepen op de groene glz uit te komen, maar je kunt er de meeste andere glz huidjes ook door herkennen.
groeten, Ronald van Seijen