Rezenzwam bij Zandhove. Hoelang nog?

Gestart door Zonnekoning, augustus 05, 2010, 21:33:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Eergisteren was het geheel zo'n 20 bij 8 cm en vandaag ongeveer 30 bij 20.
Ze staan in het grasveld met de vijver bij de hoofdingang van verzorgingstehuis Zandhove.
In de buurt staan beuken, maar niet onder de bladkroon en een tweede exemplaar komt ook op.
Er wordt op dit moment 1x per week gemaaid en de stok op de achtergrond is er om te voorkomend dat het weggemaaid wordt... 8)
Ik heb 2 boekjes doorgebladerd, maar ik kom niets tegen wat er op lijkt.

[Titel aangepast...]
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

xenion

Moet wel een Zwavelzwam zijn, er zal wel een oude stronk in de grond zitten waar die op groeit, vandaar misschien ook de vreemde vorm.
Groeten,
Martin

Zonnekoning

Dat was ook mijn eerste indruk, maar zo had ik die nog nooit eerder gezien!
Ik zal wel eens navragen wat er heeft gestaan, maar de hoofd-tuinman is nu met vakantie...
Bij slecht weer zal ik eens in de archieven duiken! Het is erg leuk, maar het moet toch werk blijven... :D 8)

Is Beuk ook gevoelig voor deze soort?
Een tijdje geleden hebben we er eentje moeten kappen (zo'n 250 jaar oud en zonder vergunning!) omdat de boom een gevaar vormde voor de omgeving!
Er staat in de buurt van de Zwavelzwam een net zo'n oude Beuk met een veel lelijkere oude wond, en ben benieuwd op er een relatie is...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

xenion

Zwavelzwam kan op diverse loofbomen groeien, het meest op Eik gemeld, maar ook Wilg, Robinia en Kers en soms op andere loofbomen. Op beuk zie je vaker Korsthoutskoolzwam, Reuzenzwam en Tonderzwammen.
Groeten,
Martin


grietaf

Het zou ook nog een jonge Reuzenzwam kunnen zijn. De tijd zal het leren!
Grieta.

Ismael

Groeten Ismaël Wind

grietaf

Citaat van: Ismael op augustus 06, 2010, 10:07:02 AM
grieta heeft 99% gelijk

In ieder geval wat betreft de zin "de tijd zal het leren" !
Grieta.

Zonnekoning

Aan Reuzenzwam had ik ook gedacht, maar die vond ik ook niet lijken.
Na het bekijken van wat foto's heb ik de soort aangepast.

De zwam staat ongeveer halverwege tussen een oude linde en die beuk.
Tijdens het fotograferen werd ik aangesproken door een medewerkster van het verzorgingstehuis ("Wat is dit voor iets moois?").
Ik heb haar toen verteld dat ik dat ik dat niet precies wist en het met één van de oude bomen te maken had.
Ze vond de beuk de mooiste boom van het park...
Het is niet leuk om een monumentale boom te zien worden gekapt, en dit is dus zwaar ruk!
De tijd zal het leren en ik hou het in de gaten...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Ismael

Ja dat is nooit leuk. Maar de boom gaat zeker ten gronde aan de reuzenzwam (ik denk dat het dat is) Dus de gemeente oid zal hem wel weg moeten halen helaas, zeker in een openbaar park. Maarja  >:( :-\ is het
Groeten Ismaël Wind

Zonnekoning

Ik weet nu wel zeker dat het om een reuzenzwam gaat.
Het probleem is dat de huidige ambtenaar die over kapvergunningen gaat, geen sjoege heeft van bomen...
De beuk die een tijdje geleden gekapt is, had er denk ik geen last van.
Het probleem zat hoger in de boom en kwam niet vanuit de wortel...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

xenion

Achteraf is Reuzenzwam eigenlijk ook wel logischer, heb me laten misleiden door die gele kleur.
Groeten,
Martin

Zonnekoning

Minimaal twee bomen zijn helaas ziek (waarschijnlijk de Beuk en een Eik (Quercus spec., niet in te voeren als "waardplant"...)).

De zwammen (4) bij de beuk staan zo'n 15 meter van de stam, bij de eik (2) zo'n 3,5 meter...
Van een vakantiewerker (student "Groene Welle", net terug van een vakantie naar Spanje) heb ik begrepen dat beuken gevoeliger zijn dan eiken.

Ik vraag me dus af hoelang het duurt voordat de bomen bezwijken onder deeze infectie.
Eén dezer dagen moeten ze worden gekapt en het is dan wel handig om te weten hoe snel zoiets gaat!
Vooral de beuk is erg mooi en het zou mooi zijn als die nog een paar jaar zou kunnen blijven staan...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Ismael

http://users.telenet.be/jimmydes/Educatie/info%20zwammen/M/Meripilus%20giganteus.htm

omdat de zwam wortelrot veroorzaakt verzwakt de boom zienderogen. Let op de kruin van de boom als die "lichter" wordt is het gebeurdt. Het verschijnen van de vruchtlichamen geeft al aan dat de aantasting al veel langer gaande is. Heb je gechecked of op de plek een andere beuk heeft gestaan? Je weet maar nooit. Je zou de bomenstichting nog om advies kunnen vragen
http://www.bomenstichtingforum.nl/algemeenforum/index.php?topic=734.0
Groeten Ismaël Wind

Zonnekoning

Ik zal als ik tijd heb eens in de archieven duiken en de hoofd-tuinman vragen als hij terug is van vakantie.
Het zou kunnen dat een andere beuk heeft gestaan, maar dat moet dan al een tijd geleden zijn geweest.
De geschiedenis van de bomen in het park is nogal complex. Zo zit ik nog met een zaailing van een Griekse zilverspar in mijn maag, die ik niet kan invoeren...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Melchior van Tweel

Volgens mij heb ik hetzelfde exemplaar gezien en ook Reuzenzwam genoemd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/49441125
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Zonnekoning

Dat is inderdaad dezelfde, alleen moet je ze invoeren als 1.
Wat je ziet ziet zijn de vruchtlichamen van één zwam, vergelijkbaar met appels aan een boom.
Ik weet nog niet precies wat er aan de hand is, maar daar kom ik nog wel achter... ::)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Melchior van Tweel

Nee hoor, ik heb meerdere toefen gezien op die plek, dus is het meer dan 1!

Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

han.endt

Ik heb begrepen dat als je wilt tellen bij paddenstoelen dat je dan toch het aantal vruchtlichamen telt.

Zonnekoning

Dan kom ik al gauw op 7, 5 om 2 (2 verschillende bomen...).
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Melchior van Tweel

Tja, hoe tel je het aantal vruchtlichamen. Je zou ervoor kunnen kiezen om elke lob van de Reuzenzwam apart te tellen. Ik doe dat niet, maar tel ik bij dergelijke houtzwammen het aantal toefen/bundels.

groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

han.endt

Citaat van: Melchior van Tweel op augustus 14, 2010, 16:48:38 PM
Tja, hoe tel je het aantal vruchtlichamen. Je zou ervoor kunnen kiezen om elke lob van de Reuzenzwam apart te tellen. Ik doe dat niet, maar tel ik bij dergelijke houtzwammen het aantal toefen/bundels.

groet, Melchior
Die vraag heb ik me zelf ook al eens gesteld. Ik zou bij de reuzenzwam e.d. ook de toefen tellen. Anders is er geen beginnen aan.

Zonnekoning

Citaat van: Ismael op augustus 13, 2010, 10:34:24 AM
Heb je gechecked of op de plek een andere beuk heeft gestaan? Je weet maar nooit.
Dat had ik nog niet gedaan...
Op de plek van de 2 grote reuzenzwammen heeft inderdaad een zieke Beuk gestaan (grootte (nog)) onbekend en is in 2005 of 2006 gekapt.
Dit kon ik niet uit de kapvergunningen uit de opmaken, omdat niet bij alle aanvragen een bijlage zit met de locatie van de bomen...
De oude beuk lijkt niet te zijn aangetast.

In de buurt van de zieke Zomereik is in 2008 een Beuk gekapt, die door de Reuzenzwam was aangetast.
Dat jaar is om de zelfde reden een Zomereik gekapt op een totaal andere plek in het park.
Beide bomen hadden een diameter van 80 cm., en ik verbaas me (en ook weer niet...) over het aantal bomen die aan deze zwam zijn bezweken!
Voor, tijdens en na de verbouwing/nieuwbouw (1999-200?) van het verzorgingstehuis, zijn er veel bomen gesneuveld om verschillende redenen...

Vanochtend heb ik bij de zieke Zomereik 9 vruchtlichamen geteld en vandaag zijn er 8 weggemaaid.

http://waarneming.nl/waarneming/view/49571941
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.